4909
Sök

Byta topplockspckning + kamrem på volvo 740 tic 85?

123 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#1
Hur mycket jobb är det? Finns det någon guide eller något i den stilen? Ska försöka ge mig på att byta det strax och vill veta hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
26 januari 2008
#2
En Haynes rep.handbok kan nog hjälpa dig.. Finns att köpa t.ex på Autoexperten, Mekonomen, Biltema m.fl

EDIT: Finns även en rep.handbok liknande Haynes att köpa på blocket..

mvh//tompa
Senast redigerat av turbotompa (26 januari 2008)


Avstängd
1 266 Inlägg
26 januari 2008
#3
tog mig 4 timmar att få bort topplocket första gången jag gorde det, andra gången tog det 4 timmar att ta av det och sätta på det wink
kamremmen klarar man nog på 20 minuter..köp hayenes bok..mycket bra
är 2 lätta operationer smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

123 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#4
TheFinnishFlash skrev:
tog mig 4 timmar att få bort topplocket första gången jag gorde det, andra gången tog det 4 timmar att ta av det och sätta på det wink
kamremmen klarar man nog på 20 minuter..köp hayenes bok..mycket bra
är 2 lätta operationer smile

Vad kosta en handbok på mekonomen?

Såg att du hade blåst packningen och det var massa vatten i cyllarna. Det har ju förmodligen hänt med min också antar jag. Vad gjorde du ? Jag menar, hur fixa du bort vattnet? Var det något som hade gått sönder/kan gå sönder ?


1 567 Inlägg
26 januari 2008
#5
Det är ju i stort sätt samma på 940:in Tog mig första gången nästan en dag att få av toppen..Men det berode mer på rostiga runda muttar och bultar.. Grenrör. turbo. lossa avgas osv osv..Allt är inte så enkelt som man tror bara för att det är en volvo med gått om utrymme..Men det gick ganska bra ändå..Har lite bilder i mitt galleri..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

220 Inlägg
26 januari 2008
#6
jag brukar bara lossa downpipen och tryckrören, och alla kontakter som sitter i toppen sen lyfter jag allt. så att turbon och insug sitter kvar. mindre att skruva loss smile akta bara den lilla packningen som sitter på oljereturs röret i blocket så att den inte går sönder när du monterar.

906 Inlägg
13 december 2008
#7
Tjena, lånar tråden istället för att skapa en ny, undrar bara om de är någon skillnad på att byta kamrem på en 740 tic jämfört med en vanlig 740? Har gjort det på min vanliga men inte på tic:en varav min förundran:)

=)

Stabil som fan
304 Inlägg
13 december 2008
#8
Nej det skulle väll inte vara någon större skillnad? Jag har inte märkt nått när jag bytt iaf:)


906 Inlägg
13 december 2008
#9
Tinjection skrev:
Nej det skulle väll inte vara någon större skillnad? Jag har inte märkt nått när jag bytt iaf:)

Nej okej, tänkte bara om det var nått speciellt att tänka på eftersom det var turbo, men okej,  tack för svaret:)

=)

104 Inlägg
13 december 2008
#10
kan tänka på att vara noga att få tillbaka oljereturen från turbon rätt,

MVh Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!


Sök