4469
Sök

hur nolla motorn vid kamremsbyte???

59 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#1
tjena..tänkte byta kamremmen nu i helgen och är lite osäker vart märkena sitter när man ska nolla motorn..sitter dem på kamaxeln och vevaxeln??nått mer ställe??audi a4 1.8t 97:a
Senast redigerat av ANTAR (19 september 2008)

C(^^,)
453 Inlägg
19 september 2008
#2
Finns markeringar på hjulen o remmen smile

16 197 Inlägg
19 september 2008
#3
ANTAR skrev:
tjena..tänkte byta kamremmen nu i helgen och är lite osäker vart märkena sitter när man ska nolla motorn..sitter dem på kamaxeln och vevaxeln??nått mer ställe??audi a4 1.8t

om du bara GER FAN i å snurra/vrida på nåt av dreven när du tar bort remmen så behöver du inte bry dig om nåt nolllåge..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

59 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#4
HKS skrev:
Finns markeringar på hjulen o remmen smile

ok..en kompis sa att man kunde kolla om nån av kolvarna va uppe i de läget då man har nollat den..räcker de och få alla märkena på plats eller måste man kolla kolven också??

C(^^,)
453 Inlägg
19 september 2008
#5
jaa! Precis som Evilaudio sa. Snurra inte på hjulen osv så är det bara att smäcka på den nya remmen!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
19 september 2008
#6
Om du nu ändå skulle tafsa på dreven så ska du snurra vevaxeln till den första kolven (närmast kylarn)  i öd. dvs övre dödläget. De e när kolven är längst upp i kompressions takten.  Jag känner av de med en pinne ja sticker ner i tändstifthålet. men kolla på rotorn i tändlocket så att den står exakt på cyl nr1, hoppas du förstod. tongue

Livet är ett helvete, du är bjuden!

59 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#7
pampers138 skrev:
Om du nu ändå skulle tafsa på dreven så ska du snurra vevaxeln till den första kolven (närmast kylarn)  i öd. dvs övre dödläget. De e när kolven är längst upp i kompressions takten.  Jag känner av de med en pinne ja sticker ner i tändstifthålet. men kolla på rotorn i tändlocket så att den står exakt på cyl nr1, hoppas du förstod. tongue

tack de va de jag ville ha svar på,om nått skulle ändras..bilen har ingen rotor

Toyaddict
241 Inlägg
19 september 2008
#8
Skulle rekomendera att nollställa iaf. Finns märkningar på kamdreven och vevhjulet som man kan följa.. Efter kamremmen är monterad dra runt motorn för hand och kontrollera att märkningarna hamnar rätt även då!

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

261 Inlägg
19 september 2008
#9
finns märkningar på övre & undre hjulet. se till att ta reda på hur du gör för att spänna upp hydrualspännaren bara. sitter ju ett löst spännhjul som i sin tur spänns av en hydraulkolv. som ska ställas in.



Sök