Inget går upp emot Aerostolarna i 9000. Och sen ett litet chip på dom där 225HK så går den finfint. Men 850 T5 går inte heller illa ! Men dom saknar ändå dom där Aerostolarna
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
850in lätt, jag har haft en turbo med 350friska och jag kan säga att det är en ruskigt snabb bil, tyvärr så blir däckkontot stort, med drivningen i fel ända spinner det så mycket
Bådda ser ju bra ut, båda går att trimma bra för billig peng, dom har runt samma hk org, och går la likvärdigt. Så det är ju en smak sak, men klart att saab folket säger 9000en och resten 850in. Så välj sj, e jämnbördiga bilar.
850n utan tvekan! Är ju så mycket grymmare än trollhättemoppen
Ojoj...ska du säga som har 740 "Torslandatraktor"
Bägge bilarna är snygga och tillhör nog övre klassen vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och körglädje i Sverige. Volvon är snygg men jag tycker nog 9000 Aero är strået vassare...
Som sagt, Aero-stolarna är grymma, men man kan ju skaffa bra säten till en 850 också? Tycker att Saaben är finare, men det är ju en smaksak. Dessutom så finns det väl fler 850 än 9000?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Saaben, Finare former, Bättre motor helt klart finare på alla sätt. Inte alls lika kantig som kontainern. En annan sak är ju att Saab kom på turbon och vad har volvo lyckats med ?
Spelar ingen roll hur mycket vi käbblar det är fortfarande du som väljer...... Nä, skaffa fram 2 bra obekt och utvärdera de båda efter ditt eget tycke i verkligheten, jämför ägandekostnader osv och provkör de båda. Ingen av bilarna är skräp men det är bara du som kan välja vilken du tycker bäst om.
Fredrik.Gustavsson skrev:
En annan sak är ju att Saab kom på turbon och vad har volvo lyckats med ?
Nja det är inte riktigt sant.... Turbon uppfanns av en schweizare (1909), däremot gjorde saab det möjligt att få det att fungera även på "svenssonbilar" genom att montera wastegate på snurrorna. Volvo var faktiskt före fast på dieselmotorer (TD96) redan 1946.....
Fredrik.Gustavsson skrev: En annan sak är ju att Saab kom på turbon och vad har volvo lyckats med ?
Nja det är inte riktigt sant.... Turbon uppfanns av en schweizare (1909), däremot gjorde saab det möjligt att få det att fungera även på "svenssonbilar" genom att montera wastegate på snurrorna. Volvo var faktiskt före fast på dieselmotorer (TD96) redan 1946.....
Du har inte tänkt på att det finns flygplan som har turbo ? Det var i och med flygplanen saab var först med turbo.
850n utan tvekan! Är ju så mycket grymmare än trollhättemoppen
Ojoj...ska du säga som har 740 "Torslandatraktor"
Bägge bilarna är snygga och tillhör nog övre klassen vad gäller kvalitet, driftsäkerhet och körglädje i Sverige. Volvon är snygg men jag tycker nog 9000 Aero är strået vassare...
Håller med dig. Saaben är snyggare än Volvon. Saab 9-5 är dock roligare enligt mig men 9000 var en bra bil och är en bra bil och blir en bra bil i framtiden. 900:an hade jag inte heller problem med men nu gäller det 9000 eller 850. Ska du säga som har en 740=vaför har du inte själv en 850 då? Är inte emot din bil men jag tycker att 740 är asfula. 9000 Aero har inga kromade lister som de andra modeller har men det borde finnas kromade innerhandtag i bilen som vissa 900,9-3 o 9-5 har. Ta hellre den VASSARE Saaben. Ett bra vrålåk.
Motor om 9000 2,3T 225hk 0-100:6,9sek toppar 240-250 km/h 342 nm.
"One of the first applications of a turbocharger to a non-Diesel engine came when General Electric engineer, Sanford Moss attached a turbo to a V12 Liberty aircraft engine. The engine was tested at Pike's Peak in Colorado at 14,000 feet to demonstrate that it could eliminate the power losses usually experienced in internal combustion engines as a result of altitude.
Turbochargers were first used in production aircraft engines in the 1930s prior to World War II. The primary purpose behind most aircraft-based applications was to increase the altitude at which the airplane can fly, by compensating for the lower atmospheric pressure present at high altitude. Aircraft such as the Lockheed P-38 Lightning, Boeing B-17 Flying Fortress and B-29 Superfortress all used exhaust driven "turbo-superchargers" to increase high altitude engine power. It is important to note that turbosupercharged aircraft engines actually utilized a gear-driven centrifugal type supercharger in series with a turbocharger"
/Göran
Fredrik.Gustavsson skrev:
Du har inte tänkt på att det finns flygplan som har turbo ? Det var i och med flygplanen saab var först med turbo.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Klart jänkarna var först, nämn något de inte är först med... (Lockheed, Boeing, GE)
Men precis som JonTe säger så lyckades Svenska Aeroplan bra med att anpassa turbon i fordon för dagligt bruk och vanliga människor, bla med wastegate och APC-systemet.
Sharky skrev:
SAAB??
"One of the first applications of a turbocharger to a non-Diesel engine came when General Electric engineer, Sanford Moss attached a turbo to a V12 Liberty aircraft engine. The engine was tested at Pike's Peak in Colorado at 14,000 feet to demonstrate that it could eliminate the power losses usually experienced in internal combustion engines as a result of altitude.
Turbochargers were first used in production aircraft engines in the 1930s prior to World War II. The primary purpose behind most aircraft-based applications was to increase the altitude at which the airplane can fly, by compensating for the lower atmospheric pressure present at high altitude. Aircraft such as the Lockheed P-38 Lightning, Boeing B-17 Flying Fortress and B-29 Superfortress all used exhaust driven "turbo-superchargers" to increase high altitude engine power. It is important to note that turbosupercharged aircraft engines actually utilized a gear-driven centrifugal type supercharger in series with a turbocharger"
/Göran
Fredrik.Gustavsson skrev:
Du har inte tänkt på att det finns flygplan som har turbo ? Det var i och med flygplanen saab var först med turbo.
hejsan ! De finns ju inget svar på en sådan här fråga, De är ju en smak sak. harn 9000 aero själv och jag tycker ju att en saab känns mer ombonad inne i bilen men digital klimatanläggning på dom mer påkostade mot volvons vreden.Tycker ju att saab känns mer påkostad och de går inte ta ifrån dom aero stolarna