3444
Sök

Första bilköpet, lite funderingar

3 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, snart är det väll dags för första bilköpet big_smile

Har bara lite funderingar angående bilköp av privat personer, vilka papper är det som ska skrivas under och vilka papper ska jag få med mej för att köpet ska vara giltigt och man kan vara säker på att man inte har blivit blåst.

Man har ju ingen vidare lust att gå och bli grundlurad

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 december 2008
#2
Red_fox skrev:
Tjenare, snart är det väll dags för första bilköpet big_smile

Har bara lite funderingar angående bilköp av privat personer, vilka papper är det som ska skrivas under och vilka papper ska jag få med mej för att köpet ska vara giltigt och man kan vara säker på att man inte har blivit blåst.

Man har ju ingen vidare lust att gå och bli grundlurad
gula pappret är ägarbytet den ska du fylla in / ägaren skicka in fast alla bilar jag köpte har jag tagit och skickat in den gula.

sen 1 kvitto kan ju va bra och ha med bådas underskrifter sen alla pappren och kvitton till bilen ska ju med osv

stortsätt så är de allt


8 881 Inlägg
23 december 2008
#3
Vem äger bilen? Kolla med vägverket
0771 - 25 25 25

Är bilen betald?
Om bilen är köpt på kredit (eller är "leasad") och betalningar återstår, löper du stor risk att antingen få lämna tillbaka bilen till den rättmätige ägaren eller att få betala den igen. Vid köp på avbetalning gäller så kallat återtagandeförbehåll. Det innebär att den som köpt bilen inte kan sälja bilen innan den är helt betald. Sedan den 1 oktober 2001 antecknas återtagandeförbehåll normalt i Trafikregistret, så kolla alltid där.
Begär även att få se kvitto på att bilen är till fullo betald.

Fotograf på tierpidag.se


Sök