4607
Sök

Lacksläpp efter tvätt.

1 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Lagade en framskärm i somras där det börjat komma lite rost.

Följde de råd som getts på detta forum och där jag köpte lacken(Meca). Lacken var vattenbaserad.

Slipade ner så ordentligt jag kunde för hand, tvättade med cellulosaförtunning, grundfärg, sprutspackel, slipning, lack(många tunna lager), klarlack(2 lager). Det blev väl inte jättesnyggt men tyckte det dög.

Idag testade jag en sån där "miljötvätt" som kommunen byggt. Sköljde av med högtrycktstvätten och tvättade med borste, sköljde av med högtrycken igen. Försökte verkligen spruta en bra bit ifrån med högtrycken så strålen inte skulle bli för stark.

Kommer hem och sneglar ner på framskärmen och ser till min fasa att lacken har krackelerat:mad:!
Petar lite med nageln och lacken går liksom att skala av ner till originallacken? Nu har det börjat bubbla och ha sig där rosten fanns innan och det ser rent förjävligt ut. Det var 4 månader sen jag lackade så den måste väl ha härdat ordentligt?

Bara och köpa en ny skärm och ta den till lackeringsfirman eller?

3 235 Inlägg
8 december 2008
Om lacken skadades på grund av högtryckstvätten ahr du inte gjort det ordentligt.
Finns det bara lite rost under, kommer det att rosta mer, och det fort, och inom ett par månader kan lacken "falla" av.

Du får göra om allting ordentligt, eller byta skärmen. Mycket trevligare att jobba med färsk plåt  än att slipa ner redan existerande rost...

4 586 Inlägg
8 december 2008
bättre att trätta bilen med vanlig slang istället för högtryck

risken är stor att lacken sprängs sönder av högt tryck samt att vatten ska komma in under lacken ifall det var något dårlig täckning

105 Inlägg
8 december 2008
jorre83 skrev:
bättre att trätta bilen med vanlig slang istället för högtryck

risken är stor att lacken sprängs sönder av högt tryck samt att vatten ska komma in under lacken ifall det var något dårlig täckning

Håller med dig!
Kör med handtvätt istället! högtryckstvätt förstör bara lacken

Sök