2987
Sök

ECOdriving Råd och Tips.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej. Tänkte om man kan starta en tråd som handlar att ge råd och tips om hur man kan köra snålare och vara snäll mot miljön.
Med ECOdriving så kan du sänka din förbrukning med 10-15 % eller mer beroende på körsätt.

Här är några råd:

* Pumpa däcken lite mera än vad som ska vara original
* Kör på låga varv
* Utnyttja högsta växeln mycket (surfa)
* Motorvärmare när det är kallt
* Undvik stopp
* Gasa inte i onödan
* Serva bilen ofta


Det finns säkert hundra stycken råd och tips till smile


508 Inlägg
7 januari 2009
#2
det kostar att köra och äga en bil, antingen betalar man eller cyklar..

ElectroRaggare
885 Inlägg
7 januari 2009
#3
mulleri skrev:
det kostar att köra och äga en bil, antingen betalar man eller cyklar..

Nu är det väl mer för miljön man kör Ecodriving, iaf jag.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2009
#4
full gas spar tid å tid är pengar så det är åsså ett sätt att få extra slantar i plånboken det med:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo850-92
1 678 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#5
NxV skrev:
mulleri skrev:
det kostar att köra och äga en bil, antingen betalar man eller cyklar..

Nu är det väl mer för miljön man kör Ecodriving, iaf jag.

Både miljön och för dej smile Den som säjer att ECOdriving är skräp, den är sponsrad av oljebolagen tongue lol


normal people are scary
57 Inlägg
7 januari 2009
#6
hur man till lämpar eco driving beror ju åxå mycket på vad man har för bil...en polare har en opel corsa som säkert går att köra på 5:an inne i stan...går dock inte med min bil...detta kan då bli ett problem för dom som lär sej på tex bil skola...sen ska dom göra lika i en helt annan bil...visst att det låter dumt men detta problem finns faktiskt och alla "känner" ju inte vad som är rätt...

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

212 Inlägg
7 januari 2009
#7
Sen handlar det ju mycket om du kör en gammal förgasarmotor. Är väl ingen hitt att göra som körskolan säger att acclerera upp fortast möjligt tills du kommer till den hastighet du ska hålla, till skillnad från insprut, eller?

*Planera din körning.


1 723 Inlägg
7 januari 2009
#8
motorn i golf v6an är rejält stark så det är inga problem att köra på 6ans växel i stan, räcker att växla ner till 4an när man svänger i en korsning. Vid acceleration brukar jag växla 1-3-6, både på landsväg och i stan. enlig färdatorn så går det inte för tungt med 6an i 40km/h. Och den uppdateras var 5e sekund. Kan stundtals ligga neråt 0,65 vid de tillfällerna. men det spricker ju såfort jag växlar ner.

Transen vet jag inte hur "ekonomiskt" den går. Men automaten har en förmåga att vilja växla till tyngsta växeln såfort som möjligt, och är man lätt på gasen kan jag inte tänka mig att den är överdrivet törstig.
Senast redigerat av falloutboy (7 januari 2009)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#9
falloutboy skrev:
motorn i golf v6an är rejält stark så det är inga problem att köra på 6ans växel i stan, räcker att växla ner till 4an när man svänger i en korsning. Vid acceleration brukar jag växla 1-3-6, både på landsväg och i stan. enlig färdatorn så går det inte för tungt med 6an i 40km/h. Och den uppdateras var 5e sekund. Kan stundtals ligga neråt 0,65 vid de tillfällerna. men det spricker ju såfort jag växlar ner.

Transen vet jag inte hur "ekonomiskt" den går. Men automaten har en förmåga att vilja växla till tyngsta växeln såfort som möjligt, och är man lätt på gasen kan jag inte tänka mig att den är överdrivet törstig.

Golf är bra bilar om man vill köra snålt.

Hittade ett annat tips också:

*Accelerera snabbt
*Kör max 1 bil längd på 1:an
*Hoppa mellan växlar t.ex. 1-3-5 när det är möjligt (landsväg)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 januari 2009
#10
Prövat o köra som en gammal gubbe, typ, i en tank nu o sen kört som vanligt övriga månader. Hamnar på exakt samma förbrukning blandad körning.
Så nu blir de till o köra som en idiot ibland o normalt ibland, så att säga...


4 637 Inlägg
7 januari 2009
#11
Jag fattar inte hur man kan spara bränsle på att hoppa över trean, motorn varvar ju massor...

Permanently Banned
343 Inlägg
7 januari 2009
#12
*Motorbromning, sparar bromsar och miljön.
Sålänge man inte har foten på gaspedalen åker man "gratis" även om varvet ligger på 3500rpm.

Visst att man ska köra på högre växlar för att hålla nere var vet men mankan inte köra på för hög heller..
man ska snarare ha "rätt" växel i och inte så hög som möjligt.
Åka runt på högsta växeln i stan o tvingas ge fullgas för att lååångsamt få upp farten är väl inte o rekomendera då du tvingar i en jäkla massa soppa i motorn för att den ska okra då.
Ju längre ner gaspedalen är ju mer soppa och tvingar du in i motorn.
Ska man däremot rulla är det ju såklart annat...
Om det är nerförsbacke på en 50väg så kan man ju skicka i högsta växeln och låta gravitationen göra jobbet med så lite motstånd som möjligt.

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!

4 637 Inlägg
7 januari 2009
#13
Volvo740-88 skrev:
NxV skrev:
mulleri skrev:
det kostar att köra och äga en bil, antingen betalar man eller cyklar..

Nu är det väl mer för miljön man kör Ecodriving, iaf jag.

Både miljön och för dej smile Den som säjer att ECOdriving är skräp, den är sponsrad av oljebolagen tongue lol

Och för bilen. Framförallt bromsarna.
Men emellanåt ska man bromsa lite hårt för att bromsarna ska hållas i trim och vara säkra.

Ett annat tips är att inte köra på för hög växel, bilen tar massor när den går dåligt på en växel.
Se till att allt i motorn är rätt inställt.
Behandla motorn väl, en sliten är törstigare.
Jag har även hört att en ren motor tar mindre bensin? Så motortvätt är bra.
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 januari 2009)

Finlirare
478 Inlägg
7 januari 2009
#14
Allt vad förbrukning är, beror på hur tung högerfot man har big_smile


90 Inlägg
7 januari 2009
#15
Börja med att leta efter en bil som inte är seg som ett as och omöjlig att köra under litern med.

1 570 Inlägg
7 januari 2009
#16
Växla inte ner till 2an för svängar utan försök köra igenom på trean. Jag brukar växla 1,3,5. Det går att spara en del pengar om man kör mycket bil, folk som påstår annat är dumma i huvudet. Efter en tids körande så sätter det sig och blir en bra vana. Halleluja vad jag är duktig smile
Senast redigerat av henrikh (7 januari 2009)


Sök