Tänkte bara höra lite åsikter ang 2 sagen som hände för 2 vintrar sen som jag aldrig kunnat släppa!
Hadde en audi 90 och tjejen och jag var påväg till jobbet en tidig morgon. Hamnar bakom en helt igen snöad långtradare, och pga mörker och dålig sikt ligger vi kanska 3 - 4 st ( vita väg reflexstolpar ) bakom.
Sen kommer världens snömoln från lastbilen och när vi väl ser vägen igen så ligger det en ca 80cm lång och kanske 25cm hög is klump som troligtvis satt i stänk skyddet bak på lastbilen mitt i vägen. och ja.. Tvärnit som inte gav något resultat på typ 2 sekunder innan vi körde på den. kändes som att hela fran ändan lättade och olje lampan och en jäkla massa lampor börjar blinka och vi stannar ca 100 meter på en parkerings ficka längre fram och det pissar olja och vatten från kylaren och det liggel plars och skit på hela vägen =S Skit kul nee!!
Men för att korta ner det hela så fick va ut ca 8,000kr på försäkringen pga det skulle gå på va 18,000 att laga allt. tyckte inte det riktigt var rätt ville få ut lite mer eller att dom lagade när jag ändå hadde helförsäkring.
Vad tycker ni???
1. ang försäkrings bolagets beslut?
2. ang last bils chaffisarnas ansvar att se till att det inte ligger en massa is och snö som kan vara en trafik fara om det losnar eller ramlar av?
Skulle vilja ha lite svar bara vad ni tycker så jag kanske kan sluta tänka på dethär inför varenda jäkla vinter!
Det är olagligt att köra med snö och is liggandes på taket, gäller alla fordon. Är böter på det.
/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (23 oktober 2008)
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Det är olagligt att köra med snö och is liggandes på taket, gäller alla fordon. Är böter på det.
/Tommy.
Ja det är fler som säger det och fan att man inte såg reg skylten. vet inte ens vad det var för färg förutom snövit haha
Och hadde inte allt gått sönder som det gjorde och man inte vart lika shockad skulle man kört ifatt honom och.. ja jag vet inte vad man skulle göra. tok förbannad var man ju
/Tommy.
taken ska va fria men det kan likagärna va från sänkskydden och då gäller inte samma sak
Vad är det för regler som gäller när det kommer från stänk skyddet då? för det var troligtvis det som hände här??
då gäller ingenting från lastbilens sida, för man kan inte stanna varje 2mil och slå av stänk lapparna, de funkar bara inte så liksom.. synd att de händer de du säger, menmen that's life..
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Klart man kan tycka att det är förarens ansvar men samtidigt måste man försöka vara lite realistisk. Att begära att man stannar varje kvart för att rensa stänkskärmarna kommer aldrig att fungera i praktiken...
Samma sak som stenskott, borde inte heller kunna anses som förarens fel.
Taket, okey kliva upp där på morgonen och rensa bort kan man faktiskt göra. Frågan är hur många gör det...
Klart man kan tycka att det är förarens ansvar men samtidigt måste man försöka vara lite realistisk. Att begära att man stannar varje kvart för att rensa stänkskärmarna kommer aldrig att fungera i praktiken...
Samma sak som stenskott, borde inte heller kunna anses som förarens fel.
Taket, okey kliva upp där på morgonen och rensa bort kan man faktiskt göra. Frågan är hur många gör det...
Jo visst det är ju sant, det kan man ju inte kräva. men bara tanken av hur himla stor biten var så dör den ju suttit ett tag. var tö väder dagen innan och minus på "olycks" dagen så det käns som att den satt där redan dagen innan och sedan under natten frysit till is och sedan släppt efter ett tags skumpande :S