2699
Sök

15'' och 2 st 10'' lr 8''

streetracer
398 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
?? funderar på att skaffa en 15'' samt två 10 or lr ngt i den stilen o klämma i i bagaget.. skulle det funka?? funderar på kicker lr rockford?? ngra åsåkter??

914 Inlägg
2 maj 2006
tja plats finns de ju gott om i den bilen tror de skulle låta rätt gutt om du tryckte en massa 15" eller 12". Skulle nog gå utan problem å trycka in 2 18" med smile kan vara jobbigt med olika storlekar på basarna när det gäller å dela upp frekvenserna bara.
Rätta mig om jag har fel...

372 Inlägg
2 maj 2006
Jag hade valt 2 basar av samma storlek för att slippa problem med delningar och dubbla steg.
Hade satsat på 2st Alpine 12" Type R eller 2st DLS MW12

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Trassla inte med flera storlekar på sub-basar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

streetracer
398 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
okaj... för jag får en massa olika svar o skit.. först hade ja tänkt mig två 15'' basar.. men då sa en att det inte skulle låta bra o skit.. så ja vette fan.. ni vet ingenstans där det finns bra ljud till ett billigt pris lr??

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Klart det låter skit om:

- Elementen inte är anpassade efter lådan
- Man inte har low-mid som klarar av att möta en sub-bas
- Man har klena steg eller strömmatning så att det ligger och klipper hela tiden
- Man inte skär subbasen uppåt mot low-middarna.

Dock finns det inget som säger att 15" skulle låta skit bara för att det är 15", men det är nog i princip alltid total overkill att köra mer än 12" basar i en bil.

Billigt? Man får vad man betalar för. Stora element som skall klara något är dyra.

/Göran

(Groucho Marx).

streetracer
398 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Klart det låter skit om:

- Elementen inte är anpassade efter lådan
- Man inte har low-mid som klarar av att möta en sub-bas
- Man har klena steg eller strömmatning så att det ligger och klipper hela tiden
- Man inte skär subbasen uppåt mot low-middarna.

Dock finns det inget som säger att 15" skulle låta skit bara för att det är 15", men det är nog i princip alltid total overkill att köra mer än 12" basar i en bil.

Billigt? Man får vad man betalar för. Stora element som skall klara något är dyra.

/Göran

jo det fattar ja oxå att det är dyrt.. men nu hade ja inte tänkt att köpa mig en 15 för 1000:- men inte för 10000:- heller om du förstår

118 Inlägg
2 maj 2006
Själv kör jag med 1st 10"..
men det beror lite på vad man har för bil oxå, jag har tex kombi, blir lite mera öppet då.
Men det gäller att man har steg så det räcker till oxå.

Mvh Thompa

Överladdat, ja tack!

98 Inlägg
2 maj 2006
Funderar åxå på att köra med olika storlekar, men jag har blivit rekomenderad att använda 2 olika steg. Tänkte använda 2 st 10" och en 12". Planerar att använda 2 st likadana slutsteg (bara för att det blir snyggare så) kommer att dra båda 10" med det ena och 12" samt 2st 6x9" med det andra. Mina slutsteg ligger på 4x76 Rms totalt 580W.
Så det får bli mitt råd.. Använd 2 st olika slutsteg till dom olika basarna..

:D Mazda Driver :D

Team Tondöv
649 Inlägg
2 maj 2006
Återigen, håll inte på att blanda olika storlekar på basar, finns ingen som helst rim och reson i det!
Satsa på en eller två bra tolvor, det blir fullt tillräckligt!

1 631 Inlägg
2 maj 2006
Volvo_racing_no1 skrev:
jo det fattar ja oxå att det är dyrt.. men nu hade ja inte tänkt att köpa mig en 15 för 1000:- men inte för 10000:- heller om du förstår

Vad tänkte du ha för steg att driva dem med? Steg till dubbla 15 blir lätt dyyyyrt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Word....

Jag tar det också en gång till så ingen kan missa det: Dumheter!

Jag kan på rak arm bara komma på en som har lyckats fått det att lira och det är AudioPro:s AceBass lådor där man blandar (aktiva) större element med (passiva) mindre element.

Vill ni syssla med grundforskning så sätt igång, men vill ni ha nåt som lirar , blanda inte.

/Göran

freddan70 skrev:
Återigen, håll inte på att blanda olika storlekar på basar, finns ingen som helst rim och reson i det!
Satsa på en eller två bra tolvor, det blir fullt tillräckligt!

(Groucho Marx).

199 Inlägg
2 maj 2006
min kompis har 2 x 10" kicker comp i sin golf och det dunkar på som in i helv....tycker jag=)

10 287 Inlägg
2 maj 2006
Man kan döda kameler med 10" så det räcker såvida man inte behöver 15" eller större som penisförlängare/bling-bling.....

/Göran

Saabdajw skrev:
min kompis har 2 x 10" kicker comp i sin golf och det dunkar på som in i helv....tycker jag=)

(Groucho Marx).

914 Inlägg
2 maj 2006
Jo men kör man med 15 eller 18 så kan få ett rätt härligt muller som kastar runt inälvorna rätt gutt smile

16 Inlägg
15 maj 2006
Volvo_racing_no1 skrev:
?? funderar på att skaffa en 15'' samt två 10 or lr ngt i den stilen o klämma i i bagaget.. skulle det funka?? funderar på kicker lr rockford?? ngra åsåkter??

OM jag hade varit dig hade jag satsat på 2 st 12" av bra märke än 2 10or och en 15.. Får ett mycket renare och bättre ljud. Ta GÄRNA samma sorts basar inte olika wink Jag har en kompis som kopplade 1 12a och 2 10or och de lät faktiskt bättre med bara 12an.. får en dålig bas kvalite..

Ge gärna styling och tips som man enkelt kan fixa på sin audi 80 :)

781 Inlägg
15 maj 2006
tja eller 2 st 12" baser i kofferten och ett 3 vägs framsystem med 8" basar. om du nu tvunget ska blanda.. de kan funka bra som fanken

188 Inlägg
16 maj 2006
satsa på 15" jag saknar min gammla earthquake, den var väl 10år då jag köppte den och jag tror att den skulle nog ha spelat ifrån mina macabsolut 12or då det gäller att spela högt, enda nackdelen som jag tyckte var att den var lite slö, det kan ju iofs bero på steget + att basen var sliten

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
timpan_87 skrev:
tja eller 2 st 12" baser i kofferten och ett 3 vägs framsystem med 8" basar. om du nu tvunget ska blanda.. de kan funka bra som fanken

Jag körde med 9tums midbasar samt en enkel 12a i min sista Toledo-installation, och det funkade helt okej!

Men det är inte så lätt att få dit 9tummare i alla bilar med enkla medel.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök