Hej
Innan jag börjar så vill jag säga att jag har letat runt på forumet och försökt få igång en gammal tråd. Lambdan verkar vara ett relativt vanligt problem och efter läst många inlägg rörande detta så är jag fortfarande inte speciellt säker på vad det är för fel. Men let's get to deal...
Har en S70 GLT och skulle igår köra till en trevlig nyårsmiddag. Under veckan har jag tyckt att den har gått liteeee segt faktiskt, men så trodde jag att det var bara något jag hade fått för mig......Men så tyckte jag att den faktiskt var en hel del segare just då... så jag pungar i en lägre växel och trampar gasen i botten i cirka 4krpm ....sen vid 5.5krpm så sackar den som fan och lambdan börjar blinka för att sedan lysa konstant. Förra vintern så lyste lambda-lampan men bilen gick som vanligt sen slockna den efter ett tag.
Och just nu går den här bilen ungefär lika spännande i acclerationen som en traktor så lampan gör skäl för sitt sken. Acclerationen mellan 40-80 går nästan lika snabbt som 100-140 i vanliga fall så det är ju inte speciellt roligt, dessutom verkar den dra mer sås eftersom man får gasa så jäkla länge för att komma upp i fart, fast när man väl kommer upp i fart så verkar den dra ungefär lika mycket enligt färddatorn (med reservation).
Så är det fel på Lambdan? Testade att plugga ur luftmassemätaren och då gick den ännu segare, dog nästan på full gas men i övrigt så gick den lika 'bra' som innan.
Om det inte är Lambdan vad kan det vara då? Och hur kan jag felsöka detta utan att åka till Volvo och bli roevknu**ad
Ponera att det är Lambdan, vilken av dem är det? Den mellan grenrör och kat eller den efter.......dvs linjära eller binära. Och när man kollar på en ny på t ex meca......då står det diagnoslambda eller reglerlambda, vilken är vilken?
Och framför allt, kan man koppla ur någon av dem för att felsöka?
Och om det inte är Lamdan, vad är det då
?
Otroligt tacksam för hjälp
mvh Schteff