2988
Sök

Drev till M90

Meister
6 763 Inlägg
8 januari 2009
#21
AndreasPlars skrev:
Jag hade satsat på en ZF låda från 328/M3 3,2. De ska vara mycket hållbara! och även väldigt smidiga att växla med. 328:a finns ju ganska många av så det borde inte vara svårt att få tag på en sån.


M.V.H.

De sitter väll på e34 Dieslarna åxo har jag för mig så de finns i överflöd big_smile


1 004 Inlägg
8 januari 2009
#22
påsen skrev:
Ska du köra med 500hk och vill ha en låda som håller så skulle jag rekomendera en supralåda.
Eller så kör du helt enkelt på en bmw getraglåda.

I rally så används nästan aldrig M90 lådan, kan inte säga varför för jag vet inte.
Och dem lådor med rakskurna drev och liknande som dem kör med på Volvos i rally håller INTE för några 500hk eller rättaresagt dem håller inte för vridmomentet som blir när man kör med turbo å då framförallt inte vridet som blir när man kör med 500hk.

/Påsen

är väll getrag som bygger "supra lådorna" ?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Meister
6 763 Inlägg
8 januari 2009
#23
262turbo skrev:
påsen skrev:
Ska du köra med 500hk och vill ha en låda som håller så skulle jag rekomendera en supralåda.
Eller så kör du helt enkelt på en bmw getraglåda.

I rally så används nästan aldrig M90 lådan, kan inte säga varför för jag vet inte.
Och dem lådor med rakskurna drev och liknande som dem kör med på Volvos i rally håller INTE för några 500hk eller rättaresagt dem håller inte för vridmomentet som blir när man kör med turbo å då framförallt inte vridet som blir när man kör med 500hk.

/Påsen

är väll getrag som bygger "supra lådorna" ?

Ja de är de. Annars kan man åka tremtec T56 sitter i Camaro och Vipern bland annat. De håller för massor av effekt big_smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 januari 2009
#24
påsen skrev:
I rally så används nästan aldrig M90 lådan, kan inte säga varför för jag vet inte.
Och dem lådor med rakskurna drev och liknande som dem kör med på Volvos i rally håller INTE för några 500hk eller rättaresagt dem håller inte för vridmomentet som blir när man kör med turbo å då framförallt inte vridet som blir när man kör med 500hk.

/Påsen

Är det inte så att Volvos lådor inte tycker om väldigt snabba växlingar, då synk-ringarna inte hinner med?
Vill minnas att jag pratade med Pacman Racing om detta, och varför de inte använde M90 när dom körde rally, och det var för att lådorna inte tycker snabba växlingar - likaså varför man inte ofta har shortshift till Volvo pga detta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 758 Inlägg
9 januari 2009
#25
TurbOla skrev:
Är det inte så att Volvos lådor inte tycker om väldigt snabba växlingar, då synk-ringarna inte hinner med?
Vill minnas att jag pratade med Pacman Racing om detta, och varför de inte använde M90 när dom körde rally, och det var för att lådorna inte tycker snabba växlingar - likaså varför man inte ofta har shortshift till Volvo pga detta.

De första M90-lådorna är kinkiga med treans växel - är man lite för ivrig så skrapar det och går eventuellt sönder. Stoppringen är boven i dramat - antingen svetsar man helt sonika fast den på drevet, eller så köper man en M90 från -97 eller senare eftersom problemet är bortbyggt på dessa.

65 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#26
Jag har bara hittat en bmw låda som inte har 1:1 på 5an och det är Getrag 265, 528i -1981

Supra lådorna är bättre, för jag hittade ingen som hade över 0.85:1 på 5an.

Och en viper låda kan man nog köpa om man inte jobbar där jag jobbar.

Den här sidan hittade jag nu http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/g … mpared.htm

Volvo 964 16v B204FT

1 062 Inlägg
9 januari 2009
#27
TurbOla skrev:
påsen skrev:
I rally så används nästan aldrig M90 lådan, kan inte säga varför för jag vet inte.
Och dem lådor med rakskurna drev och liknande som dem kör med på Volvos i rally håller INTE för några 500hk eller rättaresagt dem håller inte för vridmomentet som blir när man kör med turbo å då framförallt inte vridet som blir när man kör med 500hk.

/Påsen

Är det inte så att Volvos lådor inte tycker om väldigt snabba växlingar, då synk-ringarna inte hinner med?
Vill minnas att jag pratade med Pacman Racing om detta, och varför de inte använde M90 när dom körde rally, och det var för att lådorna inte tycker snabba växlingar - likaså varför man inte ofta har shortshift till Volvo pga detta.

jag har shortshift på min m90 å det funkar kalas big_smile

jag förlängde spaken 1-1.5cm under kulan blev redigt bra cool

mvh

Team Björkeryd

1 004 Inlägg
9 januari 2009
#28
jag fattar inte vad som är problemet? har du provat att åka 500hk och kommit fram till att du inte är nöjd? eller är du inte nöjd med tiderna du har fåt på strippent av en bil som inte är byggd än? bygg först... prova och byt ut efter behov efter det..... så skulle jag göra i alla fall.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Meister
6 763 Inlägg
9 januari 2009
#29
262turbo skrev:
jag fattar inte vad som är problemet? har du provat att åka 500hk och kommit fram till att du inte är nöjd? eller är du inte nöjd med tiderna du har fåt på strippent av en bil som inte är byggd än? bygg först... prova och byt ut efter behov efter det..... så skulle jag göra i alla fall.....

Han har inte gjort något än. Men det ska göras men han vill väll ha något som håller men då är inte m90 att räkna med


1 004 Inlägg
9 januari 2009
#30
camaro67 skrev:
262turbo skrev:
jag fattar inte vad som är problemet? har du provat att åka 500hk och kommit fram till att du inte är nöjd? eller är du inte nöjd med tiderna du har fåt på strippent av en bil som inte är byggd än? bygg först... prova och byt ut efter behov efter det..... så skulle jag göra i alla fall.....

Han har inte gjort något än. Men det ska göras men han vill väll ha något som håller men då är inte m90 att räkna med

jasså inte? om du titta på vad som går sönder i m90 lådor så är nog 90% "sönderväxlade" typ klivit av kopplingen med halva ingreppet,sönderknåkade stopringar,plast biten på gaffeln utsliten m,m.... hur många lådor är dreven rensade på pga av för mycke efekt? det som avgör om det håller eller inte är nog till största delen den som håller i spaken.... med det gäller ju de flesta växellådor...... men du kanske har provat?
Senast redigerat av 262turbo (9 januari 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

10 287 Inlägg
9 januari 2009
#31
Vi rensade ettans drev helt rent på en M90 på Tullinge med bilsportcontainern med uppsakttningsvis 400Hkr och slicks på klistrad bana.

Så 500Hkr med bra grepp i baken är tufft. På vanlig asfalt med vanliga hala lågprofil så lirar det dock.

/Göran

262turbo skrev:
hur många lådor är dreven rensade på pga av för mycke efekt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 004 Inlägg
9 januari 2009
#32
Sharky skrev:
Vi rensade ettans drev helt rent på en M90 på Tullinge med bilsportcontainern med uppsakttningsvis 400Hkr och slicks på klistrad bana.

Så 500Hkr med bra grepp i baken är tufft. På vanlig asfalt med vanliga hala lågprofil så lirar det dock.

/Göran

262turbo skrev:
hur många lådor är dreven rensade på pga av för mycke efekt?


säger inte att den är odödlig... men många m90 lådor har nog rasat pga handhavandefel och inte effekt.... 500hk och klister så är nog "bmw lådorna" nästan på gränsen oxå.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2009
#33
262turbo skrev:
Sharky skrev:
Vi rensade ettans drev helt rent på en M90 på Tullinge med bilsportcontainern med uppsakttningsvis 400Hkr och slicks på klistrad bana.

Så 500Hkr med bra grepp i baken är tufft. På vanlig asfalt med vanliga hala lågprofil så lirar det dock.

/Göran

262turbo skrev:
hur många lådor är dreven rensade på pga av för mycke efekt?


säger inte att den är odödlig... men många m90 lådor har nog rasat pga handhavandefel och inte effekt.... 500hk och klister så är nog "bmw lådorna" nästan på gränsen oxå.....

Håller med.... M90 går sönder av handhavandefel/ dåliga kopplingar...
Krävs bra med mos för å lägga dom...

Sen även om mman har 500 hk måste man ju inte ha klistrat å starta på 5000rpm...går ju faktiskt å hoppa i väg lite lugn å sen ge på...


65 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#34
Nu får jag nog förklara lite.

Detta är ett bygge som ska gå på gata och på strippen.
Men på gatan kommer jag inte ta ut lika mycke effekt som på strippen.
Och pga. att det inte är så lätt att hitta en ny slutväxel till multilink så vill jag ha en låda som har en vättig utväxling.

För tillfället så köper jag på mig en massa saker, vissa monteras och vissa får ligga på hyllan till senare.

Jag kommer att köpa en B234 och byta allt invändigt förutom veven.
Ny turbo, grenrör, plenum, ic, ja allt utvändigt med.
Kommer att styra motorn med Vems v3.3.

Och jag vill ha en ny låda innan Vemset kommer, för då ska det grundas in och sen ska turbo, grenrör och spridare bytas.
Det är ju som bra om kraftöverföringen ligger minst ett steg före motorn.

Jag kommer nog att landa på minst 70.000:- innan jag är klar.

Volvo 964 16v B204FT


Sök