2459
Sök

Startkablar lastbil - personbil

9 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#1
Märkte nu när kylan kom att mitt batteri inte var det bästa i personbilen. Men tog mej till
jobbet i alla fall. Men antar att det kommer krångla när det är dax att åka hem inatt.
Så jag undrar om jag kan koppla startkablar på lastbilens ena batteri? för det är väl två 12v batteri
på volvo va? om det funkar måste jag då koppla isär dom för dom är seriekopplade nu eller funkar det att bara sätta kablarna på ena batteriet direkt?!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 januari 2009
#2
Visst fungerar det att sätta på bara ett batteri är ju två seriekopplade 12V batterier... tänk rätt bara för annars eldar du upp elektroniken i bilen... Säkrast är att koppla isär.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

21 761 Inlägg
4 januari 2009
#3
Ska fungera att sätta kablar från ena batteriet utan att koppla isär batterierna, men jag har inte provat det själv.

Har du allmänt dåligt batteri eller är det bara lite taskigt laddat?

Oj, lite sen.
Senast redigerat av Drönirettab (4 januari 2009)

9 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#4
det är lite för litet för att sitta i en diesel.. skulle göra sej bättre i en bensinare. men det har funkat bra till kylan kom. får väl titta efter ett nytt imorgon. om jag kommer hem ikväll smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 januari 2009
#5
Jodå nog är det 2x12V på dem.

Och jag har glömt av hur man gör utan att koppla loss batterierna....

Så koppla du loss mellanbygeln och använd ena batteriet. Se till att stänga av huvudströmmen först plus att färdskrivaren sätter en felkod. Iaf gör den med blad i det. Enklast att nolla den är att ta ut bladen..stäng f-skrivaren låt den jobba, när utropstecknet till höger i displayen är borta sätt tillbaka pappren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

9 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#6
har digital färskrivare.. men när det är dax att använda startkablarna så har jag tagit ut kortet.

21 761 Inlägg
4 januari 2009
#7
x0x skrev:
det är lite för litet för att sitta i en diesel.. skulle göra sej bättre i en bensinare. men det har funkat bra till kylan kom. får väl titta efter ett nytt imorgon. om jag kommer hem ikväll smile

Om plånboken tillåter, välj gärna så stort som ryms på batterihyllan för att få rejält med kapacitet. På ett modernt startbatteri så brukar ett stort batteri generellt sett även innebära hög startström. Passa gärna på att se över generatorns laddspänning också, så att den ger rätt spänning och att spänningen dessutom kommer fram på batteripolerna. smile

I kyla så är det extra viktigt med bra laddspänning för att batteriet ska ta emot laddningen på ett effektivt sätt. Om du vet om att det ofta blir mycket kortkörningar, då kan du göra underhållsladdning på batteriet med jämna mellanrum (typ 1 gång i månaden eller så). Sånt gillar batteriet. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 januari 2009
#8
x0x skrev:
har digital färskrivare.. men när det är dax att använda startkablarna så har jag tagit ut kortet.

Minns inte om Cali-dig sätter felkod pga att strömmen bryts helt.... Cali-bas gör iaf det.
På avdelningen jag jobbade förut innan varslen så programerade vi cali-bas men rörde inte ens cali-dig, den du har smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

9 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#9
tack för alla svar!
ska även se över glödningen.. tror inte att den glöder ordentlig heller. fick inte igång den förut idag
även fast jag körde med startkablarna inkopplade. men med lite startgas så starta den direkt!. kanske kan  vara nån säkring eller relä till glödningen. enklare än att kolla stiften antar jag, eller hur gör man det?

21 761 Inlägg
4 januari 2009
#10
För att andra ska kunna ge råd om det så bör du skriva vilken bil du har. smile

9 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#11
det är en v70 -98 tdi


Sök