4318
Sök

Bmw plana topp!

N00RLING
26 september 2008
Tja ska köpte en ny topp för ett tag sen.
tycker ni att ja ska plana den?
isåfall vet någon något ställe i stockholm där dom planar toppar?
och isåfall hur mycket??
Eller kan man göra det själv?
Senast redigerat av N00RLING (26 september 2008)

Mekaniker
472 Inlägg
26 september 2008
Köpte du den fabriksny så ska du inte plana den. Köpte du den begagnad så ska du absolut plana den.

BMW-tok

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 september 2008
Kolla upp detta noga, jag vart "avhyvlad" av en gubbe som köpte en M50 topp av mig som jag riktplanat...  han hade teorier om att man inte fick göra det...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 Inlägg
26 september 2008
dixner
enebybergs motor
ultra motor
värmdö motorteknik

finns en uppsjö i sthlm

är det inte så att man måste plana bröstkåpan med va?

50 Inlägg
26 september 2008
bara att mäta hur skev den är 1-2 tiondelar drar du ju lätt så att det blir jämt så att säga när det är en alu-topp. Anledningen att man inte ska plana om det absolut inte är ett måste är att topp en kan spricka när du drar fast den, för även om den är jämn undertill så är den ju fortfarande skev på ovansidan

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
27 september 2008
Dekdahl det är ju just därför man skall plana en topp. Är den plan o botten så blir det inga spänningar.

Det jag lärt mig är att man typ alltid skall ta alu toppar och jämna till dom just pga att de slår sig så lätt. Det är inte mycket man skall plana för att de skall vara raka.

Tänk på en bananmed böjen uppåt, ganska överdrivet planar du ej den så skall du dra ner den i mitten vilket blir enorma späningar, har du rakplanat den i botten så blir där typ inga spänningar, är den oval där uppe så blir det ju bara att du drar ner bulten lite längre utan att du har spännigar.

Det viktiga är ju att man planar den rätt annars blir det bajs av det hela.!
Senast redigerat av Topper (27 september 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Sök