Ehum...
Jag har en 95:a som jag inte har haft på verkstad för något allvarligt, bara jobb som jag inte ville göra själv. Kamremsbyte exempelvis. Alla modeller har kamrem utom v6:an som har kamkedja. Får du tag på en välskött Mondeo och fortsätter att underhålla den så är det inga problem.
Det finns bara en del saker att se upp med, nämligen:
Vattenpumpen.
Mondeos akilleshäl från 93-00 (värst mellan 93-96). Den fabriksmonterade pumpen har en tendens att bli lite dålig efter 16000mil. Den byts ut när man byter kamremmen första gången, men det är inte alltid det har gjorts på verkstaden och då står man där med ny rem och mindre bra pump.
Var det ett tag sedan remmen byttes på bilen du köper så byt rem + pump så vet du vad du har.
Topplockpackningen.
Sierra och Scorpio hade problem med dåliga toppackningar, men Mondeons senare Zetec-motorer (94 och framåt) är bättre på den punkten. Det betyder inte att packningen är underbar, men bättre i alla fall. Gör heller inget om man byter den när man ändå river med motorn vid kamremsbytet.
Rost.
Självklart.
Bakre hjulhus och trösklarna kan vara riktiga rosthärdar på en vanskött Mondeo. Dom har alltid varit ganska billiga att köpa och har då lockat kunder som "bara behöver nåt att åka i" och inte skött den. Därför finns det många rishögar på marknaden.
Bara man sköter oljebyten med rätt olja så är det inga större problem. Krängningshämmare, spindel och styrleder ger sig med tiden precis som på andra bilmärken.
Stort plus för allt man får på köpet för en billig peng, antispinn, abs, ac, elstol, elhissar mm.