3063
Sök

Elfel på WV Passat 1,8 årsm 1998. Hjälp

3 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Hej!

Jag är ny på forumet och ser detta som min sista utväg att försöka hitta orsaken till att batteriet sugs ur på ström på min WV Passat 1,8 års 1998.

Jag har försökt med uteslutningsmetoden genom att rycka säkring för säkring men utan framgång. Jag har även låtit en kompis titta på bilen och det visade sig då att den tycks dra ur batteriet olika snabbt. Ena tillfället över natten och vid det andra tillfället startade bilen klockrent även fast den stått i 4 dygn.

Något drar ström. Det är tydligt men vi kan inte hitta vad?

Det vanliga såsom larm, radio, C-lås, dragkontakt osv är också kollat å uteslutet.

Kan någon hjälpa!

Tack

Björn

blacken
13 december 2008
bjorn_surfer skrev:
Hej!

Jag är ny på forumet och ser detta som min sista utväg att försöka hitta orsaken till att batteriet sugs ur på ström på min WV Passat 1,8 års 1998.

Jag har försökt med uteslutningsmetoden genom att rycka säkring för säkring men utan framgång. Jag har även låtit en kompis titta på bilen och det visade sig då att den tycks dra ur batteriet olika snabbt. Ena tillfället över natten och vid det andra tillfället startade bilen klockrent även fast den stått i 4 dygn.

Något drar ström. Det är tydligt men vi kan inte hitta vad?

Det vanliga såsom larm, radio, C-lås, dragkontakt osv är också kollat å uteslutet.

Kan någon hjälpa!

Tack

Björn

Kan (troligtvis) vara generatorn/laddregulatorn som "spökar"..

Eller batteriet som sjunger på sista versen..
Senast redigerat av blacken (13 december 2008)

4 586 Inlägg
13 december 2008
mätt upp krypströmmar när du drog säkringarna?

låter som laddningsproblem kolla så kontakterna till batteriet sitter bra

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 december 2008
Står den i garage olåst eller liknande? Har varit en del fall där bilen drar ut batteriet "utan förklaring". Det visade sig att bilen "stänger inte av" förens man låser den. '

Om den nu är olåst eller liknande kanske det är värt att testa?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Hej å tack för alla svar så här långt!

1.Batteriet är bytt och nytt och kablarna sitter bra
2. Har dock ej mätt s.k krypström när jag dragit säkringarna. Vi har bara konstaterat att det blixtrar en del om batterikabeln när man lägger den mot ena polen och sedan dragit säkring för säkring. "Krypdrar"? Kollar man det med en Voltmeter?
3. Bilen har till och från stått olåst på garageuppfarten så detta om den drar ur batteriet när den står olåst och i så fall inte är helt avstängd måste vi prova.

Tar gärna emot fler förslag.

Jag återkommer när vi provat era idéer.

Tack än en gång!

Mvh
Björn

Bilberoende
9 Inlägg
13 december 2008
Jag hade lite av samma problem, men ändå inte.

Min bil fick för sig att hissa ner alla 4 rutor när den var låst lite titt som tätt. Då drog även batteriet ut från och till. Det visade sig att det kommit fukt i komfortstyrdonet som ligger strategiskt fel under förarens golvmatta.

Kanske inte mycket till hjälp, men ändå.

3 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Hej!

Ska kolla komfortstyrdonet oxå!

Tack
Björn

1 Inlägg
16 december 2008
jag har samma fel på min passat 98 vä,,,bakdorrslås funkar inte o den dra ut batteriet helt efter några dagar hr byt batteri o nu e den död igen

Sök