2525
Sök

Det här med Lambda-lampan och vad det innebär....*LÖST*

Kapten Schteff
29 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
#1
Hej

Innan jag börjar så vill jag säga att jag har letat runt på forumet och försökt få igång en gammal tråd. Lambdan verkar vara ett relativt vanligt problem och efter läst många inlägg rörande detta så är jag fortfarande inte speciellt säker på vad det är för fel. Men let's get to deal...

Har en S70 GLT och skulle igår köra till en trevlig nyårsmiddag. Under veckan har jag tyckt att den har gått liteeee segt faktiskt, men så trodde jag att det var bara något jag hade fått för mig......Men så tyckte jag att den faktiskt var en hel del segare just då... så jag pungar i en lägre växel och trampar gasen i botten i cirka 4krpm ....sen vid 5.5krpm så sackar den som fan och lambdan börjar blinka för att sedan lysa konstant. Förra vintern så lyste lambda-lampan men bilen gick som vanligt sen slockna den efter ett tag.

Och just nu går den här bilen ungefär lika spännande i acclerationen som en traktor så lampan gör skäl för sitt sken. Acclerationen mellan 40-80 går nästan lika snabbt som 100-140 i vanliga fall så det är ju inte speciellt roligt, dessutom verkar den dra mer sås eftersom man får gasa så jäkla länge för att komma upp i fart, fast när man väl kommer upp i fart så verkar den dra ungefär lika mycket enligt färddatorn (med reservation).

Så är det fel på Lambdan? Testade att plugga ur luftmassemätaren och då gick den ännu segare, dog nästan på full gas men i övrigt så gick den lika 'bra' som innan.
Om det inte är Lambdan vad kan det vara då? Och hur kan jag felsöka detta utan att åka till Volvo och bli roevknu**ad

Ponera att det är Lambdan, vilken av dem är det? Den mellan grenrör och kat eller den efter.......dvs linjära eller binära. Och när man kollar på en ny på t ex meca......då står det diagnoslambda eller reglerlambda, vilken är vilken?

Och framför allt, kan man koppla ur någon av dem för att felsöka?

Och om det inte är Lamdan, vad är det då smile?

Otroligt tacksam för hjälp


mvh Schteff
Senast redigerat av schteff (18 januari 2007)

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
2 januari 2007
#2
När du menar lamda lampan antar jag att du menar att lampan med lamda märket lyser.
Många vill ju tro att det är just lamdan det är fel på när den lyser. Men så är oftast inte fallet.
Läser man vad lampan egentligen står för så hittar man oftast "Fel i motorstyrning/motorelektronik". Och det är just vad lampan indikerar.

Så till felet.
Du beskriver att bilen går otroligt segt och att den drar mer bensin än vanligt. Det kan bero på att bilen ligger i "halta hem läge" dvs motorn går på standard värden. Det är sällan en bil lägger sig i det läget när en lamda är trasig.
Men du skriver också att bilen nästan dör när du drar ur lmm, vilket den inte borde göra när den ligger i "halta hem" för då ska styrsytemet inte vara beroende av lmm

Men om det är lamdan som är boven i dramat så kan bara den främmre lamdan ställa till så mycket, dvs den lamdansonden som styrsystemet andvänder sig utav att för att reglera.(Andvänder dock båda men den inann kat styr)

Men som sagt innan det måste inte vara lamdasonden, det kan ju vara vad som helst egentligen.
Jag tror nästan att du tjänar på att åka till volvo och iallafall läsa av felkoderna , tar inte många minuter och ingen större peng erfodras. Det kan vara dyrt i längden om man ska byta ut alla komponenter en i taget för att hitta felet
Senast redigerat av _TiNcO_ (2 januari 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 januari 2007
#3
ja du de kan vara lite allt möjligt som sagt ...kan vara kamaxelpositionsgivaren ...luftmassemätaren...lambda ..tror man kan forsätta men hade nog inte kört me de för varken luftmassemätare eller lambda är direkt billiga grejer och om man då fortsätter att köra och ska köpa ny katalysator blir de ju inte billigare :p kan nog vara värt å betalat någon "volvo" verkstad för att få felkoderna utlästa sen kan man ju byta de den sätter felkod på om de är något permanent fel.. och byter man grejer själv så blir de nog rätt billigt för att  läsa felkoder tror jag någon kan göra gratis.. tar ju 2 min å göra


Kapten Schteff
29 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
#4
Tja....

Ja jag har förstått att det kan vara vad fan som helst...
Volvo vill ha 1400 bara för att ta i bilen...Men nu har jag hittat en meca-verkstad som gör det väldigt mycket billigare så ska dit imorgon och kika! Återkommer när jag vet mer smile

Tack igen

mvh

V70D5
199 Inlägg
2 januari 2007
#5
har en kompis som har en s70 hans lamda krasha o bilen gick som du förklarar han bytte lamdasonden så gick det kanon.. och ett tips som han fick av nån köp inte nån pirat skit för dom går sönder rätt fort, utan köp riktiga grejer på volvo...

Man lever bara en gång

Kapten Schteff
29 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
#6
dyGGz skrev:
har en kompis som har en s70 hans lamda krasha o bilen gick som du förklarar han bytte lamdasonden så gick det kanon.. och ett tips som han fick av nån köp inte nån pirat skit för dom går sönder rätt fort, utan köp riktiga grejer på volvo...

Aha!  Vilken av dem bytte han?

Är meca/mekonomen skit?.....Iof volvo verkade inte så mycket dyrare faktiskt...


Och om det är främre så är det den linjära, men är det reglersonden eller diagnostiksonden smile ?


mvh

Kapten Schteff
29 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
#7
Hej!

Efter många turer har det visat sig att det var hål i grenröret, i själva flexdelen av den. Så  ny (men begagnad) luftmassemätare i onödan som verkstaden verkligen trodde att det var. Så turerna var, lambdasond(er), kat, luftmassemätare, och ventiler men i slutändan var det grenröret. Så man kan helt säga att man blir mer erfaren med tiden smile. Dyra kurser dock.

Så det blir nytt grenrör imorgon och då borde allt fungera som det ska. Så vi kan nog se detta som LÖST. Annars återkommer jag, hej hopp!

// Schteff

Kapten Schteff
29 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#8
Fick även byta katalysator till en beggad. Tycker dock att bilen går mycket segare nu än från början, men det tar typ 9 sek 0-100 vilket den är specad till så det är lite konstigt att det känns så.

Aja ska väl sälja den under 09.

2 982 Inlägg
8 januari 2009
#9
schteff skrev:
Fick även byta katalysator till en beggad. Tycker dock att bilen går mycket segare nu än från början, men det tar typ 9 sek 0-100 vilket den är specad till så det är lite konstigt att det känns så.

Aja ska väl sälja den under 09.

budgivning?

- 1000:-!


skämt åsido..
Kolla att det inte har sotat igen eller att "bikupan" från din gamla katt inte har gått av o fastnat längre bak etc...
gör en liten miniservis.... tändstift, olja, oljefilter....



Sök