4395
Sök

vad är "extraktor" ?

908 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#1
har många ggr läst ordet "extraktor" men vet inte vad de e/betyder.. nån som vill ge mej ett svar ? ja vet ja e amatör, inga kommentarer om det tack :p

Tack på förhand smile

Mvh

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
5 december 2008
#2
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

kolla in den så lär du dig en hel del!

Rakapparat
301 Inlägg
5 december 2008
#3
Du menar förmodligen exktraktor grenrör. Lite info och bilder finns i denna tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 86&p=1


Golle
448 Inlägg
5 december 2008
#4
Ett grenrör som (oftast) har bättre flöde än original.

Original Honda Civic:
http://www.clubcivic.com/4sale/gsr-header.jpg

Extraktorgrenrör:
http://www.m2performance.us/store/images/SSH-TP059.jpg

EDIT: Lewa hann före smile
Senast redigerat av WilYawn (5 december 2008)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

35 Inlägg
5 december 2008
#5
http://i37.tinypic.com/27zylxh.jpg

extraktor på¨en 240
Senast redigerat av chevapower (5 december 2008)


FreddeK
5 december 2008
#6
extraktor är om man hade en traktor som man sålde och sen köpte en ny, ja då blir den gamla en ex-traktor.

Nejdå men det är när alla rören är lika långa så avgaserna flödar lättare...hur kommer detta sig jo motor slår ju olika i cylindrarna och aldrig samtidigt så då om rören är lika långa kommaer aldrig avgaserna att krocka som det kan göra i ett vanligt grenrör!

Mvh Fredde

908 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#7
tack för alla svar big_smile smile

Diktator
968 Inlägg
5 december 2008
#8
sen brukar man ju snacka om " 4-2-1" det betyder att 4 avgasutlopp som blir två rör 2 rör som blir ett... typ...

Svetsare
3 150 Inlägg
5 december 2008
#9
Det blir samma mottryck i alla cylindrarna/avgasröret om grenarna är lika långa = flödar bättre.

Det ultimata är extraktorgrenrör + avgasbandage = avgaserna flödar ultimatum fett bättre.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

FreddeK
5 december 2008
#10
ZonaX skrev:
Det blir samma mottryck i alla cylindrarna/avgasröret om grenarna är lika långa = flödar bättre.

Det ultimata är extraktorgrenrör + avgasbandage = avgaserna flödar ultimatum fett bättre.

Tjjooo vad fyller själva bandaget för funktion? bättre mottryck i materialet eller?

7 100 Inlägg
5 december 2008
#11
en extra volvo på gården

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Svetsare
3 150 Inlägg
5 december 2008
#12
Freddeponken skrev:
ZonaX skrev:
Det blir samma mottryck i alla cylindrarna/avgasröret om grenarna är lika långa = flödar bättre.

Det ultimata är extraktorgrenrör + avgasbandage = avgaserna flödar ultimatum fett bättre.

Tjjooo vad fyller själva bandaget för funktion? bättre mottryck i materialet eller?

Du stänger inne värmen. Eftersom extraktorgrenrör ofta är väldigt tunna (jämfört med org.), så stannar mer värme kvar och ökar avgasflödet, vad är det du inte förstår?
Senast redigerat av ZonaX (5 december 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

huh?
10 427 Inlägg
5 december 2008
#13
Här kan du få kika lite på en jämförelsebild, original avgasgrenrör (inklusive främre rör) samt
avgasgrenrör av extraktortyp (med custom främre rör tongue) till Volvos B234F.

http://www.forumbilder.se/images/0d3020089443659cb.jpg

Rätt så lika men ändå inte.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 december 2008
#14
Extraktorgrenrör.. Extrakt, av latinets extractus (till extrahere, dra ut)

Extraktorgrenrörets konstruktion skapar genom sin optimala längd vid ett förutbestämt varvtal ett undertryck i grenröret som suger avgaserna ut från cylindern och i ny luft in. Detta genom att tryckpulsationerna från avgaserna samverkar.

Avgasröret byggs genom att längden på kanalerna från resp cylinder skall vara lika långa och genom att variea längden på kanalerna bestämmer man var i vartalsregistret som avgasröret skall vara optimerat emot, vanligtvis samma varvtal som effekttoppen.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 772 Inlägg
5 december 2008
#15
steifan skrev:
Här kan du få kika lite på en jämförelsebild, original avgasgrenrör (inklusive främre rör) samt
avgasgrenrör av extraktortyp (med custom främre rör tongue) till Volvos B234F.

http://www.forumbilder.se/images/0d3020089443659cb.jpg

Rätt så lika men ändå inte.

Lite "vill ha" på detdär du...roll Synd bara de kostar sören tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

retarded music is the best =D
14 Inlägg
6 december 2008
#16
Freddeponken skrev:
extraktor är om man hade en traktor som man sålde och sen köpte en ny, ja då blir den gamla en ex-traktor.

Nejdå men det är när alla rören är lika långa så avgaserna flödar lättare...hur kommer detta sig jo motor slår ju olika i cylindrarna och aldrig samtidigt så då om rören är lika långa kommaer aldrig avgaserna att krocka som det kan göra i ett vanligt grenrör!

Mvh Fredde

helt klart bästa förklaringen :p

våga vägra turbo!!!


Sök