3325
Sök

Hur många Chrysler Simca såldes i Sverige?

Stöde
8 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Hej!

Är det någon som har koll på hur många Chryler Simca det såldes i Sverige? Vet av en 77a och det vore lite kul att få reda på lite mer så är det någon som vet något om de så hör av er!

2 924 Inlägg
11 september 2008
Jag har inga siffror men det var ganska många för de var billiga... kvalitén va ju ganska dålig och de flestade rostade bort... min far, farbror och farfar sålde  de nya på den tiden.

~ Life is short, have FUN! ~

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 september 2008
Simca:
Societte Industrielle de Mekanique et Constrution Automobile, det är förklarning av de 5 bokstäver för Simca.
Jag kom från frankrike till Sverige 1977 med en simca 1100 som tullen tåg av mig utan upplysa mig att jag hade rätt att köra den ett år i Sverige med Fransk registrering, den var bara 4 år gammal.
Det fanns inte många då men jag som ägare av en sådan tycker jag att det var en fin bil.
Idag, finns några st i Göteborg.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Stöde
8 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Tack för svar!
Så de är vanliga? Det var en bekant som sa att det inte fanns så många kvar av de i sverige men det är då alzå en lögn? Vad är dom byggd på för modell? finns det fler franska bilar som har samma motor/låda? jag har förstått att de är fransk tillverkade och hade även namnet Chrysler 160, rätta mig om jag har fel.

2 924 Inlägg
12 september 2008
Stode skrev:
Tack för svar!
Så de är vanliga? Det var en bekant som sa att det inte fanns så många kvar av de i sverige men det är då alzå en lögn? Vad är dom byggd på för modell? finns det fler franska bilar som har samma motor/låda? jag har förstått att de är fransk tillverkade och hade även namnet Chrysler 160, rätta mig om jag har fel.

Vanliga är de inte men de flesta som funnits är numer recycle:ade roll

Chrysler Simca är ingen specifik bilmodell utan ett bilmärke som ex Volvo

Chrysler 160 ser ut så här:
http://hometown.aol.com/njsimca/images/ … %20jpg.jpg

Chrysler Simca 1100 som omnämts ser ut så här:
http://hometown.aol.com/simcamaniac/ima … %20jpg.jpg

Sedan finns det fler Chrysler Simca modeller som t.ex Chrysler Simca 1308:
http://hometown.aol.com/simcamaniac/ima … %20jpg.jpg

SIMCA bytte namn till TALBOT tidigt 80-tal eller om det var sent 70-tal men Talbot finns knappt heller kvar idag.

För mer info, kolla på:
www.simcaclub.com

Stöde
8 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Tackar tackar.

Tror jag har fått skaplig pejl på hur det ligger till nu. Kommer att hämta 77an nu i helgen. Bilder på bilen kommer att läggas upp under Mina projekt.

2 924 Inlägg
14 september 2008
Stode skrev:
Tackar tackar.

Tror jag har fått skaplig pejl på hur det ligger till nu. Kommer att hämta 77an nu i helgen. Bilder på bilen kommer att läggas upp under Mina projekt.

Fräckt, vilken modell är det? smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 september 2008
Stode:
Jag får gratulerar om du skaffa en Simka 1100, jag hade en 75a
Det fanns en kombi model som var mycket attraktivare som man kunde också sänka ner bakstolar för ha mer plats, min far hade en sådan i 5 år i Frankrike.
Hoppas på att snart några bilder på den.
Du ska komma ihåg som jag skev innan:
Namn SIMCA betyder:   Societe Industrielle de Mecanique et de Construction Automobile
Lycka till.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 219 Inlägg
16 september 2008
Hade inte Simca instrumentpanel av intergralskum? Vilka tillverkare har råd med det idag?

Stöde
8 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
alain skrev:
Stode:
Jag får gratulerar om du skaffa en Simka 1100, jag hade en 75a
Det fanns en kombi model som var mycket attraktivare som man kunde också sänka ner bakstolar för ha mer plats, min far hade en sådan i 5 år i Frankrike.
Hoppas på att snart några bilder på den.
Du ska komma ihåg som jag skev innan:
Namn SIMCA betyder:   Societe Industrielle de Mecanique et de Construction Automobile
Lycka till.

Det är en Simca 2L -77 , Ljusgrön med vinyltak och endast 6 ägare smile

Stöde
8 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Hade inte Simca instrumentpanel av intergralskum? Vilka tillverkare har råd med det idag?

Finns en bild, dock dålig, på mina projekt. Du kan ju kika där.

Sök