2473
Sök

mer effekt i Volvo 850 2,5 se

9 Inlägg
6 maj 2005
Trådstartare
#1
tips om hur man får ut mer effekt ur motorn på en 850 utan turbo?????

2 122 Inlägg
7 maj 2005
#2
Stoppa dit en turbo?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Kadett Freak
129 Inlägg
7 maj 2005
#3
Fjott skrev:
tips om hur man får ut mer effekt ur motorn på en 850 utan turbo?????

Chip,sportfilter,bättre avgas system, om det är en 850 Glt så borde det ge ca 15 hk med chip iaf..

Kadett GSi 16v

97 Inlägg
7 maj 2005
#4
det e nog det vanliga som "martin83" skriver.. synn bara att det inte ger så mkt.. inte så iaf att man klarar sej på det en längre tid innan man vill uppgradera igen...

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!

Kadett Freak
129 Inlägg
7 maj 2005
#5
FilipD skrev:
det e nog det vanliga som "martin83" skriver.. synn bara att det inte ger så mkt.. inte så iaf att man klarar sej på det en längre tid innan man vill uppgradera igen...

Nää precis det där är ju basic trim, ger inte mkt att trimma Sugmotor volvo tyvärr..vet inte hur det är med trim toppar och Kamaxlar till den motorn..men det ger ju lite bättre respons och hk iaf

Kadett GSi 16v

677 Inlägg
7 maj 2005
#6
Men det brukar ge ett helt annat register med chip. Framför allt på 5 cyl motorerna. Kolla hur mycket vrid det ger i stället!

10 287 Inlägg
9 maj 2005
#8
Mogna människor på detta forum....
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

draminbil.nu
1 382 Inlägg
9 maj 2005
#9
jag trodde det var 18årsgräns på garaget !? bordde väll vara okej att vara lite yngre om man uppför sig men maxiboy!
maxiboy skrev:
ät bajs tongue

inte så moget..
Grabben som har mailadressen super_max89@hotmail.com
är nog inte 18.. är han född 89 fyller han ju 16 iår om jag inte tappat begreppet om matte helt! hmmmm


55 Inlägg
9 maj 2005
#10
chippade farsans 850 2,5SE för många år sedan.. säger bara en ska.. lägg pengarna på bättre väghållning eller sjysstare ljud.. endast chip gjorde knappt nån märkbar skillnad och jag tyckte personligen det var att kasta pengarna i  sjön.

10 287 Inlägg
9 maj 2005
#11
Chippning av (orginal) sugmotorer är i princip alltid bortkastade pengar.
Vissa undantag finns där biltillverkare har tex nischat bilar med en billigare modell med färre hästkrafter. Vissa nyare 140Hkr Volvo är sådana där E-spjället inte öppnar fullt. Där funkar chippning och då får man den dyrare modellens 170Hkr.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

677 Inlägg
11 maj 2005
#12
Nu ska jag rätta er lite!

Har en V6 på 204hk, jag chippade den hos Jürg på chiptuning för 2500 kr.
Det skulle ge 20Hk och 30-40Nm. Första dagen var jag beredd att säga som er. Men när all elektronik börjat ställa sig efter det nya chippet.....oj oj. Mitt bottenvrid blev så sjukt mycket bättre. Behöver inte varva alls lika mycket.
Det bär i väg duktigt mycket bättre.
Värt varenda krona. Om man chippar hos honom, det är billigt och han chippar alla bilar.
Har flera polare som säger samma sak.
Han chippade tom en -90 Audi coupe. Och det blev samma där. Fast ännu billigare.

Soppaförbrukningen vid långkörning sjunker också ganska duktigt om man håller någorlunda jämn fot på gasen.

Hör av er om ni vill ha mer info.

Tack å hej!

Kadett Freak
129 Inlägg
11 maj 2005
#13
BoraV6 skrev:
Nu ska jag rätta er lite!

Har en V6 på 204hk, jag chippade den hos Jürg på chiptuning för 2500 kr.
Det skulle ge 20Hk och 30-40Nm. Första dagen var jag beredd att säga som er. Men när all elektronik börjat ställa sig efter det nya chippet.....oj oj. Mitt bottenvrid blev så sjukt mycket bättre. Behöver inte varva alls lika mycket.
Det bär i väg duktigt mycket bättre.
Värt varenda krona. Om man chippar hos honom, det är billigt och han chippar alla bilar.
Har flera polare som säger samma sak.
Han chippade tom en -90 Audi coupe. Och det blev samma där. Fast ännu billigare.

Soppaförbrukningen vid långkörning sjunker också ganska duktigt om man håller någorlunda jämn fot på gasen.

Hör av er om ni vill ha mer info.

Tack å hej!

Tror din motor kanske är lite bättre att chippa än vad en 2.5l Volvo 850 GLT motor är..men det är bara vad jag tror

Kadett GSi 16v

677 Inlägg
12 maj 2005
#14
Martin83 skrev:
BoraV6 skrev:
Har flera polare som säger samma sak.
Han chippade tom en -90 Audi coupe. Och det blev samma där. Fast ännu billigare.

Soppaförbrukningen vid långkörning sjunker också ganska duktigt om man håller någorlunda jämn fot på gasen.

Hör av er om ni vill ha mer info.

Tack å hej!

Tror din motor kanske är lite bättre att chippa än vad en 2.5l Volvo 850 GLT motor är..men det är bara vad jag tror

Du kanske missade det  jag skrev om audin! Om det känns skillnad i en spis som gått 25000mil och är några år äldre än en 850 så ska det nog bli skillnad på en 850 med.
Och att många ser det som slöseri att chippa en icke turbomatad motor beror oftast på priset, men i detta fall så är ju inte priset något att tala om.

Kadett Freak
129 Inlägg
13 maj 2005
#15
BoraV6 skrev:
Martin83 skrev:
BoraV6 skrev:
Har flera polare som säger samma sak.
Han chippade tom en -90 Audi coupe. Och det blev samma där. Fast ännu billigare.

Soppaförbrukningen vid långkörning sjunker också ganska duktigt om man håller någorlunda jämn fot på gasen.

Hör av er om ni vill ha mer info.

Tack å hej!

Tror din motor kanske är lite bättre att chippa än vad en 2.5l Volvo 850 GLT motor är..men det är bara vad jag tror

Du kanske missade det  jag skrev om audin! Om det känns skillnad i en spis som gått 25000mil och är några år äldre än en 850 så ska det nog bli skillnad på en 850 med.
Och att många ser det som slöseri att chippa en icke turbomatad motor beror oftast på priset, men i detta fall så är ju inte priset något att tala om.

Nej jag missade inte det..har dock inte hört någon som har trimmat sin 850 Glt lr GLE med chip som säger att det blir någon större effekt skillnad och fart..

Kadett GSi 16v

677 Inlägg
13 maj 2005
#16
Självklart ger det olika mycket på olika bilar, men vid tillfälle kan jag höra med Jürg på chiptuning hur mycket det ger på en 850.
Skulle tro att den blir mycket vridstarkare.

13 Inlägg
17 maj 2005
#17
sen är det väll skillnad på vem som chippar, har 2 kompisar med s4:or 2.2tq
båda är chippade med MTM chip, ena är chippad av nån tysk snubbe som oxå hette Jürg, den andra vart chippad av nån privatperson på blocket, han som chippade hos Jürg drar den andra s4:an med ganska mkt ...

Behind every great man, there is a great BMW


Sök