2598
Sök

Uppkörning Södertälje

41 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
Tjena! Ska köra upp om mindre än en vecka och undrar om det är någon som kört upp där som vet hur det är? Syftar mest på folk som gjort det nyligen då det redan finns en gammal tråd sedan förra året.

Alltså saker som hur mycket som gicks igenom på säkerhetskontrollen och själva körningen, backa runt hörn (med eventuellt dålig sikt?), mest landsväg eller innerstadskörning?

Det är snart, så lite lugnande tips är mycket uppskattade! big_smile

Missar även ibland hastighetsskyltar... Någon som vet vad det är för hastigheter där i området och runt omkring?? hmm

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 november 2008
Var uppmärksamm, kör som en "kärring" men endå bestämmt. Släng gärna en blick extra i speglarna samt undvik att prata allt för mycket med kontrollanten då det kan störa din koncentration, visst snack är dock bra då det lättar upp stämningen, tillämpa alltid högerregeln och bromsa in innan för att visa kontrollanten din avsikt.

Själv behövde jag bara kolla så att broms och handbroms fungerade som det skulle, fick backa runt hörn köra motorväg, landsväg samt tätbebyggt område, mest landsväg och tätbebygt område dock. Jag körde upp i Farsta och klarade mig direkt. Lycka till!

Rock'n Roll

354 Inlägg
16 november 2008
Kan väll säga att det är väldigt olika beroende på vem man kör upp med.. Det finns r*vh*l som inte vill annat än att kugga än, men jag råkade inte ut för någon sådan i göteborg iaf smile

362 Inlägg
16 november 2008
Finns en tjej på runt en 40 bast som är riktigt snäll som jag körde med hon satt och snacka hela vägen. Sen fick polaren en kille som kuggade honom 4 gånger lol Klarade det på första och hon hade inget att klaga på big_smile Körde landsväg och lite motorväg. I hela södertälje är det höger regeln så lämpa den ALLTID! Sen är det mycke 50km/h i Södertälje. Höger regeln och hastigheten så går det fin fint Lycka till smile

41 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Thunis skrev:
Finns en tjej på runt en 40 bast som är riktigt snäll som jag körde med hon satt och snacka hela vägen. Sen fick polaren en kille som kuggade honom 4 gånger lol Klarade det på första och hon hade inget att klaga på big_smile Körde landsväg och lite motorväg. I hela södertälje är det höger regeln så lämpa den ALLTID! Sen är det mycke 50km/h i Södertälje. Höger regeln och hastigheten så går det fin fint Lycka till smile

GRYMT TIPS! Tack, det visste jag inte. Är det i HELA södertälje, eller större delen av. Dum fråga men vill vara säker. tongue

Häst
1 099 Inlägg
18 november 2008
Jaykob skrev:
Thunis skrev:

GRYMT TIPS! Tack, det visste jag inte. Är det i HELA södertälje, eller större delen av. Dum fråga men vill vara säker. tongue

"Högerregeln kan betraktas som grundprincipen för vägkorsningar. När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln."

Det där ska du veta om du ska köra upp inom snar framtid.
Är inget speciellt för Södertälje... roll

Än är inte den sista idioten född..

41 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
DoT skrev:
Jaykob skrev:
Thunis skrev:

"Högerregeln kan betraktas som grundprincipen för vägkorsningar. När två vägar korsar varandra och inget vägmärke eller trafiksignaler finns i korsningen gäller högerregeln."

Men självklart kan jag högerregel, har jag nämnt annat?
Det ända jag undrade efter att Thunis sagt att jag ALLTID skulle tillämpa den vad om jag verkligen ALLTID skulle det.

Läser du inte ordentligt innan du skriver?

2 638 Inlägg
18 november 2008
Jaykob skrev:
DoT skrev:
Jaykob skrev:

Det ända jag undrade efter att Thunis sagt att jag ALLTID skulle tillämpa den vad om jag verkligen ALLTID skulle det.

Men om du säger att du kan högerregeln, varför skriver du då en sån fråga?

41 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Aker_s40 skrev:
Jaykob skrev:
DoT skrev:

Frågan var: Är det högerregeln i HELA södertälje, eller bara större delen av?

Vad har det med högerregeln i sig att göra? hmm

2 638 Inlägg
18 november 2008
Jaykob skrev:
Aker_s40 skrev:
Jaykob skrev:

Nej, högerregeln gäller inte i hela södertälje. För såvitt jag vet fanns det huvudleder där igår iallafall.

Vad det har med högerregeln att göra? Ja, du skulle ju aldrig kunna åka till en ny stad där du aldrig varit förut. Har du tillräcklig kontroll så ska du veta vilka regler som gäller oberoende var du befinner dig, utan att behöva fråga det.

Men det är kanske bara min åsikt?

Häst
1 099 Inlägg
18 november 2008
Jaykob skrev:
Aker_s40 skrev:
Jaykob skrev:

Somsagt, om du nu kan högerregeln så vet du när och var den ska tillämpas.

Än är inte den sista idioten född..

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
18 november 2008
åk och övningskör i Södertälje.. då får du se hur det är att köra där.. jag körde upp där och klarade mig med en gång!smile

Team Insane Racing

47 Inlägg
18 november 2008
Jag körde själv upp i Södertälje. Min säkerhetskontroll var att kolla om vindrutertorkarna och spolarvätskan fungerade, haha. Ställ stol, speglar osv osv. i rätt läge. Fråga alltid ifall du är osäker på något.

Om själva körningen. Jag fick köra typ 5min stadstrafik och 10min på landsväg. Sen var det klart!

30 - 50 är det i Södertälje. Du får helt enkelt hålla lite koll bara :-) sedan är det 70 när det börjar närma sig landsväg.
Senast redigerat av Enkan (18 november 2008)

I bury those cockroaches!

Arg Snickare
875 Inlägg
18 november 2008
håll koll på skyltarna ist. du kan inte stanna vid varje korsning och tro att det ska vara högerregel. för då blir du kuggad.

var uppmärksam och kolla markeringar likaså skyltar.

gl

41 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Aker_s40 skrev:
Jaykob skrev:
Aker_s40 skrev:

Nej, högerregeln gäller inte i hela södertälje. För såvitt jag vet fanns det huvudleder där igår iallafall.

Vad det har med högerregeln att göra? Ja, du skulle ju aldrig kunna åka till en ny stad där du aldrig varit förut. Har du tillräcklig kontroll så ska du veta vilka regler som gäller oberoende var du befinner dig, utan att behöva fråga det.

Ok det var bara det jag ville dubbelchecka. Sjävlklart så anser jag också att man alltid ska ha koll oavsett var man är. Men säger någon sedan att det ALLTID är högerregeln så blir i alla fall jag misstänksam och vill se om det stämmer!

Tack för alla seriösa svar av personer som faktiskt har erfarenhet av uppkörning i Södertälje! smile
Senast redigerat av Jaykob (19 november 2008)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 november 2008
Jaykob skrev:
Aker_s40 skrev:
Jaykob skrev:

Ok det var bara det jag ville dubbelchecka. Sjävlklart så anser jag också att man alltid ska ha koll oavsett var man är. Men säger någon sedan att det ALLTID är högertraffik så blir i alla fall jag misstänksam och vill se om det stämmer!

Tack för alla seriösa svar av personer som faktiskt har erfarenhet av uppkörning i Södertälje! smile

Jo högertrafik är det då alltid i detta land... Det jag menade när jag nämnde högerregeln var i vart fall att du tydligt skall visa din avsikt, är sikten vid korsningen skymmd så skall du sakta ned och i god tid, det är lätt att glömma när man åker på en "stor" väg. Var uppmärksamm så skall du klara det med lite tur tongue

Rock'n Roll

835 Inlägg
18 november 2008
Hehe jag körde upp i Södertälje pga av väntetiden i Nyköping. Jag fick en kille som höll på att bli examinerad som körskolelärare så han blev examinerad när jag hade min uppkörning. Lätt? Nej. Åkte dit på det mest larviga i världen men staden i sig var inte så farlig. Finns en del start i backe och tre-filiga rödljus som man skall ha koll på utanför VV inne i stan.

41 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Körde upp idag då. Och det gick galant! Fick lappen big_smile.

Säkerhetskontroll = Vindrutetorkarna och allmänna reglage. (extremt svårt) tongue

Lycklig som få, måste bara sätte på vinterdäcken på bilen så är det ut och börna!

Tack för hjälpen!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 november 2008
Jaykob skrev:
Körde upp idag då. Och det gick galant! Fick lappen big_smile.

Säkerhetskontroll = Vindrutetorkarna och allmänna reglage. (extremt svårt) tongue

Lycklig som få, måste bara sätte på vinterdäcken på bilen så är det ut och börna!

Tack för hjälpen!

Grattis!

Rock'n Roll

Sök