2397
Sök

Saab 900S Med "småfel"

164 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, Jag är inne på att byta bil, (eller bara köpa en till).

Jag har hittat en saab 900S 2,3 -94 GDS bil.
Och jag undrar lite om det e värt att satsa på, Bilen har gått 16,600mil. Och har 4 nerslag på senaste besiktningen.
Nr1. Körriktningsvisare höger ur funktion,
Nr2. Tankband Skadat
Nr3. Avgasläckage
Nr4. Trasig höger backspegel.

Det jag undrar e om det e saker som e lätta att fixa? Avgasläckaget fixar jag utan problem, Men dom andra, Tankbanden säger mina arbetskamrater är väldigt lätta att byta oxå. Men de andra 2, Höger backspegel (det är elspegel) och sen körriktningsvisaren? När Säljaren startade upp bilen kom ett knackande ljud ut ifrån motorn, Och när jag frågade säljaren sa han bara " Det är bara kamkjedjan som knackar, Dom brukar låta så tills dom blir varma det e inget man ska oroa sig för" Stämmer det eller försöker han bara lura mig?

E det nått speciellt man ska kolla efter om nått e trasigt på blinkersen och backspegel innan man slår till eller är det bara till att köpa grisen i säcken?


Mvh Sebus


1 210 Inlägg
7 januari 2009
#2
kamkedja som knackar??? näää skulle inte tro de...
kedjan knackar inte den raslar om den är slut... och då är de hela tiden... slutade den knacka efter han startade den? typ max 1 min... annars är de lager lr lyftare som är dålig... bör sluta när den fått oljetryck. dom 4 tvåarna är inget som jag skulle tycke var några större problem... du kan få köpa en sido spegel av mig har liggandes smile

men hur mycke skulle du får ge för den??

1 122 Inlägg
7 januari 2009
#3
hade en 95.. har hört 94- ska vara den med mest problem men okej nog är felen lätta och fixa men d dära med motorn kändes betydligt mindre bra min lät då inte alls nå 22-23tusen mil

gasa nu foer faen!

164 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#4
Ekis! skrev:
kamkedja som knackar??? näää skulle inte tro de...
kedjan knackar inte den raslar om den är slut... och då är de hela tiden... slutade den knacka efter han startade den? typ max 1 min... annars är de lager lr lyftare som är dålig... bör sluta när den fått oljetryck. dom 4 tvåarna är inget som jag skulle tycke var några större problem... du kan få köpa en sido spegel av mig har liggandes smile

men hur mycke skulle du får ge för den??

ca5000 så priset var ju bra, Men om bilen e det e en annan femma. Vi stod där i ca 5 minuter ca -8grader, och den sista minuten började den låta mindre och mindre. Om det e nått lager lr lyftaren som du sa som e dålig? va kan det kosta att Åtgärda på verkstad?


164 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#5
ValP2k skrev:
hade en 95.. har hört 94- ska vara den med mest problem men okej nog är felen lätta och fixa men d dära med motorn kändes betydligt mindre bra min lät då inte alls nå 22-23tusen mil

Det verkade som om det har varit mycket problem med den tidigare, (fick se de 3 senaste besiktningspapperna, Inget var rent)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 januari 2009
#6
men vad innebar dom, de är ju ganska bra o veta för oss big_smile hehe, men jag skulle köpa bilen, för de låter bara som att den behöver ny olja, o filter, så lär knackandet sluta, och sen att den kanske stått ett tag, o i minusgrader, så kan det knacka, låter ganska bra köp, men som sagt, fixa de andra besiktningspapprena på den, så ska vi se lite närmare på den!

Mvh Patrik


1 210 Inlägg
7 januari 2009
#7
Nä har du inte kunskapen att byta lager lr lyftare så skulle jag avråda dig att köpa den.. saab tar ca dyra tim penningar och oberonde likaså skulle tippa på innan de är klart så har du totalt med inköp kostat på bilen 15000-20000 ingen bra affär på den gamla bilen.. + att de inte ens är en turbo modell... så den är inte värd så mycke heller...
sen stämmer de att 94 är ju första års modellen av ng 900 och därmed en massa små sjukdommar..  men de var i framvagnen som dessa problem var och framförallt så var de ju turbon in 2.3...

tycker de ska strunta i den där bilen ja.

1 210 Inlägg
7 januari 2009
#8
Funkiee skrev:
men vad innebar dom, de är ju ganska bra o veta för oss big_smile hehe, men jag skulle köpa bilen, för de låter bara som att den behöver ny olja, o filter, så lär knackandet sluta, och sen att den kanske stått ett tag, o i minusgrader, så kan det knacka, låter ganska bra köp, men som sagt, fixa de andra besiktningspapprena på den, så ska vi se lite närmare på den!

Mvh Patrik

bullshit! att de är bara att byta olja och filter... de tog 5 min innan den slutade knacka så lång tid ska de inte ta då...
den slutar när den är varm sa han... kan vara så oxå att oljetrycket är dåligt av nån anledning och hur länge har den då varit de då? och hur mycke stryk har lager och sånta tagit då då??? kan bli dyrare en de var tänkt från början samt att en ng 900 2.3 -94 inte står mer än 10000:-

164 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#9
Tack så mycket för alla svar. Jag tror nog lag lyssnar på Ekis! råd, då jag nu kollat upp saker om just 94:årsmodellen


50 Inlägg
7 januari 2009
#10
åk och provkör

Upptäck Saab !!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 januari 2009
#11
Ekis! skrev:
Funkiee skrev:
men vad innebar dom, de är ju ganska bra o veta för oss big_smile hehe, men jag skulle köpa bilen, för de låter bara som att den behöver ny olja, o filter, så lär knackandet sluta, och sen att den kanske stått ett tag, o i minusgrader, så kan det knacka, låter ganska bra köp, men som sagt, fixa de andra besiktningspapprena på den, så ska vi se lite närmare på den!

Mvh Patrik

bullshit! att de är bara att byta olja och filter... de tog 5 min innan den slutade knacka så lång tid ska de inte ta då...
den slutar när den är varm sa han... kan vara så oxå att oljetrycket är dåligt av nån anledning och hur länge har den då varit de då? och hur mycke stryk har lager och sånta tagit då då??? kan bli dyrare en de var tänkt från början samt att en ng 900 2.3 -94 inte står mer än 10000:-

Av min erfarenhet på min bil, så stämmer hans beskrivning in till 100% men de är upp till honom, han får provköra den, låtan gå varm, testa o testa... mer kan man inte direkt göra

Mvh Patrik


1 062 Inlägg
7 januari 2009
#12
En tryckare som knackar lite skulle då jag inte bry mig om ifall den tystnar när bilen är varm.
Kan ju försvinna efter en långtur och ett oljebyte också
Låter ju annars som rena "skitfel" och barnsjukdomar på en 14år gammal bil för väl anses som botade.
Är den inte rostig så har du ju en fin pendlarbil för 5000:- + lite pyssel.
En tryckare är annars rätt enkel att byta!

M.V.H.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 januari 2009
#13
knackandet kan va växelådan hade en 9000 som läckte vlåds olja så fort man stog still med kopplingen nere /neutral så lät de som halva växelådan skakade och knackade på med olja och de sluta tills de rann ut igen

jag skulle då inte köpt den där bilen


Egenföretagare
999 Inlägg
8 januari 2009
#14
Kan du skruva lite så och bilen känns fräsch förutom anmärkningarna på besiktningen varför inte?

Jag hade en 9000 som knackade som en diesel ungefär när den var kall, sedan när den var varm lät den normalt. Det lät också från kamkedjesidan på motorn. Kollade aldrig upp vad det var utan körde glatt vidare då bilen hade kostat mig 2000 i inköp.



Sök