2906
Sök

Tips på hur man får loss och sen fast batteriet ur en Volvo 745 när "pinnen"/skruven är av?

107 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#1
Ja det är så att jag tänkte plocka ur batteriet för att ladda det, men när jag försökte skruva på skruven inne där (för det är en skruv väl..?neutral), så gick den av nästan ända nere vid bottnen. Tror det sticker upp max 1 cm.

Så ja, det jag behöver göra är väl antigen att försöka skruva ur den med en såndär sats som man borrar och slår in en pinne i den, eller borra ur den helt o hållet. Vilket ingen av dem nog inte är det roligaste att göra då det är så trångt där, och man troligen behöver skruva bort framlyktan för att komma åt.

Men så jag tänkte fråga här innan jag börjar och gör något utifall det finns en enkel lösning tongue

Så, är det någon som har något tips på hur man kan göra för att få loss batteriet?
Senast redigerat av JX (20 september 2008)


127 Inlägg
20 september 2008
#2
Det går ej att gripa tag i den med en polygrip o snurra lite?

2 118 Inlägg
20 september 2008
#3
ladda batteriet på plats ist ? smile

D.i.l.l.i.g.a.f

107 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#4
tefuse, jag har inte provat ännu (var så mörk igår kväll, men ska ut senare idag), men jag tror inte det går just nu pga att det är så trångt. Ska ut och kika senare på hur det ser ut, och som sagt så lutar det åt att jag måste skruva bort framlyktan så att jag kommer åt sad


NJ_, jo det går och det ska jag nog göra, fast den står på en parkering där jag inte kan se bilen hemifrån hmm
Men jag tänkte ändå att det vore bra att fixa det där med hållaren nu så slipper man göra det senare wink För någon gång så lär ju batteriet behöva bytas.


Entreprenör
1 784 Inlägg
20 september 2008
#5
JX skrev:
tefuse, jag har inte provat ännu (var så mörk igår kväll, men ska ut senare idag), men jag tror inte det går just nu pga att det är så trångt. Ska ut och kika senare på hur det ser ut, och som sagt så lutar det åt att jag måste skruva bort framlyktan så att jag kommer åt sad


NJ_, jo det går och det ska jag nog göra, fast den står på en parkering där jag inte kan se bilen hemifrån hmm
Men jag tänkte ändå att det vore bra att fixa det där med hållaren nu så slipper man göra det senare wink För någon gång så lär ju batteriet behöva bytas.

kommer du inte åt den underifrån då...??

2 118 Inlägg
20 september 2008
#6
du kan ju göra som jag har gjort på min bil, har satt ett mindre spännband runt batteriet tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

107 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#7
mrbuggy, det har jag inte tänkt på faktiskt. Ska kika!


NJ_, ja men jag måste få loss det först o främst wink Sen så blir det nog ett spännband tongue


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 september 2008
#8
NJ_ skrev:
du kan ju göra som jag har gjort på min bil, har satt ett mindre spännband runt batteriet tongue

gjorde så jag också, och för att få lös gamla fästet så tog ja bara en stor mejsel och bröt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

107 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#9
Hmm hur ser fästet ut då? För jag har ingen aning om hur man ska bryta osv när jag aldrig sett det löst.


1 062 Inlägg
20 september 2008
#10
plocka väck lycktan e väl inte så svårt? sitter med bara 4 muttrar väl? då får du plats ^^

Team Björkeryd

107 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#11
Kan säga som så att jag hade tur i oturen wink

Jag tänkte ladda batteriet på plats, och så tänkte jag koppla loss kablarna från bilen först.. och så började jag med skruven på plus, men den satt så hårt att den inte rörde sig alls.. och så jag tog i och försökte få loss den, och då lossnade batteriet från hållaren istället wink

Så jag fick loss batteriet tillslut big_smile Fast pluskabeln fick jag inte isär riktigt, skruven sitter fortfarande fast där, men jag lyckades bända upp hela kontakten i sig från pinnen på batteriet så jag kunde plocka ur det.



Men jag tittade även hur det såg ut där under då.. och jag ser inte något bra sätt att sätta fast det med ett spännband. Någon som kan berätta hur de har satt spännbandet?

