3937
Sök

Dubbla basar, dubbelt så mycket bas?

Amega!
245 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Fick mig en tankeställare igår och undrade om man dubblerar antalet basar så blir det
dubbelt så mycket bas.

Likaså hur mycket ökar ljudnivån i % för varje extra bas man stoppar i bilen?

Som ett exempel då:

Om jag har 1st bas i bilen och uppgraderar sedan till 4st basar, har jag då fått 4 gånger mer bas? Och likaså hur mycket ökar antalet dB för varje extra bas, kan man svara på det eller varierar ökningen beroende på vilken bas man har?

/Andreas cool
Senast redigerat av AndreasXPS (5 oktober 2008)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

trucken
563 Inlägg
5 oktober 2008
en generell fördubbling ger 3db ökning låt säga duhar 1st och ökar till 2 dåhar du ökat 3 db. går du från 2 till 4 så har du ökarytterligare 3db osv...i teorin, verkligheten är olika

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Ljudfreak
148 Inlägg
5 oktober 2008
AndreasXPS skrev:
Fick mig en tankeställare igår och undrade om man dubblerar antalet basar så blir det
dubbelt så mycket bas.

Likaså hur mycket ökar ljudnivån i % för varje extra bas man stoppar i bilen?

Som ett exempel då:

Om jag har 1st bas i bilen och uppgraderar sedan till 4st basar, har jag då fått 4 gånger mer bas? Och likaså hur mycket ökar antalet dB för varje extra bas, kan man svara på det eller varierar ökningen beroende på vilken bas man har?

/Andreas cool

Om du ska öka "bastrycket" så måste ha ett steg till varje bas, eller iaf en kanal på varje.

om du har en bas på en kanal o sedan kopplar in en till bas på samma kanal så blir det inge märkvärdigt ökat tryck, vist finns de undantag om du har extremt kraftigt steg.

Sök