4610
Sök

Mer effekt i Saab 9-5 SE 2,3t -00 ?

Fartsyndare
278 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#1
Hoj.

Jag har chiptrimmat, bytt till sportavgassystem, sportkat. och kommer snart byta turbo med.

Jag undrar vad mer finns det att göra för att få ut lite fler pollar ? big_smile


Tack på förhand smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.

Avstängd
1 106 Inlägg
10 maj 2006
#2

Livet startar vid 220 km/h

5 710 Inlägg
10 maj 2006
#3
Jaa det börjar nog lukta behov utav mer soppa snart, lite beroende på hur långt du siktar kan man ju välja olika alternativ.
Sedan är ett bättre laddluftkyl alltid trevligt.

Starkare koppling kommer säkert oxo behövas.....

MVH Jonas
..............

764 Inlägg
10 maj 2006
#4
jonTe skrev:
Jaa det börjar nog lukta behov utav mer soppa snart, lite beroende på hur långt du siktar kan man ju välja olika alternativ.
Sedan är ett bättre laddluftkyl alltid trevligt.

Starkare koppling kommer säkert oxo behövas.....

Han klarar sig på soppan bortom 350hk gränsen.

TeQuilla

5 710 Inlägg
10 maj 2006
#5
TeQuilla skrev:
jonTe skrev:
Jaa det börjar nog lukta behov utav mer soppa snart, lite beroende på hur långt du siktar kan man ju välja olika alternativ.
Sedan är ett bättre laddluftkyl alltid trevligt.

Starkare koppling kommer säkert oxo behövas.....

Han klarar sig på soppan bortom 350hk gränsen.

Så SAAB skulle utrusta bilarna med ett bränslesystem stort nog för att kunna plocka ut +180hk extra.....låter inte sådär jätte troligt...

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
10 maj 2006
#6
Tänk på att spridare skall räcka till för att ge extra soppa som behövs när motorn är kall. Om vattentempen är 30 grader så är uppfettningen i storleksordningen 20%. Så även om man räknar på att spridarna klarar 350Hkr vid 100% duty-cycle och varm motor så bör man, om man är seriös, inte plocka mer än kanske 250-270Hkr ur dom spridarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fartsyndare
278 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#7
kan nu göra språket lite mer nybörjar vänligt? big_smile

vad gör spridaren? sparar lite soppa ? =p

laddluftkyl, vad har den för effekt ? smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.

"Cleant är fint"
46 Inlägg
10 maj 2006
#8
Det enda du behöver veta av det han sa är att du bör byta spridarna om du ska ha mer än 250hk. ;D


Fartsyndare
278 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#9
om jag typ har över 250hk redan då ? :p

och hur byter man spridarna ? :o är de nått man kan göra själv? kostar vad att göra ungefär ? :p

yrkesfotograf inom reklam och företag.

5 710 Inlägg
10 maj 2006
#10
gard skrev:
vad gör spridaren?

Gör det flytande bränslet (bensinen) till små små bränsledroppar som motorn sedan mumsar i sig.
En spridare per cylinder alltså 4st.
Spridaren har en viss kapacitet och för att kunna öka motorn effekt behövs mer bränsle och därmed spridare av högre kapacitet.
En annan variant att ge motorn mer bränsle utan större spridar är att öka trycket på bränslet genom en anna tryckregulator, problemet är att man kan inte höjja trycket huuuur mycket som helst.
Nu är det inte bara att "hänga dit" större spridare eller öka trycket.....datorn (din BSR-box) som styr alltihopa måste vara med på noterna oxo.
Alltså skall du ha med bränsle måste programmet i datorn bytas ut.

gard skrev:
laddluftkyl, vad har den för effekt ?

Laddluftkylet gör just det som namnet antyder....kyler laddluften smile
Laddluften kommer ifrån turbon där den blivigt komprimerad och därmed varm och motorn vill hels ha komprimerad men KALL luft så därför måste vi kyla ned den.
Ett bättre kyl kyler ned luften bättre och det är ett måste om man skall köra höga turbotryck som man ofta får vid vanlig trimning.

