3177
Sök

civic -88 1,5l startar inte vid varm motor

59 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
bilen startar inte alltid vid varm motor, startar alltid kall o går klockrent!! jag har kollat gnista o den är fin o stark , lock o rotor är fint även stift , jag har provat med en annan fördelare då allt med tändning o lägesgivare sitter i denna klump , startar inte heller med startgas o pumpen surrar fint , det finns en felkod 16 som är soppa spridare även den är bytt utan resultat , har mätt upp ströming till spridaren oxå , o ström finns !! jag blir inte riktigt klok på detta så om någon har något vettigt tips så hojta gärna till!! mvh lelle

143 Inlägg
3 oktober 2008
Hej!   Jag antar att det är en insprutningsmotor. Tänkbara fel är tempgivaren till styrboxen. Eller defekt tändspole, vissa trasiga spolar somnar in när de blir varma. Totalt igensatt luftfilter?

98 Inlägg
3 oktober 2008
Löd om ditt main relay.. Eller byt.

648 Inlägg
3 oktober 2008
Det går bara runt på startmotorn eller ??

isånnafall så är det ett klassiskt Honda-fel.....det är ditt mainrelay(bränslerelät) som krånglar tackvare dåliga lödningar..du kan löda om det och bli av med felet  eller så gör du såhär

nästa gång den bara går på startmotorn så låt den gå på startmotorn och testa att slå till på vänster sida under instrument panelen typ vid huvöppnaren, där sitter relät , då ska det hoppa igång.
Senast redigerat av Ejan (3 oktober 2008)

98 Inlägg
3 oktober 2008
Ejan skrev:

isånnafall så är det ett klassiskt Honda-fel.....det är ditt mainrelay(bränslerelät) som krånglar tackvare dåliga lödningar..du kan löda om det och bli av med felet  eller så gör du såhär

nästa gång den bara går på startmotorn så låt den gå på startmotorn och testa att slå till på vänster sida under instrument panelen, där sitter relät , då ska det hoppa igång.

Inte säkert, gjorde inte mitt... Även om jag slog rätt på det.. =/
Lättast är att plocka loss det och kolla efter sprickor i tennet smile bara värma upp och lägga till lite tenn.

648 Inlägg
3 oktober 2008
MaxR jo självklart är det bäst att löda om,, men alla hondor som jag haft så har det räckt med en smäll :-)..funkar det inte så tar man självklart bort relät och kollar över det och löder.

59 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Ejan skrev:

nästa gång den bara går på startmotorn så låt den gå på startmotorn och testa att slå till på vänster sida under instrument panelen typ vid huvöppnaren, där sitter relät , då ska det hoppa igång.

ja precis starten drar ju! jag ska givetvis kolla på relät , jasså detta är ett klassiskt fel ! jag hör att pumpen går o bygger tryck innan start ! men detta händer bara vid varm motor att den inte startar alltså! tack för inläggen hittills jag återkommer med resultat!!!

648 Inlägg
4 oktober 2008
återkom gärna med resultat om du bankat lite eller lött om :-)   lycka till

59 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Ejan skrev:
återkom gärna med resultat om du bankat lite eller lött om :-)   lycka till

jo jag har precis kommit hem här o har lödat om relät o varmkört o startat om bilen ett 20tal ggr o det verkar fungera fint så peppar peppar!!!  såg iofs inget direkt fel men lödningar kan ju släppa !! tack för ett väldigt bra tips!! mvh lelle

2 Inlägg
29 oktober 2008
hmm....hur ser reläet på civic ut? jag kunde se bara några säkringar och en liten box som stod mainrelay, men fick inte upp den:/ Bild om någon har.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 oktober 2008

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
29 oktober 2008
Tack för länken, vännen;) ska ut och kolla på den.

59 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
V.G skrev:
Tack för länken, vännen;) ska ut och kolla på den.

jag lödde om rubbet på relät o det funkar kanot fortfarande ! mor min är jätte nöjd att hon kan lita på bilen igen!! så löda på!!!

Sök