2874
Sök

Tokdöd manta

81 Inlägg
13 februari 2006
Om du har ett original brytarlöst tändsystem från Opel så kan du vara nästan helt säker på att det är tändmodulen som lagt av. Alltså den lilla platta "lådan" som sitter skruvad på aluminiumplattan som även tändspolen sitter på. Det finns iaf två olika modeller på den, 5 eller 6 stift vill jag minnas. När den lägger av blir det som du beskriver, bilen tvärdör o det är inte ett liv i tändstiften. Vet inte hur du fått diagnosen att den fungerar, för det syns knappast på den att den är trasig. Mkt ovanligt att det under körning blir andra fel än detta på dessa tändsystem.
Ett fel som kan uppstå när man konverterar till detta system är att det original sitter en motståndskabel från tändningslåset till tändspolen, o då räcker inte strömmen till även om det är 12 volt fram. Detta felet borde dock inte uppstå om det väl fungerat en gång. Lätt att kolla, dra en +kabel direkt från batteriet till tändspolen.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Wallo
20 maj 2006
Trådstartare
näe nu blir jag helt galen... bytt allt som jag kan tänkas byta.. allt utom en liten grej stor som en tändsticksask och kostar nästan 5000:- nu är jag på jakt efter en ny motor istället..

21 761 Inlägg
20 maj 2006
Går det inte att få tag på den där lilla grejen(tändmodul?) på en skrot?

Wallo
20 maj 2006
Trådstartare
har letat i 4 månader nu... dom växer inte på träd...

21 761 Inlägg
20 maj 2006
Kollade på Yourex.se och där fanns Bosch tändmoduler till bla Kadett och Manta 3.0, samma modul passar till ett gäng andra bilmodeller också. Men den modulen kostar bara ca 260:-, kan det verkligen vara en tändmodul som du söker?

Wallo
21 maj 2006
Trådstartare
den lilla saken jag har är nån special enl. mekonomen.. ganska ovanlig och använder nästan bara i rallybilarna... jag ska snurra förbi skroten och leta rätt på en annan med lika många stift och bygga om lite.. testa dör ju ingen av.. inte jag iaf.

Wallo
21 maj 2006
Trådstartare
kollade oxå på yourex... hittar inte till bilen där heller.. men ska ringa imorrn...

Sök