4485
Sök

Någon med Pioneer steg som vet att högnivån ger automatisk start (så att remote inte behövs)?

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Tycker det är konstigt att Pioneer steg i 2000kr klassen som GM-5300T (http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … specs.html) inte skulle ha en automatiserad remote när man kopplar via basarna via högnivå. Det står ingenting om det på deras hemsida eller manual. Så därför undrar jag innan jag beställer om det är någon som kan bekräfta att Pioneer slutsteg stödjer denna funktion?

21 761 Inlägg
29 december 2008
#2
Men om det nu skulle råka vara så att steget inte stödjer den funktionen, då är det ju bara att använda den vanliga remoteingången på steget. Det är inte någon katastrof egentligen. smile

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#3
Jag vill helst undvika att montera av saker och ting i bilen om du förstår... Vad är det absolut ENKLASTE sättet att koppla remoten om det skulle behövas?
Senast redigerat av Traz (29 december 2008)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#4
huh? nej att Pioneer skulle ha det har jag svårt att tro, låter mer som en funktion du skulle kunna hitta i nått kina-crap märke =P

remouten är ju det lättaste att koppla i hela systemet juh! bara en enkel liten kabel från REMOUTE/POWER ANTENNA på stereon till REM/REMOUTE på steget... klart! smile


BTW så sitter det en inbyggd remoute kabel i många RCA kablar till bil, då slipper du ju tänka på något förutom att koppla in den i var ände...
Senast redigerat av Xoff (30 december 2008)


OpelFredrik
30 december 2008
#5
Xoff skrev:
huh? nej att Pioneer skulle ha det har jag svårt att tro, låter mer som en funktion du skulle kunna hitta i nått kina-crap märke =P

remouten är ju det lättaste att koppla i hela systemet juh! bara en enkel liten kabel från REMOUTE/POWER ANTENNA på stereon till REM/REMOUTE på steget... klart! smile


BTW så sitter det en inbyggd remoute kabel i många RCA kablar till bil, då slipper du ju tänka på något förutom att koppla in den i var ände...

Förstår du ens vad han skriver?

Om han nu använder högnivån på stereon så antar jag att han har en gammal spelare utan lågnivå (anars är det dumt att använda högnivån enligt mig) och har han ingen lågnivå utgång så har han knappast dragit någon lågnivåkabel så han har nog inte en remote i kablaget. plus att hans gamla spelar kanske inte har power antenna..

Ett hett tips är att koppla en kabel från baklyset till remote på steget, då går steget bara på när du har bilen igång eller tändningen på så att säga, om detta inte funkar för dig så kan du alltid montera en knapp som kanske kostar runt en 20:a på micro typ

//Fredrik

576 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#6
OpelFredrik skrev:
Xoff skrev:
huh? nej att Pioneer skulle ha det har jag svårt att tro, låter mer som en funktion du skulle kunna hitta i nått kina-crap märke =P

remouten är ju det lättaste att koppla i hela systemet juh! bara en enkel liten kabel från REMOUTE/POWER ANTENNA på stereon till REM/REMOUTE på steget... klart! smile


BTW så sitter det en inbyggd remoute kabel i många RCA kablar till bil, då slipper du ju tänka på något förutom att koppla in den i var ände...

Förstår du ens vad han skriver?

Om han nu använder högnivån på stereon så antar jag att han har en gammal spelare utan lågnivå (anars är det dumt att använda högnivån enligt mig) och har han ingen lågnivå utgång så har han knappast dragit någon lågnivåkabel så han har nog inte en remote i kablaget. plus att hans gamla spelar kanske inte har power antenna..

Ett hett tips är att koppla en kabel från baklyset till remote på steget, då går steget bara på när du har bilen igång eller tändningen på så att säga, om detta inte funkar för dig så kan du alltid montera en knapp som kanske kostar runt en 20:a på micro typ

//Fredrik

Hmm.. Vore det smartast att direkt koppla remoten till baklyset utan att behöva ta ur originalstereon för att leta upp power antenna?
Sen får ju baklyset t.om. ström när bilen är avstängd i ett visst ljusläge?
Bilen är en 2004 årsmodell, vet inte om ni betraktar den som gammal..

2 Inlägg
30 december 2008
#7
mitt pioneer-steg i 2500kr klassen har i alla fall inte auto utan måste kopplas till stereon. kanske har du som jag en original typ saabs premium 150, helt utan normala kopplingar och då är det inte frågan om varken gammal bil eller gammal stereo, utan bara ovanligt krångligt att bygga på...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#8
OpelFredrik skrev:
Förstår du ens vad han skriver?

//Fredrik

Lol! du har rätt, haha, va lite trött igår! =P nej, självklart kommer han inte att dra någon lågniva så att använda en inbyggd REM där vore ju lite jobbigt, hehe...

koppla på bakljuset låter ganska smart, dock så finns ju risken att dra ut batteriet mycket fortare ifall man kanske är van vid att ha bilen parkerad med positionsljus på...

de flesta stereoapparater har faktiskt utgång för elantenn, jag hade det i min orginal stereo trots att jag har inbyggd antenn i sidobakrutan...


7 277 Inlägg
30 december 2008
#9
Xoff skrev:
OpelFredrik skrev:
Förstår du ens vad han skriver?

//Fredrik

Lol! du har rätt, haha, va lite trött igår! =P nej, självklart kommer han inte att dra någon lågniva så att använda en inbyggd REM där vore ju lite jobbigt, hehe...

koppla på bakljuset låter ganska smart, dock så finns ju risken att dra ut batteriet mycket fortare ifall man kanske är van vid att ha bilen parkerad med positionsljus på...

de flesta stereoapparater har faktiskt utgång för elantenn, jag hade det i min orginal stereo trots att jag har inbyggd antenn i sidobakrutan...

Så mycket fortare lär inte batteriet dras ur.
Slutsteg brukar inte kräva så mycket ström när dom bara är påslagna.

Hur ofta står man med lamporna igång och bilen avstängd i några timmar? tongue


576 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#10
Brains skrev:
Xoff skrev:
OpelFredrik skrev:
Förstår du ens vad han skriver?

//Fredrik

Lol! du har rätt, haha, va lite trött igår! =P nej, självklart kommer han inte att dra någon lågniva så att använda en inbyggd REM där vore ju lite jobbigt, hehe...

koppla på bakljuset låter ganska smart, dock så finns ju risken att dra ut batteriet mycket fortare ifall man kanske är van vid att ha bilen parkerad med positionsljus på...

de flesta stereoapparater har faktiskt utgång för elantenn, jag hade det i min orginal stereo trots att jag har inbyggd antenn i sidobakrutan...

Så mycket fortare lär inte batteriet dras ur.
Slutsteg brukar inte kräva så mycket ström när dom bara är påslagna.

Hur ofta står man med lamporna igång och bilen avstängd i några timmar? tongue

Får inte lamporna ström även när de är avstängda? Tänker på att det finns ju ej switch någonstans om jag tänker rätt som bestämmer när strömmen kommer? Skulle man i så fall koppla in remoten EFTER den switchen så man ser till att steget inte är p när lamporna är avstängda?

Finns det något annat ställe där det är smidigare att koppla in remoten på?

7 277 Inlägg
30 december 2008
#11
Traz skrev:
Brains skrev:
Xoff skrev:

Lol! du har rätt, haha, va lite trött igår! =P nej, självklart kommer han inte att dra någon lågniva så att använda en inbyggd REM där vore ju lite jobbigt, hehe...

koppla på bakljuset låter ganska smart, dock så finns ju risken att dra ut batteriet mycket fortare ifall man kanske är van vid att ha bilen parkerad med positionsljus på...

de flesta stereoapparater har faktiskt utgång för elantenn, jag hade det i min orginal stereo trots att jag har inbyggd antenn i sidobakrutan...

Så mycket fortare lär inte batteriet dras ur.
Slutsteg brukar inte kräva så mycket ström när dom bara är påslagna.

Hur ofta står man med lamporna igång och bilen avstängd i några timmar? tongue

Får inte lamporna ström även när de är avstängda? Tänker på att det finns ju ej switch någonstans om jag tänker rätt som bestämmer när strömmen kommer? Skulle man i så fall koppla in remoten EFTER den switchen så man ser till att steget inte är p när lamporna är avstängda?

Finns det något annat ställe där det är smidigare att koppla in remoten på?

Om lamporna fick ström när dom var avstängda hade dom inte varit avstängda, då hade dom lyst wink


576 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#12
Brains skrev:
Traz skrev:
Brains skrev:

Så mycket fortare lär inte batteriet dras ur.
Slutsteg brukar inte kräva så mycket ström när dom bara är påslagna.

Hur ofta står man med lamporna igång och bilen avstängd i några timmar? tongue

Får inte lamporna ström även när de är avstängda? Tänker på att det finns ju ej switch någonstans om jag tänker rätt som bestämmer när strömmen kommer? Skulle man i så fall koppla in remoten EFTER den switchen så man ser till att steget inte är p när lamporna är avstängda?

Finns det något annat ställe där det är smidigare att koppla in remoten på?

Om lamporna fick ström när dom var avstängda hade dom inte varit avstängda, då hade dom lyst wink

Tror inte du förstog vad jag menade riktigt.. T.ex. om man tar en vanlig bordslampa med en on/off switch någonstans i strömkabeln; det är ju den som bestämmer när lampan får ström, eller hur? Om man skulle koppla in en till lampa Innan den, så skulle den alltid lysa. Det jag undrar om samma princip gäller för bilens strömkablar och baklysen?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#13
principen du beskriver stämmer ju, men baklamporna sitter ju efter en switch (eller rättare sagt ett relä) som är avstängd därföt lyser de inte wink och då alla bilens förbrukare (i normala bilar) har sin jord i karossen så är det på + sidan switchen sitter därför skulle det funka till slutsteget (då REM är + styrd)...

och ett svar på att annat inlägg, parkerar jag lite oläglit eller liknande när det är mörkt så låter jag alltid parkeringslyset lysa, jag vill inte ha en bil i sidan eller liknande...
Senast redigerat av Xoff (30 december 2008)


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#14
Xoff skrev:
principen du beskriver stämmer ju, men baklamporna sitter ju efter en switch (eller rättare sagt ett relä) som är avstängd därföt lyser de inte wink och då alla bilens förbrukare (i normala bilar) har sin jord i karossen så är det på + sidan switchen sitter därför skulle det funka till slutsteget (då REM är + styrd)...

och ett svar på att annat inlägg, parkerar jag lite oläglit eller liknande när det är mörkt så låter jag alltid parkeringslyset lysa, jag vill inte ha en bil i sidan eller liknande...

Ok smile Så hur går det till rent praktiskt när man ansluter remote kabeln från steget till baklyset?

Mekaniker
212 Inlägg
31 december 2008
#15
Traz skrev:
Xoff skrev:
principen du beskriver stämmer ju, men baklamporna sitter ju efter en switch (eller rättare sagt ett relä) som är avstängd därföt lyser de inte wink och då alla bilens förbrukare (i normala bilar) har sin jord i karossen så är det på + sidan switchen sitter därför skulle det funka till slutsteget (då REM är + styrd)...

och ett svar på att annat inlägg, parkerar jag lite oläglit eller liknande när det är mörkt så låter jag alltid parkeringslyset lysa, jag vill inte ha en bil i sidan eller liknande...

Ok smile Så hur går det till rent praktiskt när man ansluter remote kabeln från steget till baklyset?

Skarva in en kabel på kabeln som går till baklyset och dra den till REM på steget, Klart.


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#16
En till fråga: när man kopplar REM kabeln till baklyset så innebär det att steget alltid kommer vara på när bilen är på. Men om man t.ex. ska åka en längre sträcka utan att lyssna på musik helatiden, är det väl onödigt att slutsteget ska behöva bli varmt eftersom det kan vara mycket bagage där. Tänkte hur man går till väga om man vill koppla ur slutsteget? Koppla ur remote kabeln från slutsteget? Men det kommer ju ström där från baklyset?

Skyracer
917 Inlägg
31 december 2008
#17
Traz skrev:
En till fråga: när man kopplar REM kabeln till baklyset så innebär det att steget alltid kommer vara på när bilen är på. Men om man t.ex. ska åka en längre sträcka utan att lyssna på musik helatiden, är det väl onödigt att slutsteget ska behöva bli varmt eftersom det kan vara mycket bagage där. Tänkte hur man går till väga om man vill koppla ur slutsteget? Koppla ur remote kabeln från slutsteget? Men det kommer ju ström där från baklyset?

Sätt en switch på kabeln för remoten. Sen var (du sätter switchen som) du själv tycker det är praktiskt att hålla på att stänga av manuellt, kan ju då helt bestämmas av dig. smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#18
Skyracer skrev:
Traz skrev:
En till fråga: när man kopplar REM kabeln till baklyset så innebär det att steget alltid kommer vara på när bilen är på. Men om man t.ex. ska åka en längre sträcka utan att lyssna på musik helatiden, är det väl onödigt att slutsteget ska behöva bli varmt eftersom det kan vara mycket bagage där. Tänkte hur man går till väga om man vill koppla ur slutsteget? Koppla ur remote kabeln från slutsteget? Men det kommer ju ström där från baklyset?

Sätt en switch på kabeln för remoten. Sen var (du sätter switchen som) du själv tycker det är praktiskt att hålla på att stänga av manuellt, kan ju då helt bestämmas av dig. smile

Mvh
Håkan

Haha, det var smart smile Tack! Behöver man någon speciell switch för den spänningen/strömmen?
Senast redigerat av Traz (31 december 2008)

865 Inlägg
31 december 2008
#19
Traz skrev:
En till fråga: när man kopplar REM kabeln till baklyset så innebär det att steget alltid kommer vara på när bilen är på. Men om man t.ex. ska åka en längre sträcka utan att lyssna på musik helatiden, är det väl onödigt att slutsteget ska behöva bli varmt eftersom det kan vara mycket bagage där. Tänkte hur man går till väga om man vill koppla ur slutsteget? Koppla ur remote kabeln från slutsteget? Men det kommer ju ström där från baklyset?

ett slutsteg blir väl inte så varm av att det bara e på...
har sj rem från baklyset funkar ju prima...


576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#20
Nice wink Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Traz (31 december 2008)


Sök