4355
Sök

Kass generator eller dåligt batteri?

141 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#21
mrbuggy skrev:
Sjoberg_W skrev:
Drönirettab skrev:
Batteriet blir inte speciellt uppladdat om man låter motorn stå på tomgång ett tag, det behövs en riktig uppladdning med batteriladdare. Med tanke på att generatorn dessutom verkar vara en trolig felkälla så är det ytterligare en orsak till att inte göra på det sätt som du funderar på. smile

Antingen väntar ni tills batteriet har blivit uppladdat eller så lånar ni ett batteri (tillfälligt) så att ni kan göra några spänningsmätningar. Det är mitt förslag.

Men jag tänkte mer på att man får reda på om generatorn inte funkar.. för då dör ju bilen när batteriet tar slut? smile

ett absolut måste e ju att mäta om den laddar när den e igång....ingen ide att byta batteri om den inte gör de ju....

Nu har vi mätt, och det var ju mindre roligt att se! sad

Vi mätte innan vi startade bilen, då stog den på 11.84, Inte så mycket men räcker för att starta,

Men sen när bilen var igång, mätte vi på batteriets poler (visst ska man mäta på polerna?) och som jag hört ska den ladda ca. 14 volt..

Men min stog på 10.86, sen räknade den ner.. 10.85, 10.84, 10.83....... haha, då är generatorn ganska sönder va?

Kan man felsöka den på någor sätt? Jobbigt som fan att plöcka lös den! Den sitter längst under allt bråte...

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 oktober 2008
#22
Byt laddningsregulatorn om du har en Bosch generator. Kostar ett par hundralappar, och köp nytt batteri.

21 761 Inlägg
9 oktober 2008
#23
Lyser batterilampan i instrumenthuset när du har tändningen påslagen men motorn av?

Den lampan ska lysa när tändningen är påslagen, annars kan inte generatorn börja ladda normalt sett. I vissa fall kan man dock få generatorn att ladda om man varvar upp motorn till tex 3000-4000 varv.

141 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#24
Rspeter skrev:
Byt laddningsregulatorn om du har en Bosch generator. Kostar ett par hundralappar, och köp nytt batteri.

Kan inte bilar så bra, men sitter laddningsgeneratorn i själva generatorn då?

Och ett nytt batteri behöver jag väl inte ännu? Kan väl fixa så jag får generatorn att ladda innan ja köper nytt batteri? smile

För de kan ju inte ha något att göra med batteriet, när voltmätaren står på 10.80 volt å bara räknar ner...

141 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Lyser batterilampan i instrumenthuset när du har tändningen påslagen men motorn av?

Den lampan ska lysa när tändningen är påslagen, annars kan inte generatorn börja ladda normalt sett. I vissa fall kan man dock få generatorn att ladda om man varvar upp motorn till tex 3000-4000 varv.

Jo den lyser när tändningen är påslagen, men slocknar när jag startar

21 761 Inlägg
9 oktober 2008
#26
Sjoberg_W skrev:
Jo den lyser när tändningen är påslagen, men slocknar när jag startar

Okej, då innebär det att den åtminstone ger tillräckligt med spänning för att lampan ska slockna efter starten. Frågan är ju sedan om det kan vara någon lös kabel vid generatorn eller om det är något annat fel.

Du skulle faktiskt behöva mäta ifall det är bra spänning på själva generatorn, dvs mäta mellan B+ och chassiet på generatorn. Då ser du om det är generatorn eller något annat som spökar. Det finns dock risk att man kan trassla in sig i drivremmarna vid en sån mätning, man får vara mycket försiktig.
Senast redigerat av Drönirettab (9 oktober 2008)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 oktober 2008
#27
Sjoberg_W skrev:
Rspeter skrev:
Byt laddningsregulatorn om du har en Bosch generator. Kostar ett par hundralappar, och köp nytt batteri.

Kan inte bilar så bra, men sitter laddningsgeneratorn i själva generatorn då?

Och ett nytt batteri behöver jag väl inte ännu? Kan väl fixa så jag får generatorn att ladda innan ja köper nytt batteri? :)

För de kan ju inte ha något att göra med batteriet, när voltmätaren står på 10.80 volt å bara räknar ner...

Laddningsregulatorn sitter med 2 skruvar på generatorns baksida. Lätt att byta om det finns 10cm fritt utrymme bakom generatorn.

141 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Sjoberg_W skrev:
Jo den lyser när tändningen är påslagen, men slocknar när jag startar

Okej, då innebär det att den åtminstone ger tillräckligt med spänning för att lampan ska slockna efter starten. Frågan är ju sedan om det kan vara någon lös kabel vid generatorn eller om det är något annat fel.

Du skulle faktiskt behöva mäta ifall det är bra spänning på själva generatorn, dvs mäta mellan B+ och chassiet på generatorn. Då ser du om det är generatorn eller något annat som spökar. Det finns dock risk att man kan trassla in sig i drivremmarna vid en sån mätning, man får vara mycket försiktig.

Okej, ska kolla mer på det där imorgon, men nu känns det som att det lutar mot "Kabel som lossnat" hållet.. för den fungerade i början av dagen, (måste den ha gjort) vi körde länge å den hade bra med ström hela tiden, lättstartad å allt.. men helt plötsligt så tvägdog den, och det var just efter vi hade kört lite rally smile och nu håller batteriet ingenting..

Rspeter skrev:
Laddningsregulatorn sitter med 2 skruvar på generatorns baksida. Lätt att byta om det finns 10cm fritt utrymme bakom generatorn.

Okej, ska kika på det också, är dock väldigt tveksam på att de vinns 10cm utrymme bakom.. den sitter så inpressad bland massa grejer så man ser den knappt.. ska tälla den på hissen i verkstan å kolla om man kan komma åt underifrån!


Sök