2816
Sök

Vad tål en S90 drivlina?

MR
27 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken säger. Vad tål en S90 drivlina för effektuttag?

Har en automat som jag tänkte slänga i en manuell låda i, samt trimma skiten ur motorn.


Tips på låda?


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2008
#2
M90H-låda menar du då att du ska använda som växellåda?

Ska du trimma skiten ur en sug6a?

Tror tyvärr att du inte kommer så himla långt då. smile
Har aldrig hört om några som trimmat sexorna direkt, man har ju förstås hört om några T6 byggen, men inget annat...

Men om det är en 2,5a och du skaffar H-profilstakar lär motorn tåla 400-500hk beroende hur du tänkt ladda och så.

Tror isåfall växellådan blir den svaga länken.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 november 2008
#3
det finns ju en s40 i rally cross som har cirka 400 hästar(sughästar) i sin volvo 6:a så det går att trimma smile men det kostar åsså:) jag hade nog val en getrag låda istället för m90:in:) det finns på bakaxel.se omsvetsade för att passa rakt på:P
Senast redigerat av turboforssen (19 november 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

MR
27 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#4
Japp, jag ska trimma skiten ur en sug6a. Just därför ingen har gjort, ska jag göra det, hehe.

Jag har 3 liters sexan.

Åter till frågan. Vad tål min S90 drivlina för effekter? Tänkte på multilinken.


MR
27 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#5
Oh tackar för infon.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2008
#6
Multilinken är nog ditt minsta problem. smile
Det sitter en modifierad version i V70R/S70/XC70 AWD och det är ju en kloss på 200kg som är stabilt byggd.

http://www.straffe.nu/mod/gallery/media/161.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

950 Inlägg
19 november 2008
#7
z7orm skrev:
Som rubriken säger. Vad tål en S90 drivlina för effektuttag?

Har en automat som jag tänkte slänga i en manuell låda i, samt trimma skiten ur motorn.


Tips på låda?

I racingteamet TRM hade vi en S40 med trimmat T6 motor och som drev bak. Vi testade Volvolådor för bakhjulsdrift, men de fick för det mesta sönder efter 4-5 timmar. Sen provade vi Getraglådor (BMW), men det var cirka samma resultat. Det slutade med en Borg Warner låda från en Viper och den fungerade.
De första lådorna gick sönder då vi hade 330 hk och 540 Nm.
Vi använde en Volvo bakaxel och den var där ingen problem med.

Meister
6 763 Inlägg
19 november 2008
#8
Dansken- skrev:
z7orm skrev:
Som rubriken säger. Vad tål en S90 drivlina för effektuttag?

Har en automat som jag tänkte slänga i en manuell låda i, samt trimma skiten ur motorn.


Tips på låda?

I racingteamet TRM hade vi en S40 med trimmat T6 motor och som drev bak. Vi testade Volvolådor för bakhjulsdrift, men de fick för det mesta sönder efter 4-5 timmar. Sen provade vi Getraglådor (BMW), men det var cirka samma resultat. Det slutade med en Borg Warner låda från en Viper och den fungerade.
De första lådorna gick sönder då vi hade 330 hk och 540 Nm.
Vi använde en Volvo bakaxel och den var där ingen problem med.

T56 heter lådan förövrigt. Den kan man hitta i Camaro från -93 och framåt. big_smile


MR
27 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#9
Fan, läst mycket bra om getraglådor, tål dom inte ens 330hk?


1 639 Inlägg
19 november 2008
#10
z7orm skrev:
Fan, läst mycket bra om getraglådor, tål dom inte ens 330hk?

M90 ÄR en Getrag låda .. Just for the record


MR
27 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#11
Jaha, åfan, informationen flödar. smile


Meister
6 763 Inlägg
19 november 2008
#12
z7orm skrev:
Fan, läst mycket bra om getraglådor, tål dom inte ens 330hk?

Finns ett antal modeller. 525tds lådorna som även sitter i m3:orna håller för bra mycke mer än så iaf och de är getrag


Meister
6 763 Inlägg
19 november 2008
#13
Dansken- skrev:
camaro67 skrev:
Dansken- skrev:

I racingteamet TRM hade vi en S40 med trimmat T6 motor och som drev bak. Vi testade Volvolådor för bakhjulsdrift, men de fick för det mesta sönder efter 4-5 timmar. Sen provade vi Getraglådor (BMW), men det var cirka samma resultat. Det slutade med en Borg Warner låda från en Viper och den fungerade.
De första lådorna gick sönder då vi hade 330 hk och 540 Nm.
Vi använde en Volvo bakaxel och den var där ingen problem med.

T56 heter lådan förövrigt. Den kan man hitta i Camaro från -93 och framåt. big_smile

Okay. Vet att den fanns med två olika utväxlingar. Det är den gamla versionen man ska ha tag på, för den nya är utväxlingen på 6:e växel 0,5 så om man kan varva ut den kommer det att gå fortare än en Koenigsegg, hihi!

Hehe de är ingen dålig överväxel direkt big_smile



Sök