3056
Sök

Dragkroks problem

15 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
var precis och besiktade bilen och fick nedslag på rostig dragkrok och fick höra att man kan svetsa dit en bult på kulan så att den blir obrukbar och sedan omregistrera den vid ombesiktningen och fortsätta använda den som cykelställ och det lät ju vettigt.
Men när jag pratade med min verkstad så sa de att man inte behöver göra något med draget utan bara göra en omregistrering på draget, men att man då inte får använda det för att dra släp för då blir hela ekipaget oförsäkrat stämmer det?
Känns ju rätt onödigt att hålla på å kapa av draget eller svetsa å skit när man bara kan köra igenom å säga att det inte finns där helt enkelt.
Någon som varit med om liknande och funkar det?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 oktober 2008
slipa ner den värsta rosten med stålborste och sen måla med hammarlack 3-4 gånger
hjälpte för mig när jag fick 2a pga rost på kroken big_smile

15 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
tror den är bortom räddning hehe:) plus att jag vill göra så lite som möjligt, men tack för tipset hehe

1 079 Inlägg
9 oktober 2008
Äsch, hur svårt kan det vara att bara smälla dit en bult (eller vad f-n du vill) å sen slå bort skiten? Lite svårt att tro att det vid ombesiktning räcker med att säga att nene dragkroken är inte där...

Alt 2: Kapa av kroken helt och åk och regbesikta om bilen utan dragkrok.
Senast redigerat av Syst3m (9 oktober 2008)

15 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
mm lutar åt det hållet, var tvungen att höra bara då verkstads snubben sa att det var många som brukade göra så.

56 Inlägg
9 oktober 2008
Svetsa dit en mutter modell M10 eller större alt. skruva bort hela draget eller kapa av det!
Det är helt rätt att hela ekipaget är oförsäkrat om du skulle använda ett drag som inte är registrerat!

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

15 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Men frågan kvarstår, kan man skita i att göra något behålla draget men regga den som att den inte har det och bilprovningen tycker det är ok?

4 001 Inlägg
9 oktober 2008
reaper skrev:
Men frågan kvarstår, kan man skita i att göra något behålla draget men regga den som att den inte har det och bilprovningen tycker det är ok?

Nej det kan du inte göra, dragkroken ska vara obrukbar för att det ska gå att regga om den.

Edit: antingen montera bort den helt eller byt ut den tycker jag...
Senast redigerat av kolvas (9 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök