2389
Sök

Motorproblem

11 Inlägg
21 maj 2006
Trådstartare
#1
Jag har en Passat med ABS-motor som går orent, speciellt när den är kall. Den går bättre precis när jag har gjort rent jordanslutningen på motorn (den till styrenheten). Sedan blir stiften i fördelarlocket fort brända, någon som vet vad det kan bero på? Jag har även bytt tempgivaren för kylvätskan och även kollat kallstartspjället i  insugskanalen.

/Göran


Mental retard :D
98 Inlägg
21 maj 2006
#2
kan vara så att du har fel på tändsystemet nånstans ex transformatorn. eftersom det låter som att stiften för för hög volt. kontrollera hur mycket volt som rinner genom tändkablarna (använd inte en vanlig voltmeter utan en med en "klämma" så du inte förstör instrumentet) och mät ävn motståndet i kablarna.

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

21 761 Inlägg
21 maj 2006
#3
Det är tändspolen som ger ut gnistorna i tändkablarna, om det är en högeffektständspole så ger den ut högre spänning än en standardspole. Då kan det även fortare bli brända stift i fördelarlocket.
Man mäter inte hur många volt det är i tändkablarna när man kopplar en klämma, man kollar bara om det kommer gnistor. Jag vet åtm inte att det finns något standardinstrument som man mäter gnistspänningen med.

Att det blir brända stift i locket, har det blivit under den senaste tiden eller har det alltid varit så?

11 Inlägg
21 maj 2006
Trådstartare
#4
Jag har inte haft bilen så länge, men under den tiden har det lätt blivit brända stift i fördelarlocket.

Sedan glömde jag att skriva att tändstiften sotar  igen och att det ryker svart som f..n innan motorn blivit driftsvarm. Precis när jag har startat går den rent men efter någon minut går den orent. Varför blir det tillfälligt bättre när jag gjort rent jordanslutningarna? På VW-verkstan gav de mig det tipset om jordanslutningen på motorn från styrenheten, (jordar tydligen genom tempgivaren sedan motorn blivit varm) rmen det hjälper bara några dagar i kombination med rengjord fördelare och tändstift. När den går dåligt så dör den också på tomgången då varvet blir så lågt. Det är tråkigt med problemet för bilen är bra för övrigt.

Fördelare och rotor och stift har bytt också

/Göran


21 761 Inlägg
21 maj 2006
#5
Att tändstiften sotar igen brukar betyda att luft/bränsleblandningen inte stämmer, oftast är det väl att den får för mycket soppa av någon anledning. Att motorn tillfälligt går bättre när du har gjort rent jorden till styrenheten kan kanske bero på att styrenheten inte kan ge impulser till tändspolen som den ska när den har dålig jord, men det är bara ett förslag eftersom jag inte vet hur ditt tändsystem fungerar exakt.

Vad menas med ABS motor?
Senast redigerat av Drönirettab (21 maj 2006)

11 Inlägg
21 maj 2006
Trådstartare
#6
ABS-motor är en typbeckning för en motor med "förgasre med en central insprutning istället för vanlig förgasare". Sedan har den bara en givare på kylrörsanslutningen till skillnad från RP-motorn som har 3. ABS-motorn kan sitta i både Passat,Golf och Jetta. Den har 90 hk.


21 761 Inlägg
21 maj 2006
#7
Jaha, ja då vet jag inget mer iaf. Någon annan får komma med förslag. Kan ju hända att det är någon sorts "standardfel" på den motorn men inte vet jag. Tycker ju att VW-verkstaden borde veta.


Sök