4475
Sök

Baslåde bygge i s70

30 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
tja håller på att bygga baslådan till min s70 nu. I lådan ska jag sätta 2 st infinity 12'' 1250w baselement frågan är nu då är det bättre med desta större låda eller måste den vara uträknad med exakta mått?
Hur mycket luft ska jag ha i lådan hur många basrör och villken storlek? hur ska jag bygga den för bästa effekt!????

/fredrik

// Tacksam för snabba svar! smile

Volvo s70 2,5t

21 761 Inlägg
31 december 2008
Mitt förslag är 110 liter brutto (inklusive basar och rör) och 2 st 4" rör som är 20 cm långa, dämpmatta på lådans innerväggar. Konade trattar bör användas i båda ändar av rören för att undvika flåsljud. Rören kan kortas av med några cm ifall basen blir för djup eller att det låter bättre med en dörr öppen, du får lyssna dig fram.

Har inte provat de där basarna, det är bara en uträkning i mitt program.
Senast redigerat av Drönirettab (31 december 2008)

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
31 december 2008
var NOGA!!! med att täta mellan ryggstödet och lådan
och kör basarna mot ryggstödet

bygg en ram runt baslådan som tätar mot ryggstödet på runt 10cm

så kommer du få in ljudet bra

Kör fort så hinner inget hända...

30 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
okej tack för tipsen:)

Volvo s70 2,5t

199 Inlägg
31 december 2008
jag har inte lyckats få bra bas när jag kört dom mot ryggstödet.. har alltid spelat högre md basarna uppåt eller bakåt ! , pröva dig fram !

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2008
attityds_problem skrev:
jag har inte lyckats få bra bas när jag kört dom mot ryggstödet.. har alltid spelat högre md basarna uppåt eller bakåt ! , pröva dig fram !

Jodå det må så vara.....dock så skapar du ju en bandpasslåda du inte har direkt kontroll över på det viset.
Djupare bas, ja.
Mer bas, ja.
Men bättre o kontrollerad bas? Nej....

Sedan kan man definiera bra bas på olika sätt med. smile
Vad jag räknar som bra bas kanske inte du räknar som bra bas......vad vet jag? wink
Senast redigerat av Lonefox (31 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök