Jag har en BMW 325ix 88 och nu har min tempmätare lagt av. Jag fick reda på att ett klassiskt problem var att en jordskruv bakon kombi-intrumentet lossnar med tiden och glappkontakt uppstår. Jag hade loss instrumentet och drog åt skruven som mycket riktigt satt löst. När jag sedan varmkörde bilen så flyttade sig inte mätaren ändå. När jag slår på tändningen så hoppas visaren upp en bit till bottenstrecket på mätaren vilket innebär att det måste finnas spänning fram till mätaren. Vet någon vad som kan vara felet? Jag har kollat kontaktstycket till givaren också... Kan man köra med bilen trots att det inte funkar?
Far på närmsta skrot å köp ett nytt kombiinstrument, å byt ut alltihop... De måste väl vara de enklaste, tycker då ja iaf... Om det inte går å byta enbart tempmätaren, dvs... De e klart du kan köra me bilen, men de e väl kanske inte å rekomendera, för du har ju ingen koll på om den går varm eller så Men vet du bara med dig att bilen brukar sköta sig snyggt, så gåre ju å köra
Men jag vet inte om mätaren är trasig. Den hoppar ju trotsallt upp å lägger sig på lägsta markeringen. verkar mer som om den skanar sigal eller nåt. Tänkte bara om nån kände igen problemet...
Kan vara så att givaren på motorn håller på att lägga av, hände mig på en Escort. Det går att mäta på givaren och se vilket motstånd som finns. Sedan tittar man i en rep manual vilket värdet bör vara. Lycka till.
Ok ska kolla givaren senare. Men igår hade jag ute kombiinstrumenter och löda ihop en sprucken lödpunkt. Efter det flaxade mätaren för att sedan lägga av igen..
har samma problem med min 240. skulle nog gissa på att det är tempgivaren. ja drar ett inlägg när ja orkar kolla om det är så
Jag har också liknande problem men det är både temp och tankmätare som lever sina egna liv. Det lustiga är att ibland så kan de visa MER än normalt, dvs tempmätaren går en bit över mitten och tankmätaren visar för mycket bensin. Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. När jag läser i rephandboken står det att om både temp+tankmätaren visar fel så kan det vara fel på en spänningsregulator som sitter på instrumentets kretskort.
Nu har jag äntligen hittat problemet. Jag mätte signalspänningen från givaren (bytt ut givaren mot en potentiometer) och fanna att de inte ändrade sig alls om jag ändrade resistansen i ändan. Problemet var okontakt i ett 8-poligt kontaktstycke under insugningsblocket. Så nu håller jag på att klämma dit nya stift!
Nu har jag äntligen hittat problemet. Jag mätte signalspänningen från givaren (bytt ut givaren mot en potentiometer) och fanna att de inte ändrade sig alls om jag ändrade resistansen i ändan. Problemet var okontakt i ett 8-poligt kontaktstycke under insugningsblocket. Så nu håller jag på att klämma dit nya stift!
Såg det ut att vara original för jag har inte sett nåt kontaktstycke där innan, insugsblocket heter plenum för övrigt...
Ja det är original. Det sitter under insugningsbälgen ungefär. Om du följer givarsladden så hittar du det. Det är ett rent helvete å klämma kabelskor där nere iaf. Det sitter två gummi-damasker där som gärna vittrar sönder med åren och då kommer det in vatten vilket bildar oxidering på stiften och kablarna. Vad har du för bil då bumpe?