4468
Sök

Byta motor A4 1.8t

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Min polare måste byta sin motor pga dåliga kolvar och krökta ventiler.
men saken är att om man köper den motor som ska sitta i bilen så är det APU motorn som gäller men den är dock svårare och dyrare att få tag i begagnad men borde inte en AEB motor passa lika fint? samma skit väl? eller?

-den satt som en fläskläpp-

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
kom igen. ingen som vet?

10 287 Inlägg
22 september 2008
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sir
201 Inlägg
23 september 2008
det är samma block och topp i stort men vissa saker skilljer dessa åt..  som tex dom stora alu fästena som sitter monterade på motorns sida som håller vattenpump och servopump mm är inte helt samma. Borde ju funka om du plockar detta från din gamla motor och bytar ut alla delar då bult hål mm finns där på på blocket.   Det är en del små saker som skilljer men ränsar du blocket från den gamla motor och monterar det på den så borde det funka..   Jag är dock inte hundra jag tog -98 motor till min -96 och det var inte helt samma och då vär det ända AEB motorkod på båda så det kan ju vara en del små saker till som skilljer.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
okej. men det låter ju som en ganska enkel procedur då man ändå har motorn på backen. tar ju 10 min å byta insug å sånt typ.  men har även hört att nån av dom har sekundärluft pump och inte den andra. stämmer det? och även att avgas reningen är annorlunda men det borde ju inte spela nån roll vid besiktning lr? så länge det inte trimmat antar jag. men hur fungerar det med boxen om jag byter från apu till aeb motor? plus att boxen är troligtvis chippad =/

Sir
201 Inlägg
24 september 2008
om det är en 150Hk så ska det funka..  Nu är det inte bara insug du kommer få byta utan allt som sitter monterat på blocket.. Tror bara det är själva blocket som är samma allt som sitter på behöver inte vara samma..   Men som sagt jag är inte hundra..  Om alla delar passar från orginal blocket så  så kan du köra på din styrbox.  Men du får flytta över givare också--   du kan ju pm om du vill ha en reservdels motor (AJL). Kan ha en liggandes som en kolv rasa på..  APU är väll rakställd också hoppas jag? Så det inte är från A3 då är det en tvärställd motor..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sök