4341
Sök

Honda civic 1.5 - 89 går segt?!

Biltokig
870 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Har handlat mig en Civic GL 1500 som brukis... Saken är den att bilen har 90hk och väger ju bara 990kg i skattevikt, dock känns den betydligt segare än den Golf 3 1.8 90hk som jag ägt tidigare... Den verkar bli segare och segare ju högre upp i varv man kommer också så jag tänkte byta bränslefiltret och se ifall det är igenstoppat och att motorn därför får för lite bensin...

vad för anledningar kan ni se till att den är så långsam?
någon som vet var bränslefiltret sitter?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

50 Inlägg
26 september 2008
Skulle väl börja med soppafilter, luftfilter..kollat massmätarn? eller är det mapsensor ? filtret brukar sitta i närheten av tanken

Biltokig
870 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
dekdahl skrev:
Skulle väl börja med soppafilter, luftfilter..kollat massmätarn? eller är det mapsensor ? filtret brukar sitta i närheten av tanken

soppafilter bytt...(sitter i motorrummet) luftfiltret just bytt men har inte testat för skillnad(det gamla såg inte allt för illa ut dock)
LMM verkar den inte ha - om den inte sitter integrerad i spjällhuset eller nåt sånt kul? hmm

4 682 Inlägg
27 september 2008
har den katalysator? kan hända att den har rasat/stockats

Forummoderator
26 400 Inlägg
27 september 2008
Mr_Gear skrev:
Har handlat mig en Civic GL 1500 som brukis... Saken är den att bilen har 90hk och väger ju bara 990kg i skattevikt, dock känns den betydligt segare än den Golf 3 1.8 90hk som jag ägt tidigare... Den verkar bli segare och segare ju högre upp i varv man kommer också så jag tänkte byta bränslefiltret och se ifall det är igenstoppat och att motorn därför får för lite bensin...

94 hästar om jag får be *host*
Hade en exakt likadan själv tidigare smile
Bilen var aldrig "pigg" egentligen, utan snarare "jämnpigg".
Drar den mycket soppa eller liknande?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Biltokig
870 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
AirOne skrev:
Mr_Gear skrev:

Den här är inte jämnpigg utan den är direkt seg wink har snarare 45hk än 94 just nu...
Har faktiskt inte haft den så länge men den verkar nog dra lite mycket soppa ja, har också reagerat över att den luktar lite bensin på tomgång - går för fett månne?

Biltokig
870 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
har den katalysator? kan hända att den har rasat/stockats

Antar att den har kat då det är en 89a men jag har ju inte kikat efter... du kan ju ha rätt tyvärr hmm

Forummoderator
26 400 Inlägg
29 september 2008
Mr_Gear skrev:
AirOne skrev:
Mr_Gear skrev:

Den här är inte jämnpigg utan den är direkt seg wink har snarare 45hk än 94 just nu...
Har faktiskt inte haft den så länge men den verkar nog dra lite mycket soppa ja, har också reagerat över att den luktar lite bensin på tomgång - går för fett månne?

Normalt sett ska den dra runt 0.6 liter milen. Är den frisk så ska det inte gå att få den över 0.7 såvida man inte enbart kör på tvåans växel big_smile
Jag hade liknande problem med min, och det kan ju vara liknande du har.
Grejen med min var att det gick hål i nån packning i själva "insprutet" så den inte bara gick fett utan även luktade illa för bakomvarande. Vid besiktningen så fick jag underkänt för avgasvärdena bland annat.
Kolla upp detta om det är nåt som stämmer in.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Biltokig
870 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
AirOne skrev:
Mr_Gear skrev:
AirOne skrev:

Normalt sett ska den dra runt 0.6 liter milen. Är den frisk så ska det inte gå att få den över 0.7 såvida man inte enbart kör på tvåans växel big_smile
Jag hade liknande problem med min, och det kan ju vara liknande du har.
Grejen med min var att det gick hål i nån packning i själva "insprutet" så den inte bara gick fett utan även luktade illa för bakomvarande. Vid besiktningen så fick jag underkänt för avgasvärdena bland annat.
Kolla upp detta om det är nåt som stämmer in.

Aha, har en arbetskompis som pratade om ett väldigt liknande problem som han haft med en golf 2....
får väl röja isär den där insprutshistorien och se hur det ser ut

Sök