4486
Sök

Saab 9-3 årsmodell?

Speed freak
27 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
#1
Som topic lyder så undrar jag över vilken årsmodell som är lämligast att köpa med tanke på turbo, trimmvändlighet och säkerhet.

Men för att vara petig så vill jag inte utesluta "reperationer" dvs.
I vissa bilar vet man att det finns vissa brister, om man trimmar/kör för hårt så går något sönder men som kanske går att förhindra om man bytar ut en annan del till något större och stabilare.

Nu svamlar ja iväg här men det jag i stort sätt undrar över är.
Vilken årsmodell man ska kolla efter och om det finns något speciellt man ska tänka på när man läser info om bilen. EX speciell version med en aningen bättre turbo eller annan utrustning, förbättrad på något vis.

Jag kanske skulle tillägga att det skall vara inom en rimlig prisklass, låt säga 70 000SEK
och relativt trimmvändlig upp till 270hk.

Något tips från de erfarna 9-3 ägarna ??

Tack på förhand! //reeViBE
Senast redigerat av reeViBE (15 maj 2006)

- Två svarta spår och du förstår -

Fisketokig
2 997 Inlägg
15 maj 2006
#2
Lägg dem i handpenning på en ny 2006, sätt in chip till 285hk och du kan få en trevlig 9-3 wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Avstängd
1 106 Inlägg
16 maj 2006
#3
reeViBE skrev:
Som topic lyder så undrar jag över vilken årsmodell som är lämligast att köpa med tanke på turbo, trimmvändlighet och säkerhet.

Men för att vara petig så vill jag inte utesluta "reperationer" dvs.
I vissa bilar vet man att det finns vissa brister, om man trimmar/kör för hårt så går något sönder men som kanske går att förhindra om man bytar ut en annan del till något större och stabilare.

Nu svamlar ja iväg här men det jag i stort sätt undrar över är.
Vilken årsmodell man ska kolla efter och om det finns något speciellt man ska tänka på när man läser info om bilen. EX speciell version med en aningen bättre turbo eller annan utrustning, förbättrad på något vis.

Jag kanske skulle tillägga att det skall vara inom en rimlig prisklass, låt säga 70 000SEK
och relativt trimmvändlig upp till 270hk.

Något tips från de erfarna 9-3 ägarna ??

Tack på förhand! //reeViBE

Köp en Viggen så har du 225 hk original o är snabb.

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
16 maj 2006
#4
Jag hade nog köpt en 9-3 Aero -01 som rullat lite mer i så fall, då får du TD-04 Turbon och rejält med utrustning. T7 motorn är väl inte helt problem fri men är oljan bytt med ca 1000 mils mellanrum bör det inte vara några större problem...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 453 Inlägg
16 maj 2006
#5
Martin 9-3 skrev:
Lägg dem i handpenning på en ny 2006, sätt in chip till 285hk och du kan få en trevlig 9-3 wink

-06an är ju en gammal bil, nu är det -07 som gäller wink


Speed freak
27 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#6
Founder skrev:
Jag hade nog köpt en 9-3 Aero -01 som rullat lite mer i så fall, då får du TD-04 Turbon och rejält med utrustning. T7 motorn är väl inte helt problem fri men är oljan bytt med ca 1000 mils mellanrum bör det inte vara några större problem...

Aa men har hört att aeron skall ligga på 180hk orginal? mendan 2,0T ligger på 205hk?
men är det som du säger att en aero -01 har bättre turbo och bättre utrustning så kanske man skulle sattsa på den?

Jag ser att du själv har en viggen, vilken hade du rekomenderat utav den och en areo -01 ?? smile

PS: som jag nämde i första inlägget. En rimlig kostnad, runt 70 000SEK

//reeViBE
Senast redigerat av reeViBE (16 maj 2006)

- Två svarta spår och du förstår -

1 414 Inlägg
16 maj 2006
#7
reeViBE skrev:
Founder skrev:
Jag hade nog köpt en 9-3 Aero -01 som rullat lite mer i så fall, då får du TD-04 Turbon och rejält med utrustning. T7 motorn är väl inte helt problem fri men är oljan bytt med ca 1000 mils mellanrum bör det inte vara några större problem...

Aa men har hört att aeron skall ligga på 180hk orginal? mendan 2,0T ligger på 205hk?
men är det som du säger att en aero -01 har bättre turbo och bättre utrustning så kanske man skulle sattsa på den?

Jag ser att du själv har en viggen, vilken hade du rekomenderat utav den och en areo -01 ?? smile

PS: som jag nämde i första inlägget. En rimlig kostnad, runt 70 000SEK

//reeViBE

Aeron har 205 hästar... det finns ingen 185 hästars Aero... En Viggen får man inte för 70k idag tack o lov, i så fall har den rullat lite väl mycket och att uppgradera en 01 Aero till "viggen" är en fråga om att byta vinge, bromsar och utblåset så är det inte många som ser skillnad längre, om man inte tittar in i bilen dvs smile

Normal pris på en Viggen idag är ca 125'000 som inte har rullat allt för mycket... Aero'n ligger ca 25-45'000 billigare beroende på miltal och årsmodell.

Dom 25-45000 kr är ungefär det som det kostar att uppgradera en Aero till en "fejk" Viggen om man köper allt nytt, tro mig, det är inte lätt att hitta delarna begangnat...

Vad gäller motorn så är 205 hästaren riktigt pigg, speciellt med 98 oktanigt bränsle i tanken. Viggen har dock 225-230 hästar beroende på modell (generation 1 eller 2) och en 2,3 liters motor istället för 2,0 som sitter i Aero'n.

Vad gäller årsmodeller på Aero så skiljer det sig enormt mellan 2000 och 2001. 2001 fick nämligen Aero'n en facelift med nya stötfångare och säten som liknar de som sitter i Viggen. Viggen's säten är dock bra mycket mer påkostade vad gäller slitagematerial och skinnkvalitet.

Jag hade nog köpt en Aero, den är mer prisvärd just nu... och får du tag i en 3 dörrars håller den värdet längre för yngre köpare. 3 dörrars varianten är nämligen svåra att få tag i...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök