3315
Sök

nyrenoverad 200sx dåligt komp vad kan vara fel??

18 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#1
Har renoverat min 200sx s13, nu får jag inget komp på ettans cylinder, toppen är planad, inslipade ventiler, nya kolvar och kolvringar, ny topppackning, smörjt upp lyftarna. Va kan vara fel?? (Har bytt mer grejer men tycker inte det kan finnas så mycket mer som kan påverka).

Har testat å ta bort kammarna och lyftarna och slog lite försiktigt med en mejsel på ventilerna och dom rör sig lika mycke i ettans cylinder som vilken som hellst.

Vad kan vara fel?? hade inga problem med detta innan renoveringen


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 januari 2009
#2
har du kollat så ventilen håller tätt då?, fel monterade kolvringar?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

18 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#3
The_Mechanic skrev:
har du kollat så ventilen håller tätt då?, fel monterade kolvringar?

Jag har inte tagit av toppen än...men tycker att även om ventilerna är dåligt slipade så borde den ändå gå på den cylindern mä, eller?? Hur kan jag ha monterat kolvringarna fel?? Tacksam för svar:)


Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#4
Attarpan skrev:
The_Mechanic skrev:
har du kollat så ventilen håller tätt då?, fel monterade kolvringar?

Jag har inte tagit av toppen än...men tycker att även om ventilerna är dåligt slipade så borde den ändå gå på den cylindern mä, eller?? Hur kan jag ha monterat kolvringarna fel?? Tacksam för svar:)

KLart den inte går på den om ventilerna inte är täta...???!!!. sen med tanke på att du säger så...undrar man ju hur den är ihopplockad också...Hmmm..

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2009
#5
Attarpan skrev:
The_Mechanic skrev:
har du kollat så ventilen håller tätt då?, fel monterade kolvringar?

Jag har inte tagit av toppen än...men tycker att även om ventilerna är dåligt slipade så borde den ändå gå på den cylindern mä, eller?? Hur kan jag ha monterat kolvringarna fel?? Tacksam för svar:)

Learning by doing...  vet man inte att man kan montera kolvringar fel så har man för lite koll för att kunna renovera en motor.

du kan ju tex ställa motorn i noll med ventilerna stängde på 1:an, montera loss insug samt grenrör, blåd med tryckluft ner i tändstifthålet och se om det läcker ut i insug, avgas eller ner i vevuset...när du vet det så vet du vart felet sitter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

18 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#6
mrbuggy skrev:
Attarpan skrev:
The_Mechanic skrev:
har du kollat så ventilen håller tätt då?, fel monterade kolvringar?

Jag har inte tagit av toppen än...men tycker att även om ventilerna är dåligt slipade så borde den ändå gå på den cylindern mä, eller?? Hur kan jag ha monterat kolvringarna fel?? Tacksam för svar:)

KLart den inte går på den om ventilerna inte är täta...???!!!. sen med tanke på att du säger så...undrar man ju hur den är ihopplockad också...Hmmm..

Ventilerna är slipade så som jag har fått lära mig, ritade två sträck med en krita när jag var färdig och slipade ventilen fram och tillbaka och det kom en jämn vit linje runt hela ventilen. Menade bara att ja måste ju typ ha gjort någonting fel för nu funkar de jue inte...sad En motor med mycket slitna ventiler kan ju gå ändå fast den går ju dåligt...Mina ventiler va inte specielt slitna innan renoveringen och har inte blivit sämre...


18 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Attarpan skrev:
The_Mechanic skrev:
har du kollat så ventilen håller tätt då?, fel monterade kolvringar?

Jag har inte tagit av toppen än...men tycker att även om ventilerna är dåligt slipade så borde den ändå gå på den cylindern mä, eller?? Hur kan jag ha monterat kolvringarna fel?? Tacksam för svar:)

Learning by doing...  vet man inte att man kan montera kolvringar fel så har man för lite koll för att kunna renovera en motor.

du kan ju tex ställa motorn i noll med ventilerna stängde på 1:an, montera loss insug samt grenrör, blåd med tryckluft ner i tändstifthålet och se om det läcker ut i insug, avgas eller ner i vevuset...när du vet det så vet du vart felet sitter.

Tack för hjälpen ska kolla de:) nån gång måste ju vara första gången...lärde ja mig aldrig i skolan:S


18 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#8
Tar jag bort oljepåfyllningslocket när motorn går borde de väll komma ett visst tryck därifån om kolvringarna e dåliga/felmonterade?? Det finns inget märkbart tryck nu..


Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#9
Attarpan skrev:
Tar jag bort oljepåfyllningslocket när motorn går borde de väll komma ett visst tryck därifån om kolvringarna e dåliga/felmonterade?? Det finns inget märkbart tryck nu..

Har du gjort ett kompprov då...? eller hur vet du att de inte finns nåt komp?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2009
#10
Attarpan skrev:
Tar jag bort oljepåfyllningslocket när motorn går borde de väll komma ett visst tryck därifån om kolvringarna e dåliga/felmonterade?? Det finns inget märkbart tryck nu..

Det kommer alltid ett visst vevhustryck, om en cyl läcker på tomgång så behöver det inte bli så mycket vevhustryck så det märks mer
Senast redigerat av torpis (4 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

18 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#11
mrbuggy skrev:
Attarpan skrev:
Tar jag bort oljepåfyllningslocket när motorn går borde de väll komma ett visst tryck därifån om kolvringarna e dåliga/felmonterade?? Det finns inget märkbart tryck nu..

