3585
Sök

Dump = ingen tomgång!

145 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
#1
Jag har installerat en dumpventil som jag beställt från JB Raceparts...

Men nu har ett stort problem uppstått!, när jag gasar upp i säg ca 4000 varv å sen bara trycker ner kopplingen, då dör bilen!

Det har inte vart så här innan jag fick dumpen installerad!

Någon som har ett svar på min fråga om vad det är som e galet?

Avstängd
1 106 Inlägg
9 maj 2006
#2
Tomgångsmotorn kan va kasst. Om du byter ut tomgångsmotorn så kolla om det hjälper. Om inte så bör du ta tillbaka bilen till original.
Senast redigerat av Saabare (9 maj 2006)

Livet startar vid 220 km/h

5 710 Inlägg
10 maj 2006
#3
Du har drabbats av den kända "dump ihop med luftmassemätare" sjukan......

MVH Jonas
..............

Lada-missbrukare
566 Inlägg
10 maj 2006
#4
Dumpen är inte tillräckligt hård...Är den justerbar..??? Om inte, sälj den å köp en me hårdare fjäder, eller en justerbar... Vad har du för bil...??Troligen en me lmm som jonTe saa.. En bil me lmm ska ha en dump me HÅRD fjäder om det ska funka..!! Annars kan den dra tjuvluft på tomgång...!!

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Supraman
2 300 Inlägg
10 maj 2006
#5
Öppna dumpventiler fungerar väldigt dåligt på x40 modellerna.
c:a 1 av 10 lyckas med att få det att fungera.
Det är styrsystemet som inte klarar av att kompensera för en öppen dump.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

145 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#6
Jo justerbar e den allt!, känns som om att det borde fubka bättre om jag får den rätt justerad, men jag e inte så "haj" på det...jag har skrivit ett mail till dom på raceparts, så nu hoppas jag bara att det är en vanlig fråga dom får så jag lätt Fixar det!

Tror inte direkt att jag behöver byta tomgångsmotorn på dumpen, för det var inte så här innan jue, å om det e nu dumpen som gjort den kass så e det ignen ide att köpa en ny för då pajjar den också snart...

145 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
#7
Glömde...Det e en " tvåvägs dump"

Lada-missbrukare
566 Inlägg
10 maj 2006
#8
"Tvåvägs dump"?? Menar du hybrid-dump eller???

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 maj 2006
#9
Lada Tuning skrev:
"Tvåvägs dump"?? Menar du hybrid-dump eller???

två utgångar, en tratt och ett rör (se länk)
http://www.jbraceparts.se/jbr-k25.html

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Lada-missbrukare
566 Inlägg
11 maj 2006
#10
Hmmm...de e alltså en hybrid-dump..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

145 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
#11
Lada Tuning skrev:
Hmmm...de e alltså en hybrid-dump..

läste på deras hemsida, och där sriver dom att det är en 2-i-1 kolvdumpventil...kan användas som både återcirkulerande och atmosfärisk...

Men det e la skit samma tycker jag!, den funkar jue inte som den ska!, nu e bilen kass istället...ååå, blir så trött, å dom e inte snabba med svar på mail det vill jag säga!

135 Inlägg
11 maj 2006
#12
Hybrid är bara skit, bilen får iaf fel värden. Även fast den kanske inte får lika fel värden så lär bilen gå för fett eller tvärtom..

style
11 maj 2006
#13
har samma fel med min hybrid dump.

99 Inlägg
11 maj 2006
#14
Vet inte om ja läste för dåligt, eller om det inte framgick, men iaf:
Har du monterat den själv? Är den återcirkulerande delen inkopplad? Är den inte de, så får ju luftmängdmätaren frispel... Och är den det, så skulle jag avråda dig från att använda denna dump, då du kan sabba luftmängdmätaren... Sätt då dit en vanligt, återcirkulerande dump, och ett öppet luftfilter, och hoppas på att du får "pysljudet" på de viset istället big_smile

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 maj 2006
#15
annars kan han ju helt enkelt köra med samma dump, plugga igen ena utgången och sedan trycka dit ett öpppet filter... men en annan sak, var monterade du ventilen? den ska vad jag vill minnas sitta i sort sett så nära gasspjället som det går att få den...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

95 Inlägg
11 maj 2006
#16
Jag kör med en GFB Hybrid-dump på min Audi....fungerar oerhört bra. Dock hade jag samma problem med taskig tomgång efter att jag monterade den. Det berodde på att audis vacumslang som sitter där orginal spricker väldigt lätt, min hade spruckit vid anslutningen på dumpen. Sen bytte jag till "riktig" vacumslang i silicon. Då blev tomgången lika perfekt som den va innan jag montera dumpen och den dumpar perfekt. Se till att fjädern är ganska mjukt ställd om du kör orginal, så att den verkligen öppnar ordentligt när den ska. Men kolla vacumslangen som sagt, den gjorde min tomgång helt kass iaf.


13 Inlägg
14 maj 2006
#17
Sätt en backventil på utgående på dumpen. Lätta gärna fjädern i backventilen först.
Har själv kört det på flera turbobilar som haft samma problem, och det funkar perfekt efter en del laborerande med fjädertrycket på backventilen.

Håll dig till 1" backventil. Kostar väl 150:- hos närmsta VVS-grossist.


145 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#18
baraka skrev:
Sätt en backventil på utgående på dumpen. Lätta gärna fjädern i backventilen först.
Har själv kört det på flera turbobilar som haft samma problem, och det funkar perfekt efter en del laborerande med fjädertrycket på backventilen.

Håll dig till 1" backventil. Kostar väl 150:- hos närmsta VVS-grossist.

Ska den monteras istället för "tratten"/"trumpeten"?

Avstängd
35 Inlägg
15 maj 2006
#19
Varför inte göra som jag. har en insugnings ventil till en 125:a monterad så den släpper ifrån sig ladd tryck men den suger inte in luft den vägen. lätt som en plätt

Powerd By Ford scorpio -95

13 Inlägg
15 maj 2006
#20
Virtual_Blå skrev:
baraka skrev:
Sätt en backventil på utgående på dumpen. Lätta gärna fjädern i backventilen först.
Har själv kört det på flera turbobilar som haft samma problem, och det funkar perfekt efter en del laborerande med fjädertrycket på backventilen.

Håll dig till 1" backventil. Kostar väl 150:- hos närmsta VVS-grossist.

Ska den monteras istället för "tratten"/"trumpeten"?

Tratten ? Trumpeten ?? Vad vet jag.. Jag har alltid kört med "plastanka" från Bosch + backventil, och där finns varken trattar eller trumpeter, bara det som behövs wink

Men ja, det ska monteras på "utgående" på dumpen, eller som någon annan skrev, "insugningsventil till 125:a", samma princip, men en backventil är troligtvis billigare.



Sök