2776
Sök

dåliga avgasärden på M5 efter ditsat racingkam & racing insprutning

212 Inlägg
27 april 2006
Trådstartare
Har inte så mkt mer info men som rubriken lyder, den gick inte igenom besiktningen efter ditsat racingkam och racing insprutning.

Är det nån som vet vad som kan vara felet och hur man ska åtgärda det + hur mkt det skulle kosta.

Hade tänkt att köpa en M5 som är så och jag skulle ringa han ikväll å då får jag mer info.

10 287 Inlägg
27 april 2006
Ja....vad var det att vänta med en aggressivare kam då? En anledning till att det sitter halvdöda kammar på orginalmotorer är för att få ner avgasvärdena.

Och vem har mappat racinginsprutningen då? Motorn måste i princip upp i bänk och köras genom ordentligt om man skall få till det med vassa kammar och bytt insprutning. Sekventiellt sprut och lägga spridartiderna rätt i förhållande till hur insugsventilerna står är ett måste, annars blir avgasvärdena skit på lågvarv.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

212 Inlägg
27 april 2006
Trådstartare
ok, tack för ett bra svar.
så det lättaste man kan göra är att sätta dit original kamarna igen?

Han sa att det fanns nån sak som man kunde sätta dit som kostade ca 5000kr så skulle det fixa sig.. är inte så kunnig med motorer så jag vet inte vad det kunde ha varit.

10 287 Inlägg
27 april 2006
Skall man trimma en M5 motor så skall man ha fet plånbok. Dessa motorer är så förba**at bra i orginal att varje seriös hkr man vill ha ut extra är kostsam.

Att sätta dit ett eftermarknadssprut och tro att man skall slå BMW M-sports mappning på "en förmiddag" är hopplöst.

Är det en 3.8:a? 340Hkr i orginal i så fall och vill man upp till, låt oss säga, 400Hkr så får man nog räkna 1000 kr/hkr, dvs 60.000 kr i trimkostnad.

(Hoppas ingen hoppar in i tråden och föreslår turbomatning nu för detta var inte frågan om överladdning.....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

212 Inlägg
27 april 2006
Trådstartare
ja jag får hoppas att han har kvar original grejerna då.

om man sätter dit original igen ordnar det sig då?

Sök