2297
Sök

Skumt elfel a4-97

17 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#1
Tja.

Har en a4 avant tdi 97a som ibland får för sig att dra ur batteriet över en natt. Felet är inte konstant, utan det händer ibland med någon dags mellanrum, ibland med många veckors mellanrum. Batteriet är ett år gammalt och generatorn har nybytta kol och laddar 14.4V

Någon som har några tips? Börjar bli grymt trött på detta nu!

Mvh Robin


21 761 Inlägg
25 september 2008
#2
Det skulle kunna vara glapp i någon kabel vid generatorn, men även att tex någon lampa lyser (handskfack eller liknande). Såna där fel är ju definitivt inte roliga, nästan hopplöst att veta eftersom det bara uppstår ibland. smile

När började felet ungefär?

17 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#3
Nån lampa som lyser är det inte iaf. Ska dock kolla upp generatorn, men är tveksam till det.
Har mätt upp strömmen med bilen avstängd och fick då 0.1A, men då vet jag ju inte om bilen hade en av de bra lr dåliga dagarna:P

Första gången jag märkte av detta var förra vintern när bilen en morgon helt plötsligt var stendöd. Bytte då batteriet och allt var frid och fröjd fram tills juni i år. Sedan dess har den hållt på och velat fram å tillbaka:mad: Fast merparten av sommaren har den faktiskt skött sig.

Mvh


21 761 Inlägg
25 september 2008
#4
Har du alltså mätt på batteriet så att du vet att det verkligen har blivit urdraget?

17 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#5
De mätingar jag gjort är följande: Mätte batteriets spänning första gången detta hände med nya batteriet, låg då på endast 4V. Sedan har jag mätt hur mycket tjuvström den drar och då fick jag 0.1A, men då vet jag ju inte om bilen hade en bra lr dålig dag.


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
25 september 2008
#6
Kolla relät till glödningen.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

17 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#7
Ulf_W skrev:
Kolla relät till glödningen.

Vart sitter det? Samt är det ett vanligt fel på de här bilarna?


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
25 september 2008
#8
acid skrev:
Vart sitter det? Samt är det ett vanligt fel på de här bilarna?

Har inte exakt koll på var det sitter på A4:an, ev under brädan på förarsidan. Vanligt och vanligt, har hänt att reläerna hakar upp sig tydligen. Eftersom glödningen startar redan när man öppnar dörren så går det ju inte över nyckeln. Står det och glöder jämt så tar det inte lång tid innan batteriet är tomt.

På min Caddy/Skoda pickup regnade det in och vatten rann ner i säkrings/relälådan, med följden att det blir överslag och glödrelät klickade konstant tills strömmen tog slut. Batteriet höll då 4,48V...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

21 761 Inlägg
25 september 2008
#9
acid skrev:
De mätingar jag gjort är följande: Mätte batteriets spänning första gången detta hände med nya batteriet, låg då på endast 4V.

Såna urladdningar gör att batteriet tar väldigt mycket skada, hoppas att du laddade upp batteriet tills det blev helt fullt igen. Om batteriet har blivit så där pass urdraget varenda gång som felet har uppstått, då kan det redan ha blivit dåligt faktiskt.

Jag har aldrig pillat med dieselbilar och vet inte hur det det funkar med glödningsutrustningen och sånt, men förslaget som Ulf_W kom med verkar ju värt att kolla upp iaf.

17 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#10
Om det skulle vara reläet till glödningen, borde inte glödlampan lysa när bilen står då? Dock ska det kollas upp.


17 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#11
skalman1 skrev:
en sak du kan göra är ju att mäta diverse kablar i motorummet och dylikt med en amperetång så ser du ju vart det leds ström där det inte borde.

Mätt den totala tjuvströmmen redan och fick den till 0.1A. Det lite knepiga är ju det att felet inte är konstant utan kommer och går lite som det vill.


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
25 september 2008
#12
acid skrev:
Om det skulle vara reläet till glödningen, borde inte glödlampan lysa när bilen står då? Dock ska det kollas upp.

Lampan lyser nog inte förrän du vrider på tändningen. Den lyser iaf inte när man öppnar dörren och tydligen ska det ju börja glöda såfort man tar i handtaget.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

17 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#13
skalman1 skrev:
jo den totala är en sak, men då vet du ju inte vad som tar ström. men går det ström genom t.ex en matarkabel till ett relä, ja då vet du ju vad i bilen som tar strömmen.

Men den totala fick jag ju till 0.1A och det är väl inte för mycket iaf?


1 008 Inlägg
26 september 2008
#14
om du har ett fullladdat bilbatteri på 70Ah  och belastar det med 0.1A (100mA) så ska det räcka i 700 timmar,  belastad med 1A räcker batteriet i 70 timmar.

Så ett svinn på 100mA skall ej vara någon större fara.


17 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#15
skalman1 skrev:
sen kan det ju vara så att det som ibland drar ur strömmen fort, kanske just när du mätte bara tog mindre än 0.1A. faktorer som fuktighet kan spela en stor roll.

Är inne på din linje med. Eftersom den har sin bra och dåliga dagar så antar jag att när jag mätte upp den att den hade en bra dag. Hade det vart en dålig dag hade mätaren garanterat visat mer. Det tråkiga med detta är ju att det blir svårt att felsöka då felet inte är konstant:/


Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 september 2008
#16
Har du prövat att söka eller fråga på www.nordicaudi.com? har för mig att liknande problem varit uppe där.

Kommer inte ihåg om det var PWCU`n eller något liknande som låg och käkade ström.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök