2674
Sök

Hjälp med Baslådebygge + klarar min förstärkare att driva?

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Hej, har fått tag i ett MGR 15" Baselement F-Series Modell 70-3125. Det står 1815W och 6Ohm på den. Tänkte bygga en baslåda som jag först ska ha hemma och sedan i min bil som är en Volvo 240. Just nu har jag en Yamaha natural sound stereo receiver R-3 Förstärkare, klarar den att driva min 15" låda? Hörde att om man har för klen förstärkare så kan baselementet bli skadat eller gå sönder/bränna? Hur många Liter bör lådan som jag bygger vara på? Vilka mått ska jag ha för att den ska spela så bra som möjligt och samtidigt passa i en 240?

Tack på förhand!

21 761 Inlägg
6 december 2008
Den där basen har väldigt högt Qts, det gör att ljudkvaliteten egentligen inte blir den bästa även fast man gör en bra låda. Basen tål 300 W max enligt info på Ljudias hemsida, då kan man nog utgå ifrån högst 150 WRMS tycker jag. Dessa basar har inte något stort X-max, vilket gör att de bottnar relativt lätt när man spelar högt med djupa bastoner.

100 liter sluten låda kan du testa, då borde den fungera i bilen iaf. För hemmabruk så skulle egentligen 200 liter sluten vara att föredra, men det går ju att testa hur det låter med 100 liter när lådan spelas inomhus. Mycket dämpull bör det vara i lådan.

Jag har inte provat basen, lådvolymerna är uträknade i ett lådprogram.

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där basen har väldigt högt Qts, det gör att ljudkvaliteten egentligen inte blir den bästa även fast man gör en bra låda. Basen tål 300 W max enligt info på Ljudias hemsida, då kan man nog utgå ifrån högst 150 WRMS tycker jag. Dessa basar har inte något stort X-max, vilket gör att de bottnar relativt lätt när man spelar högt med djupa bastoner.

100 liter sluten låda kan du testa, då borde den fungera i bilen iaf. För hemmabruk så skulle egentligen 200 liter sluten vara att föredra, men det går ju att testa hur det låter med 100 liter när lådan spelas inomhus. Mycket dämpull bör det vara i lådan.

Jag har inte provat basen, lådvolymerna är uträknade i ett lådprogram.

Tack så mkt! Duger min förstärkare att spela med så länge? Går det bra att bygga med spånskiva? Hur tjock isåfall?
Senast redigerat av Kawan (6 december 2008)

21 761 Inlägg
6 december 2008
Jag är osäker på din förstärkare, vanliga stereoförstärkare för hemmabruk är ofta inte så pigga på att bryggkopplas.

Hur hade du tänkt koppla in basen på förstärkaren?

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag är osäker på din förstärkare, vanliga stereoförstärkare för hemmabruk är ofta inte så pigga på att bryggkopplas.

Hur hade du tänkt koppla in basen på förstärkaren?

Jag hade tänkt att koppla in den precis som man gör med vanliga högtalare? Alltså ++ och --, går inte det?
Senast redigerat av Kawan (6 december 2008)

21 761 Inlägg
6 december 2008
Aha, okej.

Ska du bara ha basen inkopplad till förstärkaren eller tänker du även ha vanliga högtalare på de andra kanalerna?

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Aha, okej.

Ska du bara ha basen inkopplad till förstärkaren eller tänker du även ha vanliga högtalare på de andra kanalerna?

Det vet jag inte riktigt, tänkte nog haft vanliga högtalare på de andra kanalerna fast koppla bort dom när man ska dra på basen mer så att inte dom pajjar. Har ju så att jag kan koppla bort A eller B sidan på förstärkaren.

21 761 Inlägg
6 december 2008
Grejen är ju att man ska ha högtalare kopplad till både vänster och höger kanal, helst med samma impedans för att förstärkaren inte ska snedbelastas. Om man bara utnyttjar ena kanalen, tex höger kanal, så ska man vrida över balansen helt till vänster sida.

Sedan kommer ju basen att spela alla fekvenser om man inte använder ett delningsfilter, ljudet blir pannkaka om inte ett filter används.

