3421
Sök

Skulle man våga sig på en volvo v70 awd

63 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Skulle man våga sig på en volvo v70 awd 2.0t 226hk... italien import? bara undrar de e de nått man ska tänka på?

273 Inlägg
17 december 2008
volvos v70 med awd kan bli en dyrjävla smäll.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
63 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
Årsmodell?

de e en 98:a

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2008
Jag skulle inte vilja ha en italien-import, men det är min åsikt. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

273 Inlägg
17 december 2008
volvos awd system är varken tillförlitligt eller billigt..  eller har dom fått till det nu ?

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

79 Inlägg
17 december 2008
pappa hade en xc70 99a italien-imp som det var en jäkla massa fel på, ex. vxl-lådan (aut), ac-kompressor-DYRT! samt delar i framvagnen... för ett ganska bra tag sen så hade han en 855 awd -97a och den var om möjligt ennu sämre... MEN nu menar jag inte att det är världens sämsta bil, men det finns en hel del punkter man bör kolla upp på bilen innan eventuellt köp. det bästa är att kolla efter långmilare typ 20 000 mil och uppåt 30, eller riktiga lågmilare typ 13 000 mil och neråt. mitt i mellan brukar nämligen dom flesta felen uppstå på en sådan bil. kolla oxå att AWD'n vekligen funkar, vår 855:a var i princip framhjulsdriven!! --ett vanligt fel. 

Lycka till!    (det är en jäkla go bil annars)
Senast redigerat av klass (17 december 2008)

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

Drifttekniker VA
580 Inlägg
17 december 2008
Skulle inte satsa på det om jag vore du volvos awd är väldigt känsligt och går lätt sönder på de årsmodellerna (innan de fick haldex systemet). Bättre du satsar på en framhjulsdriven. Eller så köper du ett annat märke än volvo om du vill ha 4-hjuls drift som Audi quattro tex. A6 ligger i nästan samma prisklass.

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2008
Volvos AWD-system håller om man har vett att sköta det.
Läste även i Vi Bilägare att Subaru också är känsliga för olika mönster, då de också använder visco-komponenter.

Och tittar man på Nordic Rs medlemsregister, så ser man att det är väldigt många som kör R AWD-bilar, antingen Haldex eller visco-systemet, mest med visco-systemet.
Jag tror inte medlemmarna hade kört AWD om de hade fått byta drivlinan konstant...

http://www.garaget.org/video/frp7oogvq2my
På ovanstående video syns hur kvickt systemet reagerar, uppladdaren av videon har även flera andra tester med 4WD, och Volvon reagerar bäst av de alla, men med det "på förhand sagda sämsta systemet".

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

337 Inlägg
17 december 2008
Vad jag har hört så driver volvo typ 80-20 på sina äldre 4*4 bilar. Det innebär att om du gasar mkt sliter du ut framdäcken mer än vad du sliter ut bakdäcken. Det kommer alltså bli en mindre rullomkrets på däcken fram å bak. Vilket i sin tur tar sönder 4hjulsdriften på dessa bilar sad
Någon får gärna bekräfta eller dementera detta smile

273 Inlägg
17 december 2008
TurbOla skrev:
Volvos AWD-system håller om man har vett att sköta det.
Läste även i Vi Bilägare att Subaru också är känsliga för olika mönster, då de också använder visco-komponenter.

Och tittar man på Nordic Rs medlemsregister, så ser man att det är väldigt många som kör R AWD-bilar, antingen Haldex eller visco-systemet, mest med visco-systemet.
Jag tror inte medlemmarna hade kört AWD om de hade fått byta drivlinan konstant...

http://www.garaget.org/video/frp7oogvq2my
På ovanstående video syns hur kvickt systemet reagerar, uppladdaren av videon har även flera andra tester med 4WD, och Volvon reagerar bäst av de alla, men med det "på förhand sagda sämsta systemet".

inte för o skryta eller nåt men då har ju audi lyckats med bättre 4x4 system. tål mkt stryk och är som en dröm
Senast redigerat av AudiTQ-90 (17 december 2008)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Sök