4288
Sök

bygga på 960ins 2.5 liters 6a?

43 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#1
har planera på att bygga på 2.5 liters 6an och bytta till 3 litarns vev då hamnar den la på ca 2.8 liter?

skulle vilja ha lite tips va som krävs funderar på att stoppa motorn antingen i en 940 lr troligtvis en 240
nån som har byggt som ahr lite tips råd?
behöver man göra ngt me toppen ?
sj tänkte ja porta och bytta till 3 liters kammarna?
låter d bra?
stor turbo
etanol?
eftermarknads sprut
osv?

tips?

mvh tomingas

luft har man i däcken inte i hjulhusen

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 december 2008
#2
Om du hade tänkt dig att besiktiga bilen så läs denna tråden

För de är inte bara, bara som Sharky har förklarat för mig ^^
En ruskigt bra kille att prata med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
Senast redigerat av XeptiQ (4 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

43 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#3
XeptiQ skrev:
Om du hade tänkt dig att besiktiga bilen så läs denna tråden

För de är inte bara, bara som Sharky har förklarat för mig ^^
En ruskigt bra kille att prata med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

jo jag ahr allt tänkt lite på detta och kommit fram till att ja komemr få hiva ut allt hur bilen vid bes osv .
kommer nog se til latt motorn blir klar först sen åker din i ngn kaross bara:P det ska vara sleeper så ja vill itne ha massa plast på min bil  så blir la köpa nån bil som e bes bara och sen köra med den i ett år och sen byta till annan kaross sen:P

luft har man i däcken inte i hjulhusen

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 december 2008
#4
Tomingas skrev:
XeptiQ skrev:
Om du hade tänkt dig att besiktiga bilen så läs denna tråden

För de är inte bara, bara som Sharky har förklarat för mig ^^
En ruskigt bra kille att prata med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

jo jag ahr allt tänkt lite på detta och kommit fram till att ja komemr få hiva ut allt hur bilen vid bes osv .
kommer nog se til latt motorn blir klar först sen åker din i ngn kaross bara:P det ska vara sleeper så ja vill itne ha massa plast på min bil  så blir la köpa nån bil som e bes bara och sen köra med den i ett år och sen byta till annan kaross sen:P

Om det är den sexa som sitter i 760  eller  960 så skulle jag vara väldigt försiktig med att kosta på den.har pratat med ett antal som har erfarenheter av både v-sexan och 940 sexan..å hittills har jag fått samma svar.. bygg på en annan motor..de va ett tips bara..båda är lika känsliga för oljetryck och för överhettning.!

519 Inlägg
4 december 2008
#5
mrbuggy skrev:
Tomingas skrev:
XeptiQ skrev:
Om du hade tänkt dig att besiktiga bilen så läs denna tråden

För de är inte bara, bara som Sharky har förklarat för mig ^^
En ruskigt bra kille att prata med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

jo jag ahr allt tänkt lite på detta och kommit fram till att ja komemr få hiva ut allt hur bilen vid bes osv .
kommer nog se til latt motorn blir klar först sen åker din i ngn kaross bara:P det ska vara sleeper så ja vill itne ha massa plast på min bil  så blir la köpa nån bil som e bes bara och sen köra med den i ett år och sen byta till annan kaross sen:P

Om det är den sexa som sitter i 760  eller  960 så skulle jag vara väldigt försiktig med att kosta på den.har pratat med ett antal som har erfarenheter av både v-sexan och 940 sexan..å hittills har jag fått samma svar.. bygg på en annan motor..de va ett tips bara..båda är lika känsliga för oljetryck och för överhettning.!

760 och 960 är inte alls samma motor,960 motorn är den som sitter i s80in. Samma motor som 850 men en cylinder extra och 940 sexan finns inte

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 december 2008
#6
mtudiesel skrev:
mrbuggy skrev:
Tomingas skrev:

jo jag ahr allt tänkt lite på detta och kommit fram till att ja komemr få hiva ut allt hur bilen vid bes osv .
kommer nog se til latt motorn blir klar först sen åker din i ngn kaross bara:P det ska vara sleeper så ja vill itne ha massa plast på min bil  så blir la köpa nån bil som e bes bara och sen köra med den i ett år och sen byta till annan kaross sen:P

Om det är den sexa som sitter i 760  eller  960 så skulle jag vara väldigt försiktig med att kosta på den.har pratat med ett antal som har erfarenheter av både v-sexan och 940 sexan..å hittills har jag fått samma svar.. bygg på en annan motor..de va ett tips bara..båda är lika känsliga för oljetryck och för överhettning.!

760 och 960 är inte alls samma motor,960 motorn är den som sitter i s80in. Samma motor som 850 men en cylinder extra och 940 sexan finns inte

Menade förstås 960 sexan..å jag vet att 760 har v-sexa å 960 rak sexa..men likväl är dom kända att vara dåliga..alltså känsliga .. ;-) känner 3 st som har 960 sexan å dom har ofta problem med dom...och 760 prv sexan e ju bara rena sopor ...

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
5 december 2008
#7

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 december 2008
#8
citerar från en annan tråd:

Ta en 2.5 liters rak sexa från 960, häng i en 90mm vev från 3.0 liters sexan, byt kolvar till T5R kolvar så har du samma borr, slag (cylindervolym) som en T6 + samma komp.

Jonas

1 Inlägg
6 december 2008
#9
har haft två S80 en 2,9a å en T6a och precis som Mrbuggy säger så är de känsliga för överhettning känsligast är ju v6an den skiter ju sig topparna på om den blir varm. men den raka 6an har potensial den är exakt en femma med en extra cylinder. en portning å planing på toppen blir den varm av men kör du den på etanol å byter expansionskärlet till ett större å slänger på ett mindre remhjul på vattenpumpen (byt vattenpump först!!) så ska du se att det inte kokar men för säkerhets skull släng ett öga på tempmätaren då å då när du bränner däck;)

Bästa Kröket Är Gummirökat


Sök