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Grejen är ju att man ska ha högtalare kopplad till både vänster och höger kanal, helst med samma impedans för att förstärkaren inte ska snedbelastas. Om man bara utnyttjar ena kanalen, tex höger kanal, så ska man vrida över balansen helt till vänster sida.

Sedan kommer ju basen att spela alla fekvenser om man inte använder ett delningsfilter, ljudet blir pannkaka om inte ett filter används.

delningsfilter? Kan man inte bara vrida av diskanten då? Om jag enbart kör denna basen på förstärkaren, på högersidan och balansen är ställd på höger så borde det väl funka?

16 197 Inlägg
6 december 2008
Kawan skrev:
Drönirettab skrev:

delningsfilter? Kan man inte bara vrida av diskanten då? Om jag enbart kör denna basen på förstärkaren, på högersidan och balansen är ställd på höger så borde det väl funka?

då snebelastar man steget å då kommer de garanterat att pajja... antingen kör man en bas per kanal elle så bryggar men de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
Kawan skrev:
Drönirettab skrev:

då snebelastar man steget å då kommer de garanterat att pajja... antingen kör man en bas per kanal elle så bryggar men de..

Så det är en omöjlighet att spela min bas på min förstärkare utan ett delningsfilter alltså?
Men inte på ett slutsteg?

21 761 Inlägg
6 december 2008
Kör man utan delningsfilter så låter ljudet "skit", men förstärkaren går inte sönder av just detta. Däremot ska det vara högtalare anslutna på varje kanal för att inte snedbelasta förstärkaren och riskera haveri. smile

Ett separat slutsteg är ju i princip alltid gjort för att kunna bryggkopplas, då går det oftast bra att bara använda en bas så länge som impedansen inte är för låg. Ett bilslutsteg har dessutom "alltid" ett inbyggt delningsfilter så att basen bara spelar basfrekvenser.
Senast redigerat av Drönirettab (6 december 2008)

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kör man utan delningsfilter så låter ljudet "skit", men förstärkaren går inte sönder av just detta. Däremot ska det vara högtalare anslutna på varje kanal för att inte snedbelasta förstärkaren och riskera haveri. smile

Ett separat slutsteg är ju i princip alltid gjort för att kunna bryggkopplas, då går det oftast bra att bara använda en bas så länge som impedansen inte är för låg. Ett bilslutsteg har dessutom "alltid" ett inbyggt delningsfilter så att basen bara spelar basfrekvenser.

Okej, tack då förstår jag lite bättre, men finns det inte förstärkare som också har inbyggt delningsfilter?

16 197 Inlägg
6 december 2008
Kawan skrev:
Drönirettab skrev:

Okej, tack då förstår jag lite bättre, men finns det inte förstärkare som också har inbyggt delningsfilter?

de e ja tveksam till.. men BRL har lösa 230volts slutstegsenheter om man ska bygga en hemma SUB.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

14 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
Kawan skrev:
Drönirettab skrev:

de e ja tveksam till.. men BRL har lösa 230volts slutstegsenheter om man ska bygga en hemma SUB.

Okej, så då kan jag ge upp planen om att ha basen inomhus och får helt enkelt bygga den helt och hållet efter bilen.

4 074 Inlägg
6 december 2008
evilaudio skrev:
Kawan skrev:
Drönirettab skrev:

2st såna har jag! Veres audio.... funkar riktigt bra!
till 2st MGR basar me för den delen...
Senast redigerat av BJonsson (6 december 2008)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 665 Inlägg
7 december 2008
Köp en sådan här, o problemet är löst.
http://www.hifikit.se/index.php?id=931

Bygg med 19mm det är ok. men du måste staga i lådan. Det är bättre än bygga med 25mm utan stag.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

14 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Okej, tack för alla tips! Någon som kan länka till ett billigt slutsteg som kan driva min baslåda? gts100x klarar inte uppgiften va? Vill ha ett slutsteg så att jag får ut så mkt som möjligt av baselementet och samtidigt kanske kan koppla in något mer i framtiden utan problem.

Sök