2764
Sök

Vad behöver jag byta på min A3 för 200hk+?

141 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Tjena,

Beställt hem 2,5"sportavgassystem, 3" downpipe från BSR, förstärkt dumpventil (audi orginal) och sportluftfilter från JR (BSR).
   När jag ändå är igång, blir till våren, så tänkte jag chippa bilen med, blir förmodligen vanligt TM chip.
Frågan är nu den. Vad behöver jag byta ut på bilen för att detta ska fungera? Behöver jag ny intercooler, LMM, Lambda, spridare, stakar, kolvar, drivdelar (knutar, växellåda samt koppling)???
   Någon som har erfarenhet tack!

/Borén

Audiholic
485 Inlägg
20 november 2008
vilken motor har du först o främst?
samt hur mycket vill du plocka exakt?
Senast redigerat av zlobo (20 november 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 november 2008

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 488 Inlägg
20 november 2008
Med systemet, downpipen och ett vettigt chip/mappning kommer du närma dig 200hk, för att passera det behöver du inte byta delar i motorn men du behöver byta turbo, grenrör och spridare. Rekommenderar intercooler då jag upplever att min fars 1.8t med 200hk brukar bli seg i värmen på sommaren. Vår koppling har hållt i 6000 mil men det beror mycket på hur du kör bilen, rekommenderar en sachs förstärkt som ska vara god för 250hk+. Ska man över 300hk så bör du byta kolvar,stakar etc. Guiden som torpis länkade är vettig så ta och kika lite där.

141 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Tack för svaren!
zlobo  skrev:
vilken motor har du först o främst?
samt hur mycket vill du plocka exakt?

Jag har en 1,8T på 150hk. Jag vet inte, vill att det ska skicka på lite bara.
   PÅ BSR sa han att om man chippar får man ungefär 190-200hk. Får man inte mer om man sen sätter dit downpipen, sportluftfiltret samt sportavgassystemet eller blir det maxeffekt fortfarande 200hk?
   Känns som att det blir ett chip och kränga all annan bröte, orkar inte byta ut halva bilen för att få över 220 hk.
   Läst på Audi att växellåda samt koppling ska klara 390 Nm.

IT-samordnare
43 Inlägg
28 november 2008
Problemet är att din turbo (om det nu är en K03) inte klarar mer än ca 200hk.

Some are wise - some are othewise.

Sök