(ändrar även trådrubruken lite nu också så det passar ämnet)
Senast redigerat av JX (20 september 2008)


1 785 Inlägg
20 september 2008
#12
JX skrev:
Kan säga som så att jag hade tur i oturen wink

Jag tänkte ladda batteriet på plats, och så tänkte jag koppla loss kablarna från bilen först.. och så började jag med skruven på plus, men den satt så hårt att den inte rörde sig alls.. och så jag tog i och försökte få loss den, och då lossnade batteriet från hållaren istället wink

Så jag fick loss batteriet tillslut big_smile Fast pluskabeln fick jag inte isär riktigt, skruven sitter fortfarande fast där, men jag lyckades bända upp hela kontakten i sig från pinnen på batteriet så jag kunde plocka ur det.



Men jag tittade även hur det såg ut där under då.. och jag ser inte något bra sätt att sätta fast det med ett spännband. Någon som kan berätta hur de har satt spännbandet?

(ändrar även trådrubruken lite nu också så det passar ämnet)

Lossa aldrig batteriets + pol först! Vad händer när verktyget kommer i kontakt med chassit???? Vill nog säga att du hade dubbel tur.

Fästa batteriet med rem går på 240 inte 740-940. Se om du kan få ur pinnen som är avbruten och rensa gängan med en gängtapp. En ny pinne bör du hitta på skroten, och smörj gängorna ordentligt innan montering

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

107 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#13
Mjo jag var försiktig med att inte komma åt något, för jag vet att om man kortsluter ett bilbatteri så smäller det rejält. 700 ampere vid kortslutning har jag för mig att jag räknat fram någon gång i skolan. Fast tänkte bara på att vara försiktig, men aldrig på att lossa på minus först faktiskt.

Hmm men okej. Så det finns absolut inget annat sätt att fästa det? För gängtapp har jag inte, men kan nog fixa om det blir till att behövas. Men är mer rädd för att det kan bli ett väldans krångel med att få loss stumpen som sitter kvar sad Blev dock lite mer som stack fram nu när batteriet är borta i alla fall..
Senast redigerat av JX (20 september 2008)


1 785 Inlägg
21 september 2008
#14
JX skrev:
Mjo jag var försiktig med att inte komma åt något, för jag vet att om man kortsluter ett bilbatteri så smäller det rejält. 700 ampere vid kortslutning har jag för mig att jag räknat fram någon gång i skolan. Fast tänkte bara på att vara försiktig, men aldrig på att lossa på minus först faktiskt.

Hmm men okej. Så det finns absolut inget annat sätt att fästa det? För gängtapp har jag inte, men kan nog fixa om det blir till att behövas. Men är mer rädd för att det kan bli ett väldans krångel med att få loss stumpen som sitter kvar sad Blev dock lite mer som stack fram nu när batteriet är borta i alla fall..

Låt VD40 verka i några dagar torka sedan rent där du ska greppa biten som sitter kvar.

Lossa alltid minus först och anslut alltid minus sist. Minus först och sist.

Har man ett kraftigt batteri kan strömmen i ögonblicket det blir kortslutning vara många gånger högre än 700Amp 2800Amp är mer realistiskt, just första stöten. Risk för explosion om man har riktig otur.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 september 2008
#15
ta bort gamla fästet, borra hål, skaffa remmarna, popnita fast det.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

107 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#16
Ja jag har fått batteriet laddat nu i alla fall..

Så nu är det bara fästningen som är problemet tongue Får se hur jag gör..
Men hur pass väl måste ett batteri sitta fast då? Ska det vara helt orörligt, eller kan man sätta fast det så det bara inte kan "hoppa" eller hur är det?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 september 2008
#17
Batteriet ska sitta fast, så det inte kan röra sig (skulle det kunna "hoppa omkring" utsätts det ju för en mängd utökade vibrationer, och vibrationer är aldrig bra för ett batteri...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

volvoraggare
4 776 Inlägg
23 september 2008
#18
bara köra med remmar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

107 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#19
Jaoo får se då.. tänkte utifall man kunde spänna fast det lite enklare, för det finns ett par hål i botten där man ska ställa det, fast bara så man kan få upp en rem på ena sidan. Och så tänkte jag om man kunde fästa andra änden i ett hål som finns i chassit som är mellan lyktan och batteriet.. Men jag vet inte hur bra det blir, för troligen kommer det då att kunna glida runt lite, men inte kunna "hoppa".

Men jaoo lutar väl åt att borra o skruva fast en rem i alla fall då, verkar inte gå att göra på något enklare sätt sad


volvoraggare
4 776 Inlägg
23 september 2008
#20
drar du bara åt remmen ordentligt då kan den inte glida omkring så mycket hade så på en gammal bil jag hade

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer


Sök