3970
Sök

konstigt ljud i m90

4 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Tjena, har en m90 växellåda som låter konstigt när man kör, inte bara vid enstaka tillfällen utan på alla växlar..ljudet "ökar" ju mer fart man har.. vad kan de va då? volvo ville byta hela lådan, så tänkte om  man kunde fixa lådan sen efter man har bytt den och sedan sälja den för en slant:P men vad tror ni? tack på förhand.smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

4 506 Inlägg
4 oktober 2008
Är det ett vinande ljud eller hur låter det?

Kan du andas kan du dö.

4 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Är det ett vinande ljud eller hur låter det?

hmm. ja svårt att förklara. men låter nästan som ett racingljud fast ändå inte.. låter som när någonting roterar snabbt eller hur man ska säga.. fast de roterar ju snabbt dåmen ja.. om detta va till någon hjälp annars får jag försöka förklara bättre.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

45 Inlägg
5 oktober 2008
Om du har möjlighet vore nog det bästa att antingen spela in ljudet (i god kvalitet naturligtvis) alternativt låta någon kunnig "opartisk" lyssna på det hela. Det är nog dom två bästa tips jag kan ge dig.

patrikfaremo
5 oktober 2008
dålig olja eller för lite olja kan det vara

4 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Okej, jag ska försöka komma på en bättre förklaring, jo oljan har jag bytt å så men de hjälper inte, inga lager elr nått sånt som kan va dåligt då?

(\_/)
(O.o)

92 Inlägg
5 oktober 2008
Går ändå inte att få tag på delar till en M90 inuti tyvärr.....

//Gahmen\\

593 Inlägg
5 oktober 2008
Känner igen ditt problem, har vart ganska mkt strul med ingående lager i m90 lådorna, även ganska vanligt att det kan skramla i lådan när man står på tomgång med friläge i. ska själv renovera min m90 låda i vinter (för att gardera mig för framtida problem) men att det inte går att få tag i delar har ja faktsikt inte hört tidigare.. men ingående lager måste ju gå att få tag på eller?

92 Inlägg
5 oktober 2008
Nja tveksamt om de går... Volvo har ju iaf INGA grejer till dom lådorna... men borde ju gå att få fram ett SKF lager av något slag... Min M56H skramlar också lite i ingående lager, men e ofta så på dom lådorna pga dåliga toleranser på lagrena...

//Gahmen\\

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 oktober 2008
GahmenT-Gul skrev:
Nja tveksamt om de går... Volvo har ju iaf INGA grejer till dom lådorna... men borde ju gå att få fram ett SKF lager av något slag... Min M56H skramlar också lite i ingående lager, men e ofta så på dom lådorna pga dåliga toleranser på lagrena...

Nej visst volvo har INGA delar som man kan köpa till m90 lådan förutom packningar å urtrampningslager
men sen gör väl inte volvo några enga lager heller ?tongue

På swerull osv kan man köpa nya lager men endast ett fåtal
på min förra låda byttes 4 lager å dessa gick på ca 5-600kr tror jag när lådan är isär får man mäta å ringa runt å fråga olika firmor för de är typ "standard"-lager i dom

Om de låter mer å mer ju fortare du kör så känns de som de skulle vara lagret på utgående axel
de är ju där den utväxlade kraften kommer...ju högre växel ju fortare varvar utgående....

4 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Okej okej, tack för alla svar:) så om jag skulle byta både ingående och utgående lager så borde de gå fint sen? behövs de bytas packningar eller något sånt sen när man sätter ihop lådan igen eller går de att återanvända de packningarna som sitter nu?, så du har renoverat en m90 Xuri? va de svårt å mycket småpill me de? smile

(\_/)
(O.o)

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 oktober 2008
VoLVo-StrogarN skrev:
Okej okej, tack för alla svar:) så om jag skulle byta både ingående och utgående lager så borde de gå fint sen? behövs de bytas packningar eller något sånt sen när man sätter ihop lådan igen eller går de att återanvända de packningarna som sitter nu?, så du har renoverat en m90 Xuri? va de svårt å mycket småpill me de? smile

De enda packningarna som sitter på en M90låda är typ packboxen på utgående axel å 2-3 o-ringar på íngående... växelådshuset är tätat med flytande-packning (Ta modell dyr för växelådsolja är rätt jävlig på att rinna iväg annars)

Jag kmr inte ihåg om de var ingående lager som inte gick å få tag i...utan kolla runt de lite mer...

Jag har inte renoverat nån m90..jag skruvade isär min men gav fan i de för mitt verktyg gick sönder å jag slog näven i lådan hårt så jag tappa lusten :p så jag lämna de till en annan

Men att få isär lådan är la inget direkt svårt...när man sätter ihop den behövs la i alla fall 3 händer för å hålla grejerna på plats...

Om inte vet jag en som både renoverar/ säljer lådor å har han varit i dom så är dom även svetsade på 3ans stoppring...han rev isär min låda...svetsa 3an å skruva i nya lager kosta 1500 spänn jobb å + 600 kr för lager.... e knappt värt å göra skete själv då :p

Kan nog fixa hans nr eller så om du vill köpa en frisk låda av han eller lämna din för renov...
PM i så fall

Sök