Rosten på 240 finns i skärmkanter bak,
där tröskel möter skärmkant,
baljor,
Bakre fäste till balk under,
Torpedvägg kan de ofta va rost på.
Kan förekomma rost runt framrutan
Från 88 kom ett bättre rostskydd och annan plåt har ja för mig så de rostar mindre än de tidigare.
Under 82 så ä väl inte 240 något å ha enligt mig

Motorn
Bästa sugmotorerna enligt mig är B230a och B230f
Sitter de en B230K i den så strunta i de. Dom går bra när dom funkar men de gör de sällan så länge. Kan bli mycke dyrt å få de fixat. Går kamremmen så blir de nya ventiler eller topp/kolvar.
B230e går bra men drar för mycke soppa för de 15hk extra du får eller nö.
F-motorn med lh-jetronic 2,4 är bäst tycker ja. 2,2 satt i 88a (men inga fel på den) och 2,4 i 88b till 93.
Ställ på bränsletryck extraktor annan kam ev större spridare och pump sen har du en mycket trevlig motor med någorlunda bra karaktär.
Bli inte avskrämd pga de höga miltalen. Går motorn bra så går den de ett bra tag till. Är kaross och bustningar bra så ä de inga tvivel. KÖP
V-lådor
M45 4-växlad, starkaste lådan efter m90 Volvos getraglåda
M46 som en m45a fast med överväxel som går i när man trycker på en knapp på växelspaken.
Funkar overdriven och går i fint så ä de inget fel på dessa lådor.
M47 5-växlad lite "klenare" låda.
Chassi.
Kolla bustningar i bakvagn då de kan bli slut och klonkande ljud hörs när man gasar på å släpper gasen.
Bussningar i framvagn kan bli slitna då de ofta gått långt.
Finns servo kolla så att du kan vrida fullt utan att de skriker och att den inte läcker olja.
Motorkuddarna kan va slitna och då kan de ibland bli svårt att få i 1an 2an å backen.
Bromsar
Volvos svaghet dock inte lika dåliga som på 740.
Tunna repiga skivor är ju inget man vill ha
Den ska inte dra åt något håll när man bromsar.
Handbromsen är väl de sämsta med bromsarna.
Wiren rostar eller kärvar ofta så när man släpper den så ligger backarna på ändå.
Inredning
Den klassiska nersuttna förarstolen förekommer ofta.
Dörrfacken brukar oftast va sönder.
Här har du en guide från mig å mina erfarenheter.
//Persson