2377
Sök

Koppla in El-Fläkt i volvo 740

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag var och köpte en elfläkt till min 740 förut, ville slippa remgnissel och så blir det annan sång i motorn med dom tycker jag:). Fläkten har suttit i en Volvo S60 innan. Nu undrar jag hur kopplar man in den smidigast ? Jag har läst att dom sätts efter intervaller, tex att dom kommer igång vid en viss tempratur och andra har kopplat sina till knappar så dom måste startas manuellt. Men jag skulle vilja ha min automatisk, den ska igång när bilen startar och stängas av när motorn stängs av. Hur kopplar jag då in den ? Någon som kan ge mig en så exakt beskrivning som möjligt? Sen undrar jag också, Det är tre kablar, två kablar med kontakt stycken på och en av dom är ett motstånd. Motståndet behöver jag inte väl ?

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

908 Inlägg
10 december 2008
#2
om du ska ha så den startas automatiskt så skaru väl ha en speciell kylare va ja förstår så den kan mäta av tempen.. fel ?

369 Inlägg
10 december 2008
#3
Du ska koppla till en givare, du kapar en kylarslang och stoppar givaren mellan sen en kabel från givaren till fläkten. och plus och minus till fläkten. ska nog vara nån kabel till givaren åxå försök hitta ett kopplingsschema.

För fläkten slår igång när vattnet blir varmt
Senast redigerat av Henk3 (10 december 2008)


908 Inlägg
10 december 2008
#4
så kanske de va ja :p

4 074 Inlägg
10 december 2008
#5
Beckstroem skrev:
så kanske de va ja :p
eller enklast kopplar du den till tändningen.. men då blir det ju lite lurigare att få upp bilen i tempratur.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 december 2008
#6
BJonsson skrev:
Beckstroem skrev:
så kanske de va ja :p
eller enklast kopplar du den till tändningen.. men då blir det ju lite lurigare att få upp bilen i tempratur.
ja de känns ju seriöst!?

Jonas

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#7
Den där givarn för tempen, vet någon var man kan köpa den och vad den kostar ? Har givaren något speciellt namn ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

369 Inlägg
11 december 2008
#8
Det heter termostatgivare till kylfläkt bara leta smile

hittade själva givaradaptern på biltema för 90 kr men ingen givare sad


72 Inlägg
11 december 2008
#9
Man kan väl (har för mig) att man kan ta en kyllare från en bil med ac för där sitter en redan en tempgivare bara att dra plus upp och vidare till fläckten. Jag kopplade in en med knapp i min 740 GL men den tog mycket ström när den startade och sterion dog, en polare med en 940 turbo satte in en inbyggd termogivare i slangen så blev varvet helt anorlunda. Förvisson så hadde varken jag eller han något motstånd, men vi har bytt till baka till orginal

Dags att bygga värre..... kommer snart till mitt garage
DigitalCompaniet i sammarbete med http://ullareddigital.jetshop.se

10 287 Inlägg
11 december 2008
#10
En elkylfläkt drar rejält med ström. Relä krävs.

/Göran

turbo_sven skrev:
.....bara att dra plus upp och vidare till fläckten.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 436 Inlägg
11 december 2008
#11
termostatgivare för kylfläkt 61-581
Kylfläkt, universal 14" 32-314     (499,00 kr)
Adapter monteras direkt i den nedre kylarslangen.
Lämpliga adaptrar: 32-1238 för 38 mm kylarslang, 32-1240 för 40 mm kylarslang och 32-1242 för 42 mm slang. Termostatgivaren tål max. 8 A. Om dubbla kylfläktar skall monteras så krävs ett relä. Spänning: 12 V.

BILTEMA har allt...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

908 Inlägg
11 december 2008
#12
nej inte riktigt all :p

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#13
Okej, tack. Ska kolla upp lite mer. Tror som biltema sa att något relä ska inte behövas. En polare satte en likadan i sin 240 utan några som helst problem med ström. Jag vet bara inte hur han kopplade sin om han hade givare och sån skit tongue

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 december 2008
#14
TritoN skrev:
Okej, tack. Ska kolla upp lite mer. Tror som biltema sa att något relä ska inte behövas. En polare satte en likadan i sin 240 utan några som helst problem med ström. Jag vet bara inte hur han kopplade sin om han hade givare och sån skit tongue
lyssna på Göran och skaffa ett relä

Jonas

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#15
Okej, har kollat runt på flera ställen nu och det verkar som att det blir med en såndär T-Korsning i kylarslangen sen en termostat och ett relä. Men då undrar jag vad för relä är det ? Är det ett relä jag måste ta från en S60 som är till just fläkten eller för alla relän funkar väl inte likadant ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
14 december 2008
#16
Hos många bilar som har elektrisk kylfläkt är det kopplat:

Batteri --> tempgivare(termostat) --> relä --> Jord

Batteri --> Säkring -->Relä --> Fläkt --> Jord

Tempgivaren skall in på relä ingången som heter 85 och ut på 86

Fläkten skall kopplas in på reläutgång nr:87

Batteriet skall in på ingång nr: 30

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#17
http://www.biltema.se/carparts/carparts … SecId=1184

Välj ngn av dem, alla kostar 80:- , satte fast en sådan i mitt kyl (hade fördelen att det var avsett för ac och var förberett med uttag för givare, det enda jag fick göra var att förstora hålet lite.) Givaren skall styra ett relä då det som Göran sade drar MKT ström. Hade en fläkt från 850 där regleringen var bortplockad och det drog över 30A i starten (säkrade av relät med 30A bladsäkring och den gick...säkrade senare av med 60A AGU-säkring och den höll, men inte relät.) Vilket märktes...denna fläkten försvann rätt fort till förmån för en Spal-fläkt.

Inkoppling som The_Mechanic sade, tempgivaren konstanskopplad då kan fläkten gå igång trots att tändningen är av och förhindra efterkok av motorn som det annars kan finnas risk för.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#18
Okej tack.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
14 december 2008
#19
varför plockade du inte relät som va till fläkten på bilen? det finns lite olika hastigheter mm på dem nämnligen...



Sök