4184
Sök

byta topplockspackning på saab 900s 2,0t 96a

349 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
tjena tänkte hör om nån vet om det är svårt att bytá topplockspackning på min bil pga av kamkedja os.v!!  det läcker glykol i springar men inget vatten i oljan

1 414 Inlägg
2 mars 2007
tommie87 skrev:
tjena tänkte hör om nån vet om det är svårt att bytá topplockspackning på min bil pga av kamkedja os.v!!  det läcker glykol i springar men inget vatten i oljan

Det är rejält mycket jobb... man måste nästan ha en lyft för att få upp toppen... om du inte är grymt bra på att skruva och har verkstadshandboken skulle jag avråda dig att göra det, bättre att lämna in i så fall...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

349 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
Founder skrev:
tommie87 skrev:

Det är rejält mycket jobb... man måste nästan ha en lyft för att få upp toppen... om du inte är grymt bra på att skruva och har verkstadshandboken skulle jag avråda dig att göra det, bättre att lämna in i så fall...

kostar pengar å lämna in jag lär mig fort!! jag är bra på mecka men har alldrig bytt på saab!! hur släpper man efter kedjan å så

406 Inlägg
19 november 2008
Jag lyfter denna tråden lite
Ställer samma fråga, hur släpper man kedjan och hur fungerar den där spännaren?

My way or the highway? I take both sideways

2 164 Inlägg
19 november 2008
Allt går bara man vill.
Spänn fast dreven mot kedjan.
Släppa spännaren gör du genom att skruva bort den lilla bulten som sitter utanför toppen på själva spännaren.

Sen så tar ni och försäker hålla uppe dreven när man lyfter toppen så kedjan inte åker ner.
De är inte lätt men de går men man bör vara flera.
Men läcker den vatten behöver den nog få en lätt planing av toppen så de står rätt till.
Visst är de en del jobb men väst är de med kedjan.

MVH

F

406 Inlägg
19 november 2008
Ah du menar typ stripa fast kedjan mot drevet... Att jag inte kom på det själv.
Men den där spännaren, jag råkade skruva av hela bulten och så var där en fjäder och inget mer. Läste något om något plastbit? Spännaren rubbar sig iaf inte utan stannar kvar i läget som den var i när jag lyfte kamkåpan.
Planingen är rätt given i det här fallet, oljan ser mest ut som ränneskit så jag får nog ta ner oljetråget och rengöra den ordentligt innan jag sätter ihop skiten igen.
Tackar för svaret iaf.

My way or the highway? I take both sideways

Sök