4610
Sök

Svårstartad V8 när den varm

170 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Min Cheva 350 (med 4bbl Rochester Quadrajet) har börjat fåna sig. Den brukar gå i gång efter några försök när den stått några dygn, men är mycket svår att starta när den gått en stund och motorn är varm.

Startmotorn beter sig lite lustigt. I bland kan den stå och tugga utan att något händer, men i bland verkar den "hugga", och stannar då.

Belysningen svajar en del när jag försöker starta bilen, men bilbatteriet ligger på 12,3 volt.

När jag väl får i gång den stannar den i bland när den går på tomgång, Men bara i bland. Ska tilläggas att den står i veckor eller månader när den inte används. Den stor då inomhus, med värme. Avgaserna går i vitt, och inte sotigt svart.

Jag har letat efter information och frågat runt, och fått en hel del tips. Så många att jag skulle behöva er hjälp med att luska ut vilket som är troligast/var jag bör börja.

* Halvkass tändspole.
* Halvkass startmotor.
* Ställa in tändning och förgasare.
* För varm förgasare, som gör att soppan kokar i den, det vill säga montera en distans mellan förgasare och motorblock.
* Solenoidproblem.
* Ruttna tändkablar?
* Fukt i fördelaren?

Grymt tacksam för tips!

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

Diktator
968 Inlägg
30 november 2008
#2
är ingen vän av v8, men billigt och icke helt i onödan om dom är gamla, är ju tändkablarna, och tändspolen, det är sånt som ändå behöver bytas ibland

4 682 Inlägg
30 november 2008
#3
har förgasaren automatchoke? kan vara den som har hängt upp sig så att den inte stängs.
du kan ju passa på att byta allt som du har på din lista där, e ju bara bra med en service.

2 655 Inlägg
30 november 2008
#4
Problemet med startmotorn är en klassiker.
Starten går och fältar/kortsluter när motorn är varm, då drar den en massa ström utan att göra sitt jobb.
Lösningen är att se över starten, i värsta fall blir det att byta ut den.

81 Inlägg
30 november 2008
#5
Mer ström, när den är svår att starta prova med startkablar från ett annat batteri/bil, om det funkar då byt batteri.

MVH
Cobra Jet

blacken
30 november 2008
#6
Det är nog flera "fel" på den. "Rockorkestern" är en bra knasare, men den kan "spunka" till sig ibland, ett vanlig fel är att den börjar att läcka internt i bränslekanalerna; täta dom så brukar den att bli hygglig. Annars så finns det vakuumdosor här och där och om dom pajar så blir det problem.
Att startmotorn lunchar är inte heller så ovanligt, oftast beroende på att den är felaktigt monterad, det är "livsiktigt" för den att den shimsas in korrekt och att det bakre fästet monteras.
Det bör även vara en distans mellan knasare och insug..

170 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#7
Ah. Grymt många tips.

Jag bockar och bugar. Tack!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

1 867 Inlägg
30 november 2008
#8
Ett batteri som ligger på 12,3 volt är inte direkt fräscht heller, så det kan vara ännu en bidragande faktor.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

8 886 Inlägg
30 november 2008
#9
Har du headers så kolla även så att inte startmotorn ligger förnära.

Fotograf på tierpidag.se

170 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#10
Hamilton: Hm. Förre ägaren monterade headers. Så där kan du vara något på spåren. Om de avger (de är iofs lindade) kan ju det kanske sänka startmotorn med tiden?!

Jag har fått problemen på sistone. Så...

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

8 886 Inlägg
30 november 2008
#11
Metica skrev:
Hamilton: Hm. Förre ägaren monterade headers. Så där kan du vara något på spåren. Om de avger (de är iofs lindade) kan ju det kanske sänka startmotorn med tiden?!

Jag har fått problemen på sistone. Så...

Jag har själv haft ett liknande problem med en Firebird -71 och antingen fick man snällt vänta tills motorn svalnat vilket inte alla gånger var så kul eller så leta man upp en hink vatten big_smile
Det finns startmotorer som tål mera värme men har för mig att dom är rätt dyra

Fotograf på tierpidag.se

Följ strömmen..
233 Inlägg
12 december 2008
#12
Precis som Mr. Streckkoden sa så är det starten som fältar. Det beror på att kopparlindningen utvidgar sig mer än järnet inne i startmotorn när den blir varm och vissa trådar kortsluts då. Detta leder till att den tappar i styrka. Om startmotorn nu är dålig och du funderar på att byta ut den finns det startmotorer som är hälften så stora och starkare som inte har något problem med värmen från headers.

Kolla även batteriet då 12.3V betyder halvladdat batteri vilket även leder till att starten får mindre ström att jobba med fast den kräver mer ström. Om bilen står långa stunder mår batteriet mycket bättre av om bilen står ute, ju kallare desto bättre.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
12 december 2008
#13
Många bar tips har du fått och jag kommer med ett också. Kolal upp jordkablar och jordpunkter på minus kabeln från batteri till kaross och kabel mellan motor till kaross så att dom är hela och har bra kontakt.

//Per-Arne

4 Inlägg
12 december 2008
#14
bytt startmottor och isolera grenrören med värmmebandage så försviner problemet fick göra så på min impala


Sök