Har du gjort ett kompprov då...? eller hur vet du att de inte finns nåt komp?

Oj glömde skriva i denna tråden hur ja har gjort...ja tog ut ettans och tvåans tändstift och tog bakändan av en skruvmejsel och höll mot tändstifthålet å bad farsan köra på starten, på ettan kändes de typ inget å på tvåan så kunde ja typ inte hålla kvar mejslen och blev ett puffande ljud... inte alls något säkert sätt men ger ändå en hint...ska kolla med riktig komptestare på onsdag. hade kopplat bort sladdarna till spridarna innan.


18 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#12
torpis skrev:
Attarpan skrev:
Tar jag bort oljepåfyllningslocket när motorn går borde de väll komma ett visst tryck därifån om kolvringarna e dåliga/felmonterade?? Det finns inget märkbart tryck nu..

Det kommer alltid ett visst vevhustryck, om en cyl läcker på tomgång så behöver det inte bli så mycket vevhustryck så det märks mer

okay bara en tanke...får testa å blåsa som du sa


18 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#13
Slipper riva motorn:) phuu va en hydralisk lyftare som hängt sig så en av avgasventilerna stängde inte...


hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 januari 2009
#14
torpis skrev:
Attarpan skrev:
The_Mechanic skrev:
har du kollat så ventilen håller tätt då?, fel monterade kolvringar?

Jag har inte tagit av toppen än...men tycker att även om ventilerna är dåligt slipade så borde den ändå gå på den cylindern mä, eller?? Hur kan jag ha monterat kolvringarna fel?? Tacksam för svar:)

Learning by doing...  vet man inte att man kan montera kolvringar fel så har man för lite koll för att kunna renovera en motor.

du kan ju tex ställa motorn i noll med ventilerna stängde på 1:an, montera loss insug samt grenrör, blåd med tryckluft ner i tändstifthålet och se om det läcker ut i insug, avgas eller ner i vevuset...när du vet det så vet du vart felet sitter.

ta bort kammarna i stället för att ställa motorn på 0 för när du trycker me tryckluft i cyrlindern kommer kolven åka till undre dödläge och då kommer kammarn öppna och luften smiter ut:P

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 januari 2009
#15
sorry såg inte att du hade funnit felet;S

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

18 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#16
saablover_1 skrev:
torpis skrev:
Attarpan skrev:

Jag har inte tagit av toppen än...men tycker att även om ventilerna är dåligt slipade så borde den ändå gå på den cylindern mä, eller?? Hur kan jag ha monterat kolvringarna fel?? Tacksam för svar:)

Learning by doing...  vet man inte att man kan montera kolvringar fel så har man för lite koll för att kunna renovera en motor.

du kan ju tex ställa motorn i noll med ventilerna stängde på 1:an, montera loss insug samt grenrör, blåd med tryckluft ner i tändstifthålet och se om det läcker ut i insug, avgas eller ner i vevuset...när du vet det så vet du vart felet sitter.

ta bort kammarna i stället för att ställa motorn på 0 för när du trycker me tryckluft i cyrlindern kommer kolven åka till undre dödläge och då kommer kammarn öppna och luften smiter ut:P

Då hade jag inte hittat någon läcka...wink Har fått lära mig att man måste låsa veven innan man trycksätter om man nollar och trycksätter utan att låsa veven kan vevstaken gå sönder:( va en på jobbet som hade glömt å låsa en gång å sen va han inte så nöjd...


hbxservice.com
1 471 Inlägg
8 januari 2009
#17
Attarpan skrev:
saablover_1 skrev:
torpis skrev:
Learning by doing...  vet man inte att man kan montera kolvringar fel så har man för lite koll för att kunna renovera en motor.

du kan ju tex ställa motorn i noll med ventilerna stängde på 1:an, montera loss insug samt grenrör, blåd med tryckluft ner i tändstifthålet och se om det läcker ut i insug, avgas eller ner i vevuset...när du vet det så vet du vart felet sitter.

ta bort kammarna i stället för att ställa motorn på 0 för när du trycker me tryckluft i cyrlindern kommer kolven åka till undre dödläge och då kommer kammarn öppna och luften smiter ut:P

Då hade jag inte hittat någon läcka...wink Har fått lära mig att man måste låsa veven innan man trycksätter om man nollar och trycksätter utan att låsa veven kan vevstaken gå sönder:( va en på jobbet som hade glömt å låsa en gång å sen va han inte så nöjd...

det blir samma prinsip om du plockar bort kammarna och låter kolven gå till undre dödläge:P
Senast redigerat av saablover_1 (8 januari 2009)

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

18 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#18
saablover_1 skrev:
Attarpan skrev:
saablover_1 skrev:

ta bort kammarna i stället för att ställa motorn på 0 för när du trycker me tryckluft i cyrlindern kommer kolven åka till undre dödläge och då kommer kammarn öppna och luften smiter ut:P

Då hade jag inte hittat någon läcka...wink Har fått lära mig att man måste låsa veven innan man trycksätter om man nollar och trycksätter utan att låsa veven kan vevstaken gå sönder:( va en på jobbet som hade glömt å låsa en gång å sen va han inte så nöjd...

det blir samma prinsip om du plockar bort kammarna och låter kolven gå till undre dödläge:P

ja de har du rätt i,men inte i mitt fall då det bara läckte från ventilen när kammarna satt i:Pmen funkar jue i dom flesta fall...



Sök