Eftersom du idag kör BSR så tycker jag du skall ringa till de och höra vad som är nästa steg att göra.
Vad du än gör för modefikationer (tex turbobytet) så måste de iaf vara inblandade och ladda i en ny programvara och då kan det var bättre att ta alltihopa på en gång.

Välkommen i trimträsket wink

MVH Jonas
..............

Fartsyndare
278 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#11
tack jonte. du förstöde just min dag =p

yrkesfotograf inom reklam och företag.

Avstängd
1 106 Inlägg
10 maj 2006
#12
gard skrev:
tack jonte. du förstöde just min dag =p

Vad menar du med att JonTe har förstört din dag?

Livet startar vid 220 km/h

Fartsyndare
278 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#13
allt blev jobbigt  nu big_smile jag är inte så vass på sådant ;b och jonte gjorde nyss de svåra svårare typ :p

yrkesfotograf inom reklam och företag.

"Cleant är fint"
46 Inlägg
10 maj 2006
#14
Men om du verkligen vill trimma e det ju bara att lämna in skiten till nån firma, så fixar dom det du vill att dom ska göra wink. Men då kostar det ju en hel del också, men har man pengar är ju det självklart lättast tongue. Men vissa har ju inte pengar,(som jag jag tex ;P) så då blir det ju att ta saken i egna händer wink.


Fartsyndare
278 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#15
pengarna är ju inget problem egentligen, utan snarare de att man inte lär sig något eller kan stolt säga att man själv ligger bakom det smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.

5 710 Inlägg
11 maj 2006
#16
gard skrev:
pengarna är ju inget problem egentligen, utan snarare de att man inte lär sig något eller kan stolt säga att man själv ligger bakom det smile

1:or o 0:or är den svåra biten för många (inklusive mig själv) så där är man "utlämnad" till någon annan.
Turbo, spridare, bränsletryckregulator osv osv kan man ju faktiskt byta själv men låta någon annan lägga in ett passande program så har man ju gjort väldigt mycket själv endå smile

Det svåra är väl att välja recept och bestämma vilken nivå man skall lägga sig på.....kan vara vettigt att sikta på de grejjerna som firmorna har i sina "steg" så man bara kan köpa programvaran till det steget man har byggt.
Handlar man hårdvara som faller långt utanför mjukvaruntörens spec blir det specialprogram eller "mappning".

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
#17
Jag kan ge dig råd hur man kan trimma en bil. Köp: större turbo, smidda kolvar, större intercooler, racekatalysator o sportavgasrör, förstärk kopplingen o växellådan, luftfilter.
Senast redigerat av Saabare (11 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h

321 Inlägg
11 maj 2006
#18
Saabare skrev:
Jag kan ge dig råd hur man kan trimma en bil. Köp: större turbo, smidda kolvar, större intercooler, racekatalysator o sportavgasrör, förstärk kopplingen o växellådan, luftfilter.

En liten bit på vägen ja, men om man beräknar att trimma seriöst så är det inte bara motoreffekt som bör uppgraderas. Med högre fart krävs också tex bättre bromsar och väghållning...

Dvs listan kan göras lååååååång...

/ Niclas
Senast redigerat av -Ncs- (11 maj 2006)

Tough ain´t...ENOUGH!

Avstängd
1 106 Inlägg
11 maj 2006
#19
-Ncs- skrev:
Saabare skrev:
Jag kan ge dig råd hur man kan trimma en bil. Köp: större turbo, smidda kolvar, större intercooler, racekatalysator o sportavgasrör, förstärk kopplingen o växellådan, luftfilter.

En liten bit på vägen ja, men om man beräknar att trimma seriöst så är det inte bara motoreffekt som bör uppgraderas. Med högre fart krävs också tex bättre bromsar och väghållning...

Dvs listan kan göras lååååååång...

/ Niclas

Racebromsar o sänkning?

Livet startar vid 220 km/h


Sök