4309
Sök

Berlingo går varm

4 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Min crossfraktare går lite onödigt varm vid landsvägskörning. Vid farter över 50 stiger tempen till 3/4 men sjunker igen när man saktar in eller stannar. Bytte termostat, ingen skillnad. Pump, givare eller kan det vara nåt annat? Nån som har en gissning?

155 Inlägg
27 oktober 2008
Topplockspackning börjar ge sig kanske? Min Expert blev likadan, sen gick skiten sönder...

///M

Drive fast. Live freeeeeee

4 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Mr_m skrev:
Topplockspackning börjar ge sig kanske? Min Expert blev likadan, sen gick skiten sönder...

///M

Åhhfan!!

Märkte du nåt annat som kan hjälpa i diagnosen? Rykte den mycket? Gick det åt kylarvatten? Eller gav den bara upp helt plötsligt?!
  Verkstan vill ha 5000 för att byta pump, inget man vill slänga ut i onödan... hmm

155 Inlägg
28 oktober 2008
smile
qluless skrev:
Mr_m skrev:

///M

Åhhfan!!

Märkte du nåt annat som kan hjälpa i diagnosen? Rykte den mycket? Gick det åt kylarvatten? Eller gav den bara upp helt plötsligt?!
  Verkstan vill ha 5000 för att byta pump, inget man vill slänga ut i onödan... hmm

Ja bilen blev juh tröttare och drog mer soppa samt drog bara mer och mer vatten. Min läckte däremot inte in i motorn så man kunde inte se något på oljan utan den läckte ut det ur motorn så att säga.

Men ibland kan det vara så enkelt att tätningen på locket på expansionkärlet som bara är slut. Så prova att köpa ett nytt lock för en 100ing först. Det är det billigaste. Om det inte är det åker du till en verkstad och ber dem ta avgasprover i ditt kylar vatten kostar väl 200-1000kr beror väl på om man känner dem eller inte wink då får du reda direkt på om toppen är sönder. För av du avgaser i vattnet är topplocks packningen slut. Och har du åkt för länge med en trasig packning så kommer fömodligen toppen slå sig då den är av alu. Och då måste du lämna in den på svetsning samt planing = SVINDYRT eller köpa en bättre beggad.

Ett annat fel som de sa till mig på dessa fransos bilar är att imellan 98-2001 så har de använt någon form av skit kvalité på sina topplocksbultar, dessa tål inte vårat klimat (salt) rostar av typ skit snabbt och går av därav mycket söndriga topplock på dessa årsmodeller.... Det tråkiga är att man inte heller kan lyfta ur motorn uppåt på dessa bilar då det är för litet hål utan man måste ta den underifrån vilket medför en heldel extra arbete. Annars hade man juh kunnat byta topplock själv det är juh liksom ingen BIG DEAL.

Lycka till och hör av dig

Drive fast. Live freeeeeee

Sök