3868
Sök

Passar alla radio/CD-spelare i alla bilar?

152 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Det här kanske är för dumt frågat men ändå.

Min fina Audi 80 -74 klarade inte efterkontrollen sad och den kommer förmodligen behöva säljas loss billigt. Jag tänkte ta stereon i den som känns rätt fin och sätta i min Volvo 240 -88.

Stereon i Audin är en Pioneer enligt instruktionsbok för kopplingar etc (slutsteg?) men fronten är en Sony (löstagbar). I Volvon sitter en Blaupunkt. De ser ungefär lika nya ut. Båda är radio/CD men Blaupunkten i Volvon tar inte alla brända skivor hmm.

Jag har inga höga krav vad gäller ljud etc och har aldrig kopplat bilstereo förut så jag vill mest kolla om det är universal med sladdar och själva "burken" som spelar. Jag kommer i börja bara att ha framhögtalare. Det finns inga andra monterade i Volvon. I Audin fanns bara bak.
Senast redigerat av Dextre (17 september 2008)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 september 2008
Är fronten en sony, så är cdspelaren en sony också...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

152 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Ok då är det något knas. Jag har väl bara fått fel manual av förra ägaren. Förhoppningsvis kan jag räkna ut hur kablarna skall sitta ändå?

205 Inlägg
17 september 2008
Är det avklippta kablar på den du skall sätta dit eller är det ISO-kontakter?

152 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Jag vet inte just vad ISO i detta fall innebär. Men de sitter inte med sockerbit. Det hänger ut ett antal honor från baksidan på stereon har jag för mig med rätt små kontakter. Kanske att en hane är 2 mm tjock. Det är inte grova som RCA-kontakter iaf med stort grepp.
Senast redigerat av Dextre (17 september 2008)

782 Inlägg
17 september 2008
Troligtvis sitter kablarna med snabbkontakter på baksidan av stereon och har du tur så är det likadana snabbkontakter på båda stereoapparaterna och då är det bara att byta.

Är det inte samma kontakter så tag lite bilder för då kan nog någon förklara hur du ska koppla.

152 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Jag skall lägga upp bilder om jag inte förstår mig på det själv. Det var en bra idé.

Men alltså är det samma mått på alla "burkar"? Typ om man skulle köpa en Biltema-stereo, måste men kolla att hålet till stereon i bilen passar eller är det universal? Och då menar jag inte originalradio från -65 eller liknande utan standard moderna CD/radio.

782 Inlägg
18 september 2008
yttermåtten på "burkarna" är samma men det kan skilja lite på djupet men det tror jag inte du behöver bry dej om i volvon.
Det finns stereoapparater som är dubbelt så höga men dom är ovanliga och oftast dyra så det hittar du nog inga på biltema.

Sök