2559
Sök

Info om tjänstgöring som skyttegruppbefäl (lumpen)?

huh?
10 427 Inlägg
9 december 2008
TheAudiDude skrev:
Nån som föresten vet hur utbildningen till amfibieskytte och pansarskytte skiljer sig?
Har hört att amfibie ska vara tuffare eftersom dom innan har haft jägarkrav och att dom
gamla officerarna där gärna vill tro att det fortfarande är så?

Beror nog ganska mycket på befälen/officerarna hur tufft det ska vara och vilken tradition det finns.
Kan tänka mig att amfibie är mycket mer fysiskt. Har ju lite andra uppgifter än pansarskytte-soldater.

Pansar-skytte ska ju ramla ur stridsfordon, skjuta som fan, hoppa tillbaks och åka därifrån wink

Jämföra soldatproven som avslutar GSUn (Grundläggande Soldat Utbildning, som följs av befattningsutbildningen) är ju en grej man kan göra. Dvs vad du ska göra för att få bära din basker.

Själv fick jag gå på fjällmarsch i jämtlandsfjällen i 3-4 dagar med gamla goda 'Made in Israel' LK70-ryggsäcken (~25kg) från tidigt 80.
Ingick även en toppbestigning (med klättringssele), vadning m.m. som man skulle genomföra för att få bära svart basker med infanterimärke samt kalla sig för Fältjägare (gällde för KB/GB/E ej F/7mån). Hade ett par ödemarksutbildningsveckor, är väl det som skiljer litegrann i utbildningen från andra infanteriförband, men enligt pliktverket back in the day så hade fältjägarna hårdaste GSUn efter dom riktiga jägarförbanden (och alla stackare i spanings-plutoner tongue). För att ens få bära vårat kompanimärke fick alla E/GB genomföra en förberedande utbildning för fjället i en vecka. Bl a att vandra upp för en slalombacke med i princip alla grejer du hade med LK70 i sommarvärme wink Enskilt fysiskt tyngsta momentet under min lumpentid.
F-soldaterna 7månaders (dvs vanliga skyttesluskar) hade väl typ nåt stridsdygn då dem fick
springa runt i skogen och göra massa dryga grejer. Kändes ju lite lite mer snik än en vecka i fjällen wink

Men men, I5 RIP wink

11 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Alecci skrev:
Fixade din rubrik. Tänk på att göra rubrikerna i dina framtida trådar så informativa som möjligt.

ok, thx:)

11 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
TheAudiDude skrev:
Nån som föresten vet hur utbildningen till amfibieskytte och pansarskytte skiljer sig?
Har hört att amfibie ska vara tuffare eftersom dom innan har haft jägarkrav och att dom
gamla officerarna där gärna vill tro att det fortfarande är så?

inte en aning! men har oxå på något sätt fått för mig att det skall vara lite jobbigare på amfibie men som sagt jag har igentligen ingen aning, stämmer nog rätt bra det som steifan skriver:)

41 Inlägg
9 december 2008
Oavsett så lär man inte gå därifrån utan träningsvärk, nu menar jag vilken man än skulle komma in på smile

Fotoentusiast
23 Inlägg
9 december 2008
Om inte FM hinner fixa det ekonomiska läget på ett mirakulöst sätt inom det närmsta året, så kommer du förmodligen få åka bandvagn istället för strf90.
I år hade skånings  bara en enda pluton 90-vagnar pga. den kassa ekonomin.

Ak5D, som någon nämnde, kommer ni inte få.
Ni kommer få vanliga Ak5:or, eller Ak5C.

Värt att tillägga är också att skånings generellt sett styr sin utbildning mot internationella insatser, medan grenadjärkompaniet påminner mer om hur det var då vi hade ett invasionsförsvar.

Men du kommer nog ha det roligt ändå.

Edit
Ak5B, Ksp90 och Ksp58 finns naturligtvis också på förbandet.
Senast redigerat av Patrik_Renmark (9 december 2008)

huh?
10 427 Inlägg
9 december 2008
Från 07:05 i denna videon är det lite skyttegrupps-skarpskjutning där bak på Strf9040.

http://video.google.com/videoplay?docid … %C3%A4gare

Innan allmän skarpskjutning med Strf9040A tongue

huh?
10 427 Inlägg
9 december 2008
P7 03/04: http://video.google.com/videoplay?docid … &hl=sv

Pansarbataljons-förevisning från Boden 2004: http://www.youtube.com/watch?v=2TUr5Un8TjA
Lite pansarskytte-peppring tongue

Angående det Patrik_Renmark skrev om internationella insatser så blir det nog mer
sätta upp 'Vehicle Checkpoints' än 'ta kullen'.

Dock roligare med strid än befäl som kommer i Volvo med konstig mössa och AK47:a i skuffen och ska förbi din checkpoint tongue